Het is geen publiek geheim dat wij bij FemmeFrontaal tevreden zijn over de laatste telgen uit de Mazda familie. Van Mazda 6 tot Mazda MX-5. En aan dat lijstje voegen wij ook de nieuwe Mazda CX-5 toe! Odiel test in het zonnige Barcelona de nieuwe CX-5!
Liever kijken naar de nieuwe Mazda CX-5?
Flirt Factor
In 2012 werd de eerste CX-5 geboren. Precies vijf jaar later werd het tijd voor een touch up. Kan ik de veranderingen met het blote oog waarnemen? Ja, het is en blijft een CX-5, obvious. Maar alle vouwen en hoeken rondom de auto zijn een stuk scherper geworden. Daarnaast heeft de grill een bad-ass-look-gekregen met slimme led-koplampen en is de auto in in lengte een beetje gegroeid, zo’n 10 millimeter.
Kleren maken de man. Kleuren maken de auto. Daarom staat de vernieuwde vuurrode kleur Soul Red Crystal hem uitermate goed. Dit is dan ook direct een bindend kleuradvies voor de CX-5.
Comfort
Van binnen is de basicversie van de Mazda CX-5 niet over de top, eerder dikke prima. Stap je echter in de all-inclusive-versie (GT-M) van de CX-5, dan pas komt de wow-factor! Hier blijf ik even in zitten. De witte lederen stoelen omhelzen mij een tikkeltje comfortabeler dan ik gewend was van de vorige. Mazda heeft dan ook compleet nieuwe zetels laten maken voor de CX-5: zachter, steviger en ergonomischer. Met mijn 1m61 heb ik de zitpositie tijdens het rijden als zeer ontspannen ervaren.
De cockpit zelf is lekker opgeruimd. Niet te veel poeha, maar wel alle benodigde knoppen. Ook hier geldt: kies je voor een basic CX-5, dan is alles dik in orde. Kies je voor ‘beter-verwend-dan-verwaarloosd-GT-M-versie’, dan ga je helemaal uit je dak. Neem het audiosysteem. Een matig geluid is net zo vervelend als kopje Senseo of een glas Lambrusco. Het is dan ook prettig dat de GT-M uitvoering van de CX-5 is uitgerust met een Bose audiosysteem, dus over slechte geluidskwaliteit hoef je je in deze versie geen zorgen te maken. Tien speakers verwennen jou, je vrienden of je gezin met het beste van Armin van Buuren.
De nieuwe Mazda CX-5 komt ook glansrijk door de FemmeFrontaal kofferbaktest, beter nog zelfs, met 10 liter extra ruimte én elektrisch bedienbare opening. Tien liter is net dat ene kleine koffertje extra. Enfin, je hoeft in ieder geval niet last-minute te besluiten welk deel van je garderobe wel of niet meegaat op vakantie.
Ook beschikt de GT-M versie van de CX-5 over een échte head-up display en tal van nieuwe veiligheidssystemen, zoals radar cruise control en noodremassistentie in de stad.
Drive
Omdat het prijsverschil tussen een basic motor en een dikke motor nogal groot is test ik in Barcelona eerst de meest christelijke 2,0-liter SkyActiv-benzineversie met 165 pk en handgeschakelde bak met 6 versnellingen. Populair onder Nederlanders. Zoals Mazda betaamt schakelt de auto hartstikke goed: kort en soepel. De besturing is licht, naar mijn gevoel net iets te licht voor de omvang en het gewicht van de auto. Een beetje extra werken (lees: sturen) tijdens het beklimmen van de Montserrat in Spanje had ik niet erg gevonden. Maar met een beetje hoog-in-de-toeren-werk arriveer ik toch met veel plezier bovenaan de berg.
Voor het échte CX-5 werk test ik ook de 2,2-liter turbodiesel met 175 pk. Dit is gelijk ook een van de meest verwende rijsmaken van de CX-5. Hiermee sleur – ik in mijn fantasie – moeiteloos met mijn caravan door de Alpen of hou ik eenvoudig de snelheid van alle Duitsers bij op de Autobahn. Dit is de CX-5 die ik wil hebben. En dan wel het liefst met vierwielaandrijving én automaatbak. Wat een held: vlot, stil en smooth. En ook de besturing ervaar ik in de zwaardere motorisering als intuïtiever.
Sowieso zijn alle CX-5’en van Mazda Stille Willy’s geworden: de Japanners hebben er namelijk alles aan gedaan om het windgeluid te minimaliseren in de cabine van de auto, alsmede het bandengeluid. In de Mazda CX-5 voelt het verder niet alsof je in een grote auto rijdt, op momenten zelfs sportief!
High Heels proof
De CX-5 is uitgerust met een staand gaspedaal. Joepie! Dus ook met pumps gas je prima in de Mazda CX5.
Value for money
Natuurlijk rijden we allemaal het liefste in een Range Rover Sport. Maar helaas hebben we daar niet allemaal de portemonnee voor. Gelukkig maakt Mazda SUV rijden ook mogelijk voor de gewone verwende burger.
Kies je, net als ik, voor de alles-erop-en-eraan versie, dus de GT-M versie (onthoudt die naam) van de Mazda CX-5, dan kost het je nog geen 50.000 euro.
Standaard is natuurlijk ook goed. Dan kies je gewoon voor het lekkere rode kleurtje als extraatje. Voor bijna 31.000 euro heb je al een standaard CX-5 met een goed media- en navigatiesysteem.
Wist je by the way dat de CX-5 in de top 3 staat als het gaat om restwaarde van een auto…? Dat pik je dan toch even mee. Al met al heeft Mazda dus gewoon weer een meer dan prima auto afgeleverd, een SUV om vrolijk van te worden!