Kia Stonic: daar zit muziek in!

Kia Stonic

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Flirt Factor
8 Drive
7.5 Comfort
7 High Heels proof
8.5 Value for money
7.7

Het blijft vechten geblazen in de markt van kleine SUV’s, ofwel crossovers. De markt voor auto’s hoog op de wielen met ruimte voor twee schattige kinderen, vier volle boodschappentassen, Sudoku spelletjes en twee hockeysticks. Ook Kia is er nu bij met een baby Kia Sportage!

Liever kijken naar de nieuwe Kia Stonic?


‘Honey, they shronk the Kia Sportage?’ Yup! Maar toch is de Stonic meer een Kia Rio dan een Sportage. De Stonic staat namelijk op het onderstel van de Rio. De ‘S’ van Stonic staat by the way voor ‘Speedy’ en ‘Tonic’ refereert aan de eerste en laatste noot van een muziekcompositie.

Flirt Factor

Denk je Kia, dan denk je praktisch en burgerlijk. Toch? Maar zo langzaamaan verandert mijn perceptie van het Koreaanse merk. Dat begon al bij de introductie van de Kia Stinger, geen typisch Kia design. En ook de Stonic doet mij verrassen. Ik zie de herkenbare ‘tiger nose grill’ terug in zijn gezicht, maar ook scherpe lijnen, grote bumpers en een dakje in targa-style. Dat laatste is extra leuk omdat je dan kan kiezen uit twee kleuren om de auto af te stylen. Mijn voorkeur? Een rood exterieur afgetopt met een zwart dakje of een wit exterieur afgestyled met een rood dakje.
(foto’s scroll naar onderen!)

Drive

Bij Kia houden ze al-tijd rekening met HODK (Hand op de knip)- mensen, want kids, sportclubs en hypotheken kosten al genoeg. Daarom bieden ze motoriseringen aan in allerlei smaken: van spaarbrandertje (1.2l motor met 84 pk) tot krachtbron (1.0 TGDI plus turbo met 120 pk) en de 1.6 CRDi (diesel met 110pk).

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

De route van mijn Stonic-testdrive navigeert mij langs de rivier de Spree in Berlijn en wijken als Köpenick en Kreutzberg. De Kia Stonic stuurt goed, niet te licht en niet te zwaar. Eigenlijk precies wat ik verwacht van een auto in deze klasse. Rijwind en rijgeluid vallen mij alleszins mee en de schakelmomenten zijn kort. Met de motoren die ik test (alles boven de 100 pk) kom ik vlot van mijn plek in het drukke Berlijn.

Standaard krijg je bij de Stonic een heleboel veiligheidsopties, denk aan: Electronic Stability Control (ESC) en Vehicle Stability Management (VSM), dat Torque Vectoring by Braking, Straight Line Stability en Cornering Brake Control omvat. Kortom, alles wat je nodig hebt om veilig wat bochtjes af te snijden (knipoog). Wil je wat meer dan is het optioneel ook mogelijk om aanvullende systemen aan te schaffen zoals automatisch remmen bij plotseling overstekende voetgangers, rijbaanassistentie en blinde hoek detectie.

Vooralsnog laat Kia de Stonic nog even met rust als het gaat om ‘stekkeren’. Oldschool benzine rijden dus, wat je als particuliere koper natuurlijk het liefste doet.

Comfort

Verrassend ruim is de Kia Stonic voor een B-SUV, met voldoende ruimte voor benen en hoofd als je mijn lengte hebt (1m61). En als je net even wat meer ruimte nodig hebt voor een verhuizing of een bezoekje aan de Ikea, vergroot je de ruimte eenvoudig door de achterbanken in tweeën te klappen. Pluspunt is dat de Kia Stonic ook Apple Carplay, Android Auto en touchscreen mirrorscreen (connecten met je phone) aanbiedt als optie. En om de auto nog wat comfortabeler te maken kun je ook kiezen uit stoelverwarming, stuurverwarming, cruise control en key less entry. Waar ik zelf altijd blij van word is twee usb-poorten in plaats van één in de auto. Je zult maar net allebei (jij en je passagier) je telefoon moeten opladen. Dus check dubbelcheck: er zitten er twee usb-poorten in! Ook parkeercamera’s om je precious ‘yellow-most-lak’ krasvrij te houden is als optie mogelijk. Als je maar betaalt, zeg ik altijd!

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

Value for money

Ik benijd je niet hoor als je nu op zoek gaat naar een nieuwe crossover. Wordt het een Captur, CX3, 2008, C3 Cross of een Stonic? Qua rijgemak en comfort verschillen de auto’s niet bijster veel van elkaar. Ook de vele personalisatie-opties is iets wat je ook terugziet bij andere merken. Dan moet je dus kijken naar de afwerking van het geheel, de (standaard) opties én de prijs.

De Kia Stonic is zeer scherp geprijsd. Maar dit is stiekem wel een teaser. Lekkermakertje. Want vanaf bijna 19 duizend euro voel je je nog niet verwend met een Kia Stonic onder je kont. Pas rond de 21 duizend euro begint het leuk te worden met de motorisering en alle luxe-opties. En rond de 26 duizend euro heb je de auto helemaal af met een 110 of 120 pk-motor, de vetste opties én de mooiste kleurencombinatie.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Peugeot 108: Joie de vivre
68 jaar geleden, in 1946, werd in het Parijse zwembad Piscine Moliter,...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *