Volvo XC60: sophisticated cruisen

Volvo XC60

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
8 Flirt Factor
8 High Heels proof
8 Value for money
8.4

Scandinavië: een bundel landen waar rust, ruimte en puurheid centraal staat. De Zweden hebben echter niet stil gezeten, aangezien het nieuwe modeljaar van Volvo veel verschillende vernieuwingen met zich mee brengt. Zo ook voor de Volvo XC60. Als leider in zijn segment werd hij ook afgelopen jaar beter verkocht dan zijn concurrenten Audi Q5 en BMW X3. Dat het Zweedse merk in haar vaderland ook zo razend populair is, begrijpen wij maar al te goed…

Volvo XC60

Flirtfactor
Dijkjes, pontjes en provinciale wegen waren het decor voor de Volvo XC60. Uitgestrekte weilanden, de Lek om de hoek en bij elke bocht een nieuw Hollands dorpje. Niets van dit alles is te vergelijken met het Zweedse landschap, maar deze Zweedse bolide voelt zich toch thuis op de Hollandse wegen. Het nieuwe model van de robuuste Volvo doet menig voorbijganger nog een keer om kijken. Vooral in de kleur Bursting Blue is de XC60 een opvallende verschijning. Als je dan ook nog een 4-cilinder supercharged turbomotor onder de motorkap verscholen hebt, verbaast men zich al helemaal over de snelheid van deze grote, maar sportieve auto. Waar ik de Audi Q5 en de BMW X3 soms wat log vind ogen, vind ik de Volvo XC60 ondanks zijn grootte juist verfijnd. De Zweden stellen ons nooit teleur.

Volvo XC60

Comfort
Omdat Volvo ervan uit gaat dat we veel tijd doorbrengen op de bestuurdersstoel, is er veel aandacht besteed aan de ruimte om ons heen. Alle knoppen om ons heen zijn duidelijk en makkelijk te bedienen. Ook het 7” scherm is makkelijk in gebruik en oogt, net als de rest van het interieur, gestroomlijnd. De leren sportstoelen zitten lekker én zorgen ervoor dat je op je plek blijft zitten zodra je een strak bochtje neemt. Naast een mooi, sophisticated, interieur beschikt de XC60 ook over de nodige veiligheidssystemen. En dit is niet zonder reden. Oprichters Assar Gabrielson en Gustaf Larson wilden auto’s creëren die opgewassen waren tegen de Zweedse landwegen. Echter hielden zij in hun achterhoofd dat auto’s bestuurd worden door mensen. Bij alles wat zij maken is en blijft daarom veiligheid het uitgangspunt. De XC60 is dan ook voorzien van een aantal ‘intuïtieve veiligheidstechnologieën’. Zodra je te dicht op je voorganger rijdt, begint er op je dashboard een rood lampje te branden. Ook als auto’s je op de snelweg in halen, begint er een rood lampje te branden in de buurt van je zijspiegel. Met een aantal slimme technologieën, zoals City Safety, Collision Warning, Pedestrian Detection en Cyclist Detection, beschermt de XC60 ons tijdens onze dagelijkse ritten tegen ongevallen en streeft ernaar om deze te voorkomen. Ondanks dat ik mezelf prima red op de weg, is het fijn dat de auto in kwestie met je mee kan denken.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Volvo XC60

Wil je tegelijkertijd ook nog in verbinding staan met de buitenwereld? Met Sensus Connect verander je het scherm op je dashboard makkelijk in een online infotainmentsysteem met online radio en veel leuke en handige apps. Met Volvo On Call tover je de XC60 om in een wifi-hotspot en heb je via de app toegang tot een hoop functies op afstand. Naast een nieuwe auto, staat er dan ook een joekel van een gadget op de stoep!

Drive
Die krachtige T6 AWD met 4-cilinder supercharged turbomotor, die wil wel. In 6,9 seconden zit de bijna 1700 kilo wegende Volvo op de honderd. Zodra ik het gaspedaal intrap, trekken de 306 Zweedse paardenkrachten de teugels strak en laat de 4-cilinder van zich horen. De XC60 ligt strak op de weg en volgt nauwkeurig de lijnen van de eindeloze provinciale wegen in de polder. Ik zit hoog op de weg en dat voelt solide. De XC60 is fanatiek en neemt de bochtjes gretig, maar neem ze niet té strak. Hij is daarbij makkelijk en licht te besturen. Met maar een kleine dot gas, schiet mijn Volvo het Zuid-Hollandse asfalt op. Erg verleidelijk om het gas dan ook lekker in te drukken. Want hé, ‘I’m not speeding, I’m qualifying.’ 😉
Met mijn T6 AWD heb ik gelijk van de maximale pk’s mogen proeven. De XC60 is echter ook nog diesel te rijden, met keuze uit een D3 (150 pk), een D4 (190 pk) en een D5 (220 pk). Liever op benzine rijden? Dan kun je naast de T6 nog kiezen voor zijn kleine broertje de T5, met alsnog 245 pk.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Volvo XC60

High heels proof
Het grote, hangende, gas- en rempedaal zijn niet te missen. Ondanks dat het rempedaal zo hoog hangt dat onze hakken er niet meteen achter blijven haken, prefereren we nog altijd staande pedalen.

Volvo XC60

Value for money
De zweden hebben het weer geflikt. Een mooie, stijlvolle auto waar comfort en veiligheid de boventoon voeren. Een gezinswagen die deze taak prima kan vervullen, maar niet saai of standaard wordt. Zeker niet met 306 pk! Echter zal men toch in de buidel moeten tasten om deze robuuste en volledige Zweed voor de deur te kunnen parkeren: de Volvo XC60 T6 is verkrijgbaar vanaf €61.995. Voor een T5 AWD betaal je al snel €54.995 en voor een T5 zo’n €49.995. Het aanschaffen van een diesel is in sommige gevallen ook bij een XC60 goedkoper: een D3 rijd je al vanaf €48.495, een D4 vanaf €50.495, een D4 AWD vanaf €55.995 en een D5 AWD vanaf €57.995.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Kia EV6: een aangename verrassing
Kia timmert aan de weg. De nieuwe EV6 is daarbij het boegbeeld...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *