De nieuwe Opel Grandland X Ultimate, mét sterke 2.0-liter dieselmotor, bracht ons naar de ‘happiest place in Europe’: het Spaanse San Sebastián. Haarspeldbochten in de bergen, prachtige kustroutes en de straten van San Sebastian lieten ons kennis maken met Opel’s nieuwe telg uit het crossover portfolio. Het derde Opel X-model na Mokka X en Crossland X.
Flirtfactor
De tijden dat SUV’s of Crossovers gelijkstonden aan ‘lomp’ zijn voorgoed voorbij. Ook de Grandland X is niet meer te omschrijven als een collosale, vormloze wagen. Eerder als elegant, maar stoer en solide. Waar ik normaal gesproken voor een grijze kleur zou kiezen, in dit geval de Moonstone Grey van Opel, ging mijn hart ook sneller kloppen van een Pearl White exemplaar. De grille is duidelijk aanwezig, waar uiteraard een Opel-logo op pronkt. De verchroomde lijnen van de welbekende Opel-blitz lopen over de grille, door in de LED-koplampen. De koplampen zijn minimalistisch en geven de auto een stoer maar stijlvol aanzicht. De wielkasten en de beschermpanelen aan de onderkant van de carrosserie doen je denken aan een echte off-roader terwijl de heldere lijnen eerder doen denken aan een stadse wagen. Steeds meer merken introduceren de tweekleurige carrosserie, zo ook de Grandland X: een zwart dak en een andere kleur voor de rest van de auto. Dat geeft de auto net wat meer persoonlijkheid. De Ultimate-versie komt met 18-inch lichtmetalen velgen en een Denon® Premium Sound System. Nog een optie van de Grandland X waar wij erg over te spreken zijn, is het grote glazen panorama dak. Dit geeft een ruimtelijk gevoel, laat veel licht door en is erg stijlvol.
Drive
Na de introductie van de Grandland X in Darmstadt, in 2017, nodigde Opel ons nu uit om af te reizen naar Noord-Spanje, om kennis te maken met de nieuwe Grandland X Ultimate en zijn 2,0-liter dieselmotor. De 2.0 CDTI heeft een vermogen van 177pk en komt met een nieuwe achttraps automaat. Dat vermogen en de trekkracht van een dieselmotor waren zeker nodig in het heuvel-, soms zelfs bergachtige landschap van Noord-Spanje. Haarspeldbochten die ook nog eens stijl omhooggaan zijn prima te temmen met een sterke dieselmotor en het gemak van een achttraps automaat die vloeiend doorschakelt. Naast een 177pk sterke dieselmotor, die in 9,1 seconden van 0 naar 100 gaat en een topsnelheid heeft van 214 km/u, kun je ook nog voor een 1,6-liter turbodiesel kiezen, met 120pk of een 1,2-liter turbodiesel met 130pk. Met ‘IntelliGrip’ van Opel heb je keuze uit vijf modi: voor elke ondergrond een optie. De elektronische IntelliGrip-tractiecontrole helpt je met de beste tractie voor de voorwielaangedreven Grandland X. Je kunt kiezen uit Normaal, Sneeuw, Modder en Zand. Maak een keuze en het systeem verdeelt vervolgens de koppel over de voorwielen op basis van de gekozen modus.
Rowan heeft als rookie-vlogger de persreis voor je vastgelegd!
Comfort
De Spaanse snelwegen zijn lang niet zo strak als dat we ze hier in Nederland gewend zijn. Menig deel was voorzien van gaten en hobbels. Gelukkig hebben we er in de Grandland X weinig van gemerkt. Hij vangt de hobbels en de gaten makkelijk op. Daarbij rijdt het ook gelijk een stuk comfortabeler wanneer je weet dat de auto waarin je rijdt qua veiligheidsniveau de hoogste score heeft behaald. Euro NCAP gaf de Grandland X namelijk vijf sterren, wat dus betekent dat je in de Grandland X wel goed zit. Ook niet gek, want het model is uitgerust met voldoende veiligheidssystemen, zoals Forward Collision Alert, met All-speed emergency breaking en voetgangersherkenning. Maar ook Opel Eye assistentiesystemen, met vermoeidheidassistent, verkeersbordherkenning en Active Lane Keep Assist. Ook handig zijn de dode hoek waarschuwing in je zijspiegels en de 360 graden parkeercamera om foutloos te parkeren. Op het middenconsole, die trouwens zichtbaar én voelbaar van hoge kwaliteit is, zitten drie rijen met knoppen waar je het infotainmentsysteem, de climate control en de instellingen van het onderstel snel en makkelijk kan bedienen. Heb je het altijd koud? Dan zal je heel blij zijn met de verwarmbare stoelen voor- en achterin en het verwarmbare stuurwiel. In de winter ontdooi je je auto snel met een verwarmbare voorruit! Persoonlijk irriteerde ik me wel aan de verwarmingslijntjes op de voorruit, al zal dat een kwestie van wennen zijn. 😉
High heels proof
Help, weer een hangend gaspedaal! Oppassen dus, met die stiletto’s. Een blokhak is in dit geval misschien handiger.
Value for money
De basisprijs van de Opel Grandland X is €30.799,-. Maar we hebben het nu natuurlijk over de Ultimate en daar horen ook Ultimate-prijzen bij. Wil je een benzinemotor? Dan betaal je €37.799,- voor een 1.2-liter turbo met 6 versnellingen of €39.799,- voor een 6-traps automaat. Liever een diesel? Dan betaal je €41.749 voor een 1.6 CDTI met zes versnellingen of €43.749 voor een 6-traps automaat. Wij reden de 2.0 CDTI 8-traps automaat en daarvoor mag je wat dieper in de buidel tasten, want die kost je dik 50k.