Met een iets strakker jasje en gave nieuwe gadgets aan boord is de Renault Captur weer helemaal bij de tijd. Rianne nam hem voor een weekje mee om te testen!
Flirt Factor
Met zijn prominente wielen, golvende welvingen en opvallende lakkleurtjes was de Renault Captur al een spraakmakende cross-over bij de introductie in 2013. Zowel mannen als vrouwen vielen massaal voor deze compacte SUV. In 2016 was de Captur zelfs de bestverkochte urban cross-over van Europa. Deze felbegeerde titel staat nu helaas onder grote druk met de komst van een heleboel concurrenten. Dus werd het ook tijd voor een update van de Renault Captur!
De eerste indruk, want het oog wil ook wat: hallo nieuwe grill, koplampen en achterlichten. En oh ja, skidplates achter en voor (handig bij drempels). Voor wie voor individualiteit of het ‘wanna play’ imago gaat kan onder meer kiezen uit de kleuren ‘Dessert Orange’ of ‘Ocean Blue’ met dito gaaf dakmotief. De 30 combinaties van verschillende dak- en torsokleuren maken de Renault Captur sowieso al een stuk spannender dan andere cross-overs.
Comfort
Ik rij in de meest verwende versie van de Captur: de Initiale Paris met een 1.197 cc-viercilinder turbo benzinemotor, allerlei badges, chromen details en 17-inch wielen. De Nappa-lederen zetels omhelzen mij als een grote liefde en I like the aluminium pedalen en instaplijsten in de auto.
Renault goes Ikea. Want sommige mensen wonen in hun auto. En waar kun je dan het beste inspiratie vandaan halen om aan de woonwensen van toekomstige Captur-bewoners te voldoen? Juist. Ook de nieuwe Renault Captur beschikt onder meer over een grote uitschuifbare lade, de Magic Drawer. Als vervanger van het krappe dashboardkastje. Ontmoet de nieuwe sokkenlade van de Renault Captur. Daar passen wel drie flesjes water, een fototoestel, een kentekenbewijs, een zonnebril, een paar pumps en make-up tasje in. Gekoeld. Maar die laatste gadget heb ik niet nodig gehad, wat ik wel heb getest is de stoelverwarming; zeker een pluspunt met dit kille herfstweer.
De ruimte in de Captur is lekker en ik kan er 455 liter in stouwen, met de stoelen plat zelfs 1235 liter aan bagage.
Drive
Het is een plezier om in deze cross-over te rijden. Mede doordat het gelikte exterieur is doorgetrokken in het interieur weet ik dat ik in een mooie Franse auto rijdt. Je vaart er ook nog eens heel eenvoudig mee weg. Of je nu rijdt in de handgeschakelde diesel- of de automaat benzine versie. Deze handgeschakelde auto rijdt ook nog eens verrassend soepel. Hij glijdt de volgende versnelling in. De Captur is echter minder opgevoed om snel op te trekken of lekker strak over bochtige bosweggetjes te scheuren. De besturing voelt wat licht aan waardoor je minder feeling hebt met het wegdek. Dat is een keuze van de fabrikant voor comfort.
Zuinig rijden kan hij ook. Met de speciale ‘Green Mode’ kan je heel wat extra kilometers rijden, wel moet je er rekening mee houden dat je dan een wedstrijdje bij een verkeerslichten niet gaat winnen. Verder heeft de Renault Captur qua rijgedrag heeft eigenlijk nagenoeg geen veranderingen ondergaan.
De Fransman is nog een stuk veiliger geworden, hij krijgt vijf sterren in de EuroNCAP test en optioneel is hij verkrijgbaar met de nieuwste veiligheidssnufjes zoals sensoren all over voor inparkeren en blinde hoek detectie. Automatisch inparkeren (maar wel zelf sturen) kan hij ook! Superhandig.
Value for money
Renault geeft je de keuze uit drie benzineversies en een dieselmotor. Een standaard Captur begint bij bijna 20K (uitvoering ‘Life’ met 90 pk) en kan oplopen tot op tot bijna 27K voor de Initiale Paris (automaat en 120 pk). De diesel is er vanaf 28K en heeft 110 pk.
Pluk de dag en leg je mooiste momenten vast: Captur = Capture, heeft u hem? Een allround crossover die je prima als jong gezin, met maximaal twee kids, als werkmans-auto in kan zetten. Voor een verhuizing of voor een zomerse roadtrip naar de Franse kust met surfplanken op het vrolijke dakkie.
Lees ook: rijtest met de nieuwe Hyundai Kona Lees ook: rijtest met de nieuwe Kia Stonic