Volvo V60: Óhhh een Volvo V60!

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
9.5 Comfort
8.5 Drive
9 High heels proof
9 Value for money
9

“Wat test je deze week?” Een vraag die regelmatig aan mij gesteld wordt. Dus van de week antwoordde ik heel blij: “Een Volvo V60!” Het antwoord was dan vaak: “Ohhhh… een V60…” en men ging weer door met de dagelijkse werkzaamheden. Totdat diegene de nieuwe Volvo V60 écht zag. Het werk werd prompt gestaakt en men riep: “Óhhhhh een V60!” Zo’n week dus. Eentje waarbij ik zelfs stiekem dacht: deze wil ik ook!

Flirt factor

Nu ben ik geen Volvo-gekkie, maar wat maken de Zweden de laatste jaren – gestart met de XC90 – prachtige auto’s! Keer op keer is het een genot om naar te kijken en in te rijden. Met auto’s die er qua design gelikt uitzien en luxe aanvoelen, inclusief Zweeds signatuur: simplistisch, licht, natuurlijk én kwalitatief. Het zelfde geldt voor de Volvo V60 – waar sommigen stiekem van denken “Is het geen V90?” Mede door zijn horizontale T-vormige LED-lampen, geïnspireerd op de hamer van Thor, oogt hij tres chic en valt hij op als zakelijke nieuwkomer op de markt. Ik zag alle leaserakkers onderweg in donkergrijze BMW’s en Audi’s stiekem wel kijken: “Damn. Best mooi, zo’n nieuwe V60!”

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Comfort

In de winter moeten Zweden het doen met een beperkt aantal zonuren. Elk straaltje zonlicht is dan meer dan welkom. Zweedse huizen hebben daarom vaak gigantische raampartijen en Zweeds design herken je daarom aan neutrale tinten, zoals veel wit en licht hout. Exact dit design is ook toegepast in het interieur van de Volvo V60. En dat voelt als thuiskomen. Het geeft rust in het koppie. Buiten de wit lederen zetels en het met leder gestikte walnoothouten dashboard, is de V60 ook nog eens functioneel én intuïtief. Net als in alle andere nieuwe Volvo’s zie ik een verticaal iPad-achtig infotainmentsysteem voor me, dat heel gevoelsmatig werkt. Natuurlijk, ik rijd in de meest verwende versie van de V60 waar het me aan niets ontbreekt. Ik swipe en klik een eind weg door alle levels van verwarming en veiligheidsopties. Daarna swipe ik direct naar het geluidssysteem en stel deze in op standje ‘Concertgebouw Göteborg’ voor een mindfulness ritje richting Amsterdam.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Naast dat je makkelijk je net gestoomde jurk of colbert achterin kan hangen, kun je op zaterdag ook makkelijk met het hele gezin op pad. Ga je graag op een autovakantie? Dan biedt de Volvo V60 ook genoeg ruimte – 898 t0t 1441 liter! – voor koffers, tassen, tenten en koelboxen.

Drive

De tekens ‘T6’ op de kofferbak blinken mij al tegemoet. Dit wordt een héle fijne week met de dikste motor in het gamma van de Volvo V60. De viercilinder T6 met 315 pk laat in zijn meest dynamische stand af en toe wat van zich horen, en dan voel je gelijk weer dat je leeft. En in de meest comfortabele stand strijkt hij alle hobbels en drempels glad. Ik ervaar de V60 als de meest romig rijdende auto in zijn klasse. Een BMW 3-Serie Touring rijdt daarentegen weer net eventjes wat sportiever.

In zijn meest normale en comfortabele rijstand is de besturing van de V60 af en toe wat traag, wat maakt dat ik de V60 het liefst in standje sportief zet. Daarmee wordt de vering ook wat straffer en het rijgedrag sportiever.

Standaard krijgt de Volvo V60 alle veiligheidsgadgets aan boord die je maar kan wensen om je familie en vrienden onderweg te beschermen tegen een ongeluk. Waaronder een netwerk van sensoren die detecteren wanneer je gaat crashen. Hij remt en stuurt dan alvast, voordat jij te laat bent.

High Heels proof

Hoppa, ook deze test doorstaat de V60 gemakkelijk. Met een staand, stroef en mooi vormgegeven gaspedaal komt ook de Volvo V60 gemakkelijk door onze pump-test.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Value for money

Lichte, aaibare en mooie materialen in het interieur maken van de V60 een serene en relaxte auto om in te rijden. Naast de Volvo V60 stationwagen, is er ook een sedanversie, de S60. Voor als je #teamsedan bent.

Niet alleen qua flirt factor gaat de V60 met gemak de concurrentie aan met de 3-serie of de A4. Ook in prijs. Voor een dik behangen V60 met een T6 motor- de auto waar ik in reed – betaal je al snel 80K. Dat is best een ziek bedrag voor een sexy doch degelijke wagen, niet? Maar je hebt dan wel een wolf in schaapskleren te pakken. De Volvo V60 met T6 motor start bij 58K en ga je voor iets minder pk’s, dan is er de T5 vanaf 44K. Volvo heeft diesel nog niet de rug toegekeerd en levert ook een D3 versie vanaf 44K.

Na een week rijden in deze prachtige V60 kreeg ik – net als in de XC60 – regelmatig de opmerking: “hij past wel bij je.” En ik voelde het ook. Ik baalde zelfs stiekem een beetje dat hij weer terug moest naar de importeur. Hij is comfortabel, stijlvol, zit boordevol met leuk speelgoed en is een (zakelijke) flirt om in gezien te worden!

Fotografie: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Prijskaartje Jaguar F-TYPE Coupé
De Jaguar F-Type vonden we al beyond stijlvol, kwaadaardig snel en onwijs...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *