Skoda Fabia: een slimme keus

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
7.5 Drive
7.5 Comfort
6 High heels proof
8 Value for money
7.2

De vierde generatie van de Skoda Fabia heeft zijn intrede gemaakt. Geen motorische veranderingen, daar moeten we namelijk nog even op wachten, maar wel een lekker faceliftje. Ik vloog naar Tsjechië – Skoda’s hometown– om de Fabia in alle soorten en maten te bekijken.

Flirtfactor

We zijn vier jaar verder, nadat de derde generatie Fabia geïntroduceerd werd. Anno 2018 krijgt het compacte Skoda-model een facelift. We herkennen zijn nieuwe uiterlijk nu namelijk aan een andere grille, nieuwe bumpers en lichtunits. De kijkers van de Fabia zijn standaard voorzien van LED-dagrijverlichting en voor het eerst kun je nu ook volledige LED kop- en achterlampen bestellen. Onder de hatchback kun je nu – primeur! – 18 inch wielen schroeven en heb je dus nu keus uit 15 tot en met 18 inch. De Fabia is daarbij geen eenkennig figuur: zijn kledingkast bevat maar liefst 15(!) verschillende kleuren. Keuze te over. Om de Skoda Fabia helemaal af te maken, is het nu mogelijk om het dak, de A-stijlen, de buitenspiegels en de optionele 16 inch Antia-velgen in een contrasterende zwarte kleur uit te laten voeren. Wat mij betreft maken wielen de auto, dus die 18 inch velgen vind ik een win-win situatie. Het maakt de auto gelijk een stuk stoerder. Knal er een kek grondverfachtige grijze tint op, laat het dak uit voeren in zwart (evenals de velgen) en plots heb je een totaal andere auto die ik het flirten waard vind.

Drive

De Skoda Fabia – zowel de hatchback als de combi – is uitgerust met een aantal zuinige en krachtige 1.0-liter motoren: een 1.0 handgeschakelde variant met vijf versnellingen en 75 pk, een 1.0 TSI handgeschakeld met vijf versnellingen en 95 pk, een 1.0 TSI handgeschakeld met zes versnellingen en 110 pk en een 1.0 TSI zeventraps automaat met 110 pk. Als Skoda-maagd wist de Fabia mij positief te verrassen op de Tsjechische wegen: hij trekt rap op, schakelt soepel en had geen moeite met heuvels of slecht wegdek. Het enige waar ik aan moest wennen waren de hoge pedalen. Voor mijn gevoel zat mijn knie naast mijn stuur als ik mijn voet op de koppeling wilde zetten, maar dat kan ook aan mijn ellenlange benen liggen natuurlijk. 😉

Comfort

Comfort begint met een praktisch ingedeeld interieur, wat het bedienen van het infotainmentsysteem een makkie maakt. Skoda weet wat dat betreft het praktische aspect te combineren met mooie afwerking! Zoals hierboven ook al beschreven staat, had de Fabia geen moeite met een slecht wegdek en wist ons dus comfortabel door de Tsjechische dorpjes te manoeuvreren. Echter had ik wel ruzie met het navigatiesysteem. Ik denk dat we zo’n zes keer een verkeerde bocht hebben genomen, omdat het navigatiesysteem rechtdoor aangaf, maar wij toch echt te maken hadden met een T-splitsing. Het was dus telkens gokken of we naar links of naar rechts ‘met de bocht mee’ moesten en je raadt het al: we kozen uiteraard telkens de verkeerde kant. Of het nou echt aan de navigatie lag of aan de onduidelijke wegen in Tsjechië, durf ik je niet te zeggen. Terwijl wij aan het stoeien waren met de route, hield de Fabia zelf een aantal andere dingen in de gaten. Hij is uiteraard ook voorzien van verschillende veiligheidssystemen, waaronder ABS, ESC-stabiliteitscontrole, een controlesysteem voor de bandenspanning en Multi-Collision Brake. Je kan deze systemen ook nog uitbreiden met onder andere Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert, Front Assist met City Emergency Brake, Driver Alert, Auto Light Assist en Adaptive Cruise Control.

High heels proof

In dit geval zou ik het niet doen. Alle pedalen hangen vrij hoog, dus je hakken krijgen geheid ruzie met zowel het matje als de pedalen.

Lees ook:  Vastberaden op het ijs met de Volvo EX30

Value for money

De Skoda Fabia is er al vanaf €14.990! Niet gek veel geld voor een hele hoop auto. Wil je liever toch nóg meer auto? Dan hoef je geen moeilijke afwegingen te maken, de meerprijs van een combi is namelijk slechts €900.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Jeej, 50 jaar Mercedes-AMG!
Mercedes-AMG is 50 jaar en wij, Rowan en Evelin, mochten namens FemmeFrontaal...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *