Stel je bent op zoek naar een nieuwe crossover, dan geef ik je het te doen. Keuzestress! En Lexus doet er nog een schepje bovenop. Met de belofte ‘No more boring cars’ brengt het Japanse merk nu een verleidelijke crossover op de markt: de Lexus UX 250h. Een auto die de Zweden – denk Volvo XC40 – en Duitsers – denk Audi Q3 – toch even doet bibberen. Ik vloog naar Barcelona om hem de sporen te geven!
Flirt factor
Onder leiding hoofdingenieur Chika Kako bedachten de Lexus designers een pittig ontwerp voor de kleinste SUV van Lexus. Het design van de UX 250h doet mij stiekem denken aan die (h)eerlijke chocolade van Tony Chocolonely: met schuine, puntige en rechthoekige blokjes. In autodesign zou men zeggen; strak, stijlvol en onderscheidend. De 3D-effect grill bijvoorbeeld, waarmee zijn smoel echt kracht uitstraalt. Maar ook de achterzijde is opvallend anders dan anders. Een bips waar je naar blijft staren door zijn opvallende lichtbalk van links naar rechts met 120 leds erin gebouwd. De wielen benadrukken ten slotte dat je optisch te maken hebt met een avontuurlijke crossover. De F-Sport versie van de Lexus UX 250h is mijn persoonlijke favoriet, dit because details matter. Her en der F-sport logo’s, veel zwart glimmend chroom, dikker ogende grill met als je goed kijkt de letter L van Lexus erin verweven en grotere 18 inch wielen. De hoofdletter ‘F’ staat voor Fuji Speedway, het beroemde Japanse circuit aan de voet van Mount Fuji. De kleine letter “h” staat voor hybride.
Comfort
Mijn testauto zit strak in zijn vel met een zwarte lederen dashboard en lederen stuurwiel met dubbele stiksels aan de buitenkant. Kwalitatief erg mooi afgewerkt. De fraai afgewerkte cockpit is verder verpakt met een duizelingwekkende reeks van technische snufjes en gadgets. In de voorruit weerspiegelt helder, via het head-up display, de snelheid die ik rijd en de navigatie. Stoelverwarming aan in Spanje? Ach, als ik maar niet in slaap val (knipoog). Maar dan heb ik weer allerlei veiligheidssystemen die me waarschuwen wanneer ik vermoeid raak of onbedoeld de rijbaan verlaat. Verder beschikt hij, als je dat wil, over adaptive cruise control (automatisch afremmen bij naderende file), high res parkeercamera’s (om hem schadevrij te parkeren), dodehoekassistent (om de fietser naast me in de gaten te houden) én een licht gevoelige touchpad voor het infotainment- en navigatiescherm.
De Lexus UX 250h lijkt vanbuiten niet echt op een standaard crossover. Hij oogt namelijk tamelijk laag. Dat gevoel, van rijden in een hatchback, heeft Lexus ook naar binnen doorgetrokken. Met maar liefst zes centimeter is de hoogte van de bestuurdersstoel verstelbaar. Of je nu als oma achter het stuur wilt zitten of als stoertje die doet alsof hij /zij in een RC rijdt.
Je moet je voorstellen, hij is zo groot als een Lexus CT 200h, die al even op de markt is. Op de achterbank kan ik mij prima een half dagje laten chauffeuren en de bagageruimte is groot genoeg voor de bagage van twee volwassenen. In tegenstelling tot zijn Duitse en Zweedse vrienden ligt de bagagevloer hoog, dat biedt voordelen bij het in- en uitpakken van de auto, want je hebt geen tipdrempel. Echter het nadeel is dat je slechts 320l kan vervoeren.
Wel heel handig – als je de handeling in de smiezen hebt – is de opvouwbare hoedenplank, of moeten we het een hoedendoek noemen?
Drive
Dit milieuliefje is een hybride zonder stekker. De 2.0l benzinemotor met 146 pk krijgt extra hulp van de elektromotor met 109 pk. De zelfopladende hybride aandrijflijn komt in totaal uit op 184 pk. Ik start mijn testrit met de UX 250h in de Executive Line. Een romig rijdende crossover die erop gericht is mij zo comfortabel mogelijk van a naar b te brengen. Hij is stil, de rijwind is tot het minimale beperkt en strijkt alle oneffenheden in het wegdek glad. En waar een Lexus voorheen nogal snel joelde bij het opschakelen, is dat met deze upgrade van de motor grotendeels verdwenen. Hij is daarnaast tamelijk zacht geveerd wat ervoor zorgt dat de UX bij een snelle ronde op een rotonde snel overhelt, en mijn medepassagier bijna op mijn schoot belandt. Met dit Max-Verstappen-gedrag houd ik dus al snel op.
Na een serene rit in de meest comfortabele lijn, voel ik aan dat de rode F-Sport Line en ik échte vrienden worden. Behalve flippers aan het stuur, een zwarte hemel, dikker stuurwiel, chromen pedalen, performance schokdempers, een sport + knop én adaptieve demping voel ik de coureur-in-mij weer opbloeien. De F-Sport Line is de beste combinatie: de aandrijflijn van de Executive Line – hij strijkt nog steeds alle hobbels glad – inclusief een sportief afgesteld onderstel– waardoor de UX 250h gelijk intuïtiever reageert op de Max-Verstappen in mij.
High heels proof
Ik kan gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van de UX 250h. Hij heeft namelijk een staand én stroef gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. De rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is meest comfortabele houding.
Value for money
Het gezellige kliekje crossovers, gedomineerd door de BMW X1, Audi Q3 en Volvo XC40 heeft theevisite gekregen uit Japan. En zoals je kunt verwachten van een hybride doet de Lexus UX 250h net ietsjes langer over een reepje chocolade bij de thee. Hij is zuinig (1 op 18), heeft de meest gunstige CO2-uitstoot van 94 gram/km, topt zijn concurrenten met pk’s (184) én biedt het actieve veiligheidspakket Lexus Safety System+ aan.
In Nederland start de Lexus UX 250h bij een prijs van 44.495 euro, dan heb je een comfortabele Executive Line. Wil je meer fun? Dan is er dus die F-Sport versie. De sportieve rijder telt dan 56.995 euro neer.