Jaguar I-PACE: De meest verleidelijke elektrische auto van nu?  

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8.5 Drive
8.5 Comfort
7.5 High heels proof
8 Value for money
8.3

De Model S van Tesla was tot op heden toch de leukste stekkerauto op de weg, niet? Maar helaas, vanaf nu heeft het populaire Amerikaanse merk een geduchte concurrent. En, oh dear, van een Brit. Een knapperd die je nu al mondjesmaat op de Nederlandse weg ziet rijden: de Jaguar I-PACE! Odiel testte hem tijdens het ‘Dua Lipa x Jaguar event’, waar, geheel toevallig, onze Rianne als ‘I-PACE genius’ voor ProDrive werkte! Tijd om samen een bakkie te doen en I-PACE-ervaringen uit te wisselen!

Flirt factor

Eerlijk is eerlijk, hij smoelt goed. En dat niet alleen. De Britten hebben hem écht een flamboyante sportwagenlook meegegeven, met een likje inspiratie van de – C-X75 (supercar-concept). En dat een elektrische auto per se een dichte grille moet hebben is volgens designer Ian Callum flauwekul: “De Jaguar I-PACE heeft veel koeling nodig voor de batterij en onze grille helpt daarbij”.  Waar Jaguar veel aandacht aan heeft besteed is de aerodynamica met als doel de luchtweerstand zo min mogelijk te laten zijn; belangrijk voor elektrische auto’s.

Drive

Met twee elektromotoren opgeteld heb je 294kW (400pk) aan vermogen en trek je bij de verkeerslichten van 0 naar 100 op in 4,8 seconden. Snelladen kan van 0 tot 80% in 40 minuten en met 15 minuten laden – en ondertussen je mail bijwerken en genieten van een espresso – kun je alweer 100 km verder rijden. We reden een mooie route door Amsterdam, Met alle drukte om ons de ideale test om het ‘one pedal drive systeem’ van de I-PACE eens goed te ervaren. Het systeem houdt praktisch in dat het gaspedaal ook gelijk het rempedaal is. Door hem in te trappen ga je er als een speer van door en door het pedaal los te laten rem je als een malle af.  Gelukkig kun je de intensiteit hiervan zelf instellen om je bijrijder te behoeden voor een gigamisselijkheid (knipoog).

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FemmeFrontaal | Cars & Women (@femmefrontaal) op

Rianne: “Door alle veiligheidssystemen heeft de bestuurder zoveel rust in de auto en leer je veel verder vooruit te kijken en eerder op het verkeer in te spelen. Denk aan een rotonde waar nog één andere auto op rijdt en jij met de I-Pace even het one pedal drive loslaat waardoor de auto zo vertraagt dat je daarna gelijk de rotonde op kunt. Zonder dat de auto helemaal moet stoppen, wat ook de doorstroming bevordert.”

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Verder bezit de Jaguar I-PACE alle luxe die je anno 2018 wenst. Als je maar betaalt. Van gave gadgets aan boord tot de broodnodige veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control in combinatie met het Lane Follow Assist systeem; zo houdt deze spannende Brit je niet alleen vloeiend binnen de witte lijnen maar ook op een veilige afstand van naar je voorganger.

Rianne: “Al snel kreeg ik van gasten in de auto te horen ‘de auto rijdt nu gewoon voor mij’ en ‘nu hoef ik dan helemaal niks meer te doen?’ Haha, dat is natuurlijk tot op een zekere hoogte waar, maar het is zeker nog geen zelfrijdende auto! Gelukkig geeft de I-PACE ook op tijd waarschuwingen dat je nu toch écht je handen aan het stuur moet houden.”

 

 

Comfort

Dat de Jaguar I-PACE met liefde én zorg is ontworpen wordt duidelijk zodra in de auto stapt. Luxe alom, zowel in de keuze voor bekleding als in materialen. In principe biedt de Jaguar I-PACE vijf zitplaatsen, maar dat is best krap; believe us,met zijn vieren heb je het meer naar je zin. Wil je lekker gechauffeurd worden, ga dan achterin zitten en pak je je laptop vanuit een van de opruimvakken. Want ruimtelijk is mr. Handsome ook; de kofferbak geeft je ruimte voor 656 liter aan stuff en met de achterbank neergeklapt maar liefst 1.453 liter.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Tot zover het praktische gedeelte. Belangrijker is: deze auto zit stampvol met gadgets die alleen maar rondom jouw behoeftes draaien. Bijvoorbeeld het Touch Pro Duo infotainmentsysteem met EV- navigatiesysteem – dat gebruik maakt van je favoriete rijstijl, je meest gereden ritten en alle andere mogelijke topografische data om deze gegevens vervolgens te programmeren tot jouw meest gewilde rijvoorkeur – is bijna mind-blowing. En nog een gaaf dingetje: de I-PACE maakt gebruik van spraak assistent Amazon Alexa Skill. Via een remote app kun je alles te weten komen over jouw I-PACE. ‘Joe Alexa, waar heb ik mijn I-Pace geparkeerd?’. En dit is nog maar slechts het begin van alle nerdy stuff aan boord!

Lees ook:  Fiat 600e: comeback kid

Value for money

De prijs is alleen totaal niet interessant voor een particulier. Jaguar zet namelijk minimaal 80K op het prijskaartje. Dik behangen met opties en gadgets ben je al snel 100K kwijt. Ben je succesvol ondernemer en op zoek naar een vervanger van je Tesla, dan heb je hem waarschijnlijk allang besteld met als doel de Jaguar I-PACE nog dit jaar te rijden tegen 4% bijtelling. Inmiddels is de I-PACE namelijk al uitverkocht. Schaf je hem zakelijk in 2019 aan dan mag je tot 50K 4% bijtelling rekenen en over het restbedrag daarboven 22%.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
FemmeFrontaal ontmoet Renault Captur
Dinsdag gaat FemmeFrontaal en route naar Biarritz om de nieuwe crossover van...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *