Mercedes-Benz E-Klasse Coupé: Mag ik hem nog een weekje mee? Ah toe…

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt Factor
9 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
8 Value for money
8.4

Duitsers noemen hem “The masterpiece of intelligence”. Ik noem hem een “eye-catcher”, een van de meest stijlvolle en verleidelijke auto’s waar ik in heb mogen rijden.

Voor FemmeFrontaal test ik de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé.

Flirtfactor
De E-Klasse Coupé is het sexy broertje van de E-Klasse sedan (vier deuren en een kontje). Kort gezegd is de Coupé een afgetrainde sedan met drie deuren en een daklijn die vloeiend overloopt naar de bips, waardoor hij sportiever oogt dan de ‘normale’ E-Klasse. De opvallende ‘diamond grill’ voor – geen echte diamanten off course – zorgt voor een testosteron look dat hem gelijk woest aantrekkelijk maakt én een tikkeltje fout. Ik geniet in de file op de A1 ondertussen van de ‘thumbs up’ gebaren  en luchtzoentjes mijn kant op…


Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Comfort
Zodra je in de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé stapt begrijp je wat Mercedes bedoelt met de quote: ‘Masterpiece of Intelligence’. Net als in de E-Klasse sedan, zit de coupéversie bomvol slimme gadgets en luxe om in te baden. Deze Mercedes heeft ALLES: een handig verstelbaar zitvlak (ideaal voor onze korte benen), heerlijke stoelverwarming (voor die koude ochtenden in het voorjaar), reteslimme navigatie én een ‘gordel butler’ (dat betekent dat de gordel automatisch naar je toekomt wanneer je op de bestuurdersstoel zit).

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

De Coupé versie mag dan wel 10 cm korter zijn dan de sedan- a.k.a. limousineversie, ook achterin is er ondanks de aflopende daklijn voldoende ruimte voor twee passagiers. Achterin plaatsnemen gaat echter met wat geduld, want de voorstoelen zijn elektrisch aangedreven en gaan dus op relaxte snelheid -pomptidom – naar voren. Voordat ik weer ga uitweiden over alle luxe achterin, is veiligheid veel belangrijker.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Eén veiligheidsoptie deed mijn oren echter klapperen… In de E-Klasse Coupé die ik test zit het zogenaamde ‘PRE-SAFE sound system’ om het gehoor van de inzittenden te beschermen bij een aanrijding. Heb je daar ooit bij stil gestaan? Ik in ieder geval niet. Dreigt een aanrijding met veel lawaai, dan zendt de auto automatisch via de boxen een geluid uit dat luider is dan 85dB. Het effect is een reflex waarbij de spier in het middenoor zich door een hard geluid op het trommelvlies kort aanspant en het oor beschermt tegen het lawaai. Op het moment dat de klap van de aanrijding te horen is, heeft het minder effect op het trommelvlies en is het risico op gehoorschade kleiner. Eat that.

Drive
Comfortabel rijden en Mercedes-Benz dat zit altijd wel snor. De E-Klasse Coupé vervoert mij geruisloos van A naar B. En al doen de AMG-embleempjes in de auto anders vermoeden, ik rijd in een instapversie van de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé: de E200. Eentje met een pittige viercilindermotor, 184 pk én een sportmode. Mijn meest geliefde rijsmaak, by the way. De besturing wordt in deze sportieve modus strakker en ook het onderstel wordt een stukje stugger. Het onderstel vind ik heerlijk. Sportief als ik het wil en comfortabel altijd.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

De Drive Pilot functie verbaast mij nog het meest in de E-Klasse. De optie brengt ook de E-Klasse Coupé een stukje dichter bij de zelfrijdende auto. De Drive Pilot is een combinatie van ‘rijbaan-assistent’ en ‘active cruise control’. Hij volgt daarmee het verkeer tot op hoge snelheid, hij remt automatisch af waar nodig en houdt zijn baan. Wat betreft de snelheid houdt hij zich aan de toegestane snelheid. Ook stuurt hij in flauwe bochten helemaal zelf.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Wil je meer gadget-talk? Aan de keuze aan veiligheidsopties lijkt geen einde te komen. Eigenlijk tot zover je portemonnee het aankan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat een koplamp zoveel slim kon zijn: met ruim 84 LED’s past hij zijn verlichting aan afhankelijk van de situatie, denk bijvoorbeeld aan beter zicht bij nat wegdek of mist.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

High heels proof
Deze stijlvolle Mercedes heeft natuurlijk overal aan gedacht, dus ook aan de vrouwelijke bestuurder. Hell yeah, Mercedes loves vrouwen. Dat steken ze ook niet onder stoelen of banken. Als hoofdsponsor van de Fashion Week hebben ze daarom ook gedacht aan ‘rijden met hoge hakken’ aan. Achter het stuur in de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé hoef je je pumps niet te verwisselen voor sneakers en kun je ‘all dressed up‘ uitstappen!

Mercedes-Benz E-Klasse Coupe

Value for money
De prijzen voor deze stoere en elegante E-Klasse Coupé beginnen vanaf €57K. Ga je voor dikke verwennerij, zoals mijn testauto, dan zit je al snel op €77K. Schoon aan de haak. Een beetje leuk rijden in Nederland heeft zo zijn prijs (knipoog).

Fab fotografie: Raymond Zonneveld!

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Fiat 124 Spider: Nazomeren met een Italiaanse liefde
Als ‘smart casual’ jouw stijl is dan vind je de nieuwe Fiat...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *