Van muurbloempje naar mooiboy. Van ‘doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-goed-genoeg’ naar ‘hallo-ik-sta-ook-graag-in-het-middelpunt-van-de-belangstelling’. Peugeot heeft haar 3008 radicaal veranderd, en met succes! FemmeFrontaal test de nieuwe SUV van Peugeot in het Italiaanse Bologna.
Liever naar de nieuwe Peugeot 3008 kijken?
Flirt factor
Let’s face it, de Peugeot 3008 was tot op heden het muurbloempje van de straat. Niks mis met een muurbloempje, mits je graag in de spotlights wilt staan. En dat wil Peugeot met de 3008. En ze kunnen het wel, van een Peugeot 3008 een verleidelijke familie-auto maken! Met als resultaat een gespierde, stoere auto die hoog op de wielen staat, een brede smoel heeft, flinke bips en wielen waar je U tegen zegt. Ja: ik zie mijzelf wel fileflirten in deze auto.
Comfort
Zodra ik de autodeur open, wordt de verrassing alleen nog maar interessanter. What happened here? “Hallo spiksplinternieuw dashboard!” Alles is anders in mr. mooiboy. Dit is dus de nieuwe designfilosofie van de Fransen: minimalistisch, stijlvol, hoekig, strak en verrassend. Achter het fijne en piepkleine stuurtje pronkt de nieuwe ‘i-Cockpit’ van Peugeot. Ik ga even goed rechtop zitten, anders zie ik het niet. Na wat prutsen geeft de i-cockpit zijn beste visual show aan mij weg. Het doet stiekem denken aan de virtual cockpit van Audi, alles is volledig digitaal voor mijn neus, van tellers tot klokjes. Maar bij Audi en Volkswagen is dit een optie. Bij Peugeot gewoon standaard.
Mijn ogen glijden verder af naar het midden van het dashboard waar ik op moderne pianotoetsen stuit. Mijn vingers zoeken langzaam een weg naar de toetsen: “Vader Jacob, Vader Jacob…”. Oh nee, dit zijn sneltoetsen voor de touchscreen in het midden van het dashboard te bedienen. Met als hoogtepunt de massagestand ‘cat pow’ (jah echt) en het interieurparfummetje ‘harmonie’ (jah echt). Ik geloof dat ik maar even op de parkeerplaats blijf staan om te genieten van alle wellness in de auto.
Ruimte voor vrienden en familie is er voldoende in de Peugeot 3008. Vier mensen, will do. Vijf mensen, wordt iets teveel. Ook vind je voor passagiers achter twee grote bekerhouders. De kofferbakruimte is een klein stukje groter dan die van de Nissan Qashqai. Mijn rode koffertje hoor ik tijdens het rijden van alle hoeken in de ruimte gebruik maken. Even vastzetten in een netje.
Drive
Stap erin en je rijdt er zo mee weg. De Fransen noemen het een SUV. Van buiten én van binnen ervaar ik het meer als een crossover: een petit-SUV. De wegligging van alle motoriseringen is hartstikke goed, alhoewel ik op bergweggetjes het meeste rijplezier haal uit de 180 pk sterke dieselmotor (2.0 HDi-diesel). Voor als je verknocht bent aan Nederland is er de 1.2 driecilinder benzine, gelijk ook de kleinste motorisering. Dat rijdt en schakelt allemaal net iets lichter. Voor wat meer pit (in alle versies, van 1.2l benzine tot 1.6l benzine en 2.0l diesel) kun je de sport-mode aanzetten waardoor het onderstel straffer wordt, het uitlaatgeluid (over de boxen, mensen) luider en het stuur zwaarder.
Maar wat je ook rijdt, wat mij vooral opvalt is het comfort aan boord. Niet te zacht en niet te hard geveerd. Onderweg ben ik ook een klein stukje offroad gegaan (‘op de aardeweg gereden’ zou onze Franse vertaler zeggen) met de Peugeot 3008. Technisch gezien zou je zeggen dat je daar toch vierwielaandrijving voor nodig hebt? Nou, niet altijd. Mits je niet al te gek doet. Met een speciale knop kun je zelfs met 3 km/per uur een heuveltje af kabbelen.
De 3008 wordt geleverd met het optionele geavanceerde Grip Regelsysteem in combinatie met banden ontworpen voor modder en sneeuw. Het is geen terreinwagen, maar mocht je toch in de blubber terechtkomen dan loodst deze gezinsauto je er wel doorheen!
High Heels proof
De Peugeot 3008 heeft een hangend en stroef gaspedaal. Prima voor hakken met normale hoogte, maar ga je voor stiletto’s achter het stuur, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je met je hakken achter het matje haakt. Better safe than sorry, neem standaard sneakers mee. De pedalen van de GT-line zijn het aantrekkelijkst; chromen pedalen met stroeve noppen.
Value for money
Heb je smaak en hou je van luxe dan weet je dat dat geld kost. De Peugeot 3008 is er in drie smaken: 3008, 3008 GT-line én de 3008 GT. De GT-Line en GT modellen vormen de top van het gamma met bredere wielkasten, 19-inch lichtmetalen wielen, aluminium dakrails en dubbele uitlaten. De GT-Line modellen hebben verder sportieve harde voorstoelen bekleed met alcantara, de GT-modellen hebben daarboven op elektrisch verstelbare, verwarmde stoelen met massagefuncties.
Van muurbloempje naar Mooiboy: ik word er blij van. En ach, na een weekje rijden heb je alle luxe gadgets aan boord ook wel door. De prijs varieert nogal. Heb je een exclusieve smaak en ga je voor het meest sportieve uiterlijk en het meest sportieve rijgedrag, dan kan je een Peugeot 3008 GT full pull met opties 50.000 euro afrekenen. Ga je echter voor een standaardversie (ook leuk) dan hoef je je spaarvarken misschien niet kapot te slaan, een normale Peugeot 3008 met de lichtste motor is er al namelijk al afgerond al vanaf 29.000 euro.