2013 was het toen ik voor het laatst een Mercedes-Benz CLA testte. Een zwart exemplaar met geblindeerde ramen en grote, zwarte wielen. Een knappe en stoute bak die toentertijd al een andere doelgroep voor Mercedes aanboorde. Een groep rijders die gemiddeld 10 jaar jonger was dan de normale Mercedes-rijder. Nu zes jaar later is het tijd voor een opvolger van de CLA. Ik vloog naar München om de verse Mercedes-Benz CLA Coupé al watertandend aan de FemmeFrontaal-Awesomeness-test te onderwerpen.
Flirt factor
Voor 2019 is ‘jupiterrood’ de kleur, heb ik besloten. Een intens rode kleur die zijn silhouet uitermate goed accentueert. De details in het ontwerp zijn prachtig, daar kunnen zelfs Italianen wat van leren. Hij lijkt namelijk eleganter dan zijn voorganger met zijn langgerekte taillelijn en neus die naar voren helt, zoals een haai die zijn prooi in het vizier heeft. Dat is het idee. En het werkt. Eén ding is zeker, met zijn smalle koplampen en ver naar beneden doorgetrokken smoel met diamond grill (ja, die zit er nog steeds), dwingt de nieuwe CLA Coupé respect af bij zijn voorligger. En door zijn derrière met tweedelige LED-achterlichten en kentekenplaat in de bumper, lijkt hij aan de achterkant dikker dan ooit.
Omdat Mercedes-Benz ook met een sedanversie komt van de A-Klasse (zelfde platform) is de hamvraag natuurlijk: ‘Wat zijn de verschillen?’ Eén ervan is natuurlijk de aflopende daklijn van de coupé die ervoor zorgt dat de CLA er niet alleen sportiever uitziet, maar ook dat hij aerodynamischer is. Voor sportieve rijders een must. Daarnaast is het vooral centimeter-, of millimeterwerk, wat het verschil maakt. Niet in hoogte, maar in de breedte en lengte.
Comfort
Het interieur is – op de drie grote, ronde, mat chromen roosters in het midden (why?) – eenvoudig, maar toch luxe. Net als in de A-Klasse vind je in de Mercedes-Benz CLA Coupé geen overkapping boven het dashboard, waardoor de belijning van het dashboard ook in de CLA als één geheel overkomt. Digitaal is wat de klok slaat. Voor mijn neus in de voorruit geprojecteerd, lees ik de snelheid die ik rijd en welke kant ik op moet om bij de eerste koffiestop te komen. Ook het klokkenspel voor mij is digitaal en naast mij in het midden glimt een groot beeldscherm met een touchscreen waar ik de navigatie en media mee kan bedienen. Maar bedienen doe ik natuurlijk niet in een Mercedes. Want de CLA Coupé is mijn reismaatje geworden, waarmee ik onderweg ook leuk kan babbelen!
Behalve bevelen geven als “Hé Mercedes, ik heb het koud. Wil je mijn stoelverwarming iets hoger zetten?”, vraag ik haar (het is een vrouwenstem) wat ze van Audi vindt. Ze antwoordt dat ze net als ik ook liever in een Mercedes rijdt. Op de vraag of ze mijn nieuwe liefde al kent, grijpt ze echter terug op het antwoord van wat ze van BMW vindt: “Leuk voor in de achteruitkijkspiegel”. Hmmm… ze moet nog veel leren. Eenmaal uitgebabbeld met de CLA Coupé grijp ik terug op alle functies die ik via het stuurwiel kan bedienen. Het is overigens een zelflerend multimediasysteem (MBUX), naar gelang je eigen wensen en ervaringen leert het systeem je beter kennen en wordt het systeem steeds intuïtiever. Dat doet ze doordat ze ook jouw patronen en bewegingen herkent. De knapperd is dus nu ook nog eens reteslim geworden.
Ook wil Mercedes je met de nieuwe CLA gezond oud laten worden. Om dat te realiseren kun je je tijdens het rijden laten onderdompelen in het Energizing-comfortprogramma. Dit is een digitale coach die ervoor zorgt dat jouw monotone en lange ritten in de auto zo ontspannen mogelijk zijn. Draag je om je pols bijvoorbeeld een wearble van Garmin, dan meet de CLA jouw stressniveau. Je hartslag wordt dan getoond in het infoscherm naast je en er worden suggesties gedaan voor betere ventilatie, stopmomenten, massagefuncties en ga zo maar door.
Om je ook veilig van a naar b te brengen, zie je in de CLA zo’n beetje alle veiligheidsgadgets terug uit de S-Klasse (de meest chique Mercedes), zoals semi-autonoom rijden. Hiervoor scant deze beschermengel de gehele verkeerssituatie: met verbeterde camera- en radarsystemen kan het systeem tot 500 meter vooruitkijken, 40 meter opzij en 80 meter naar achteren. De actieve afstandsassistent DISTRONIC helpt de bestuurder met kaartgebaseerde ondersteuning in een hele hoop situaties en past waar nodig de snelheid anticiperend aan op bochten, kruisingen en rotondes. Daarbij heeft de actieve stuurassistent ook nieuwe functies gekregen, namelijk een intuïtief werkende actieve rijbaanwisselingassistent en een actieve noodstopassistent . En dat laatste – met de rijbaanwisselassistent – had ik af en toe ruzie. Dat werkt namelijk als een ‘Duitse juf’ met een houten liniaal in d’r hand. Van tijd tot tijd ben ik mij een hoedje geschrokken bij het wisselen van de rijbaan en ik net een seconde te laat was met richting aangeven, volgens de CLA dan. Het gevolg: een harde mep op mijn vingers ofwel; een hevig corrigerende CLA op de rijbaan. En deze straf voelde ik stevig in mijn stuur, iets te heftig naar mijn idee.
Ook qua ruimte is deze nieuwe CLA echt beter dan de vorige. Om je wat feiten te geven: je hebt net eventjes wat meer hoofd- en beenruimte voor volwassenen achterin. Alhoewel dat in een coupé altijd even afzien is. En mocht je nog twijfelen tussen een A-Klasse of CLA wat betreft kofferruimte, die is 25% ruimer in de CLA.
Drive
Met een flirterig Katja Schuurman-loopje wandel ik in München richting de nieuwe CLA Coupé. Hij stoer, ik stoer. Al bij het starten van de motor smelt ik. Ik rijd nu niet alleen in de leukste outfit van de CLA Coupé, maar ook in de lekkerste motor, een CLA 250 4MATIC (vierwielaandrijving) met 225 pk. Of deze motorisering in Nederland gretig aftrek vindt, betwijfel ik. Daarvoor moet ik ook echt nog de CLA 180 testen met 136 pk. Maar in Duitsland staat het leukste spul klaar, dus daar doe ik het maar even mee. Hij cruised soepel, snel en smooth over het Duitse wegdek, ook wanneer ik even ‘onbeperkt’ de vrijheid heb om het gaspedaal te vloeren. Een Duitser die alles glad strijkt en niet te hard is geveerd, precies goed. De 7-traps automaat met dubbele koppeling doet een bewonderenswaardige klus, van de ene versnelling naar de andere gaat bijna geruisloos. Om het rijden wat spannender te maken, kan ik ook schakelen aan het stuur met de flippers. Met name handig als je in de bergen gewoon lekker op de motor wil afremmen in plaats van telkens op de rem te trappen om snelheid te minderen.
High heels proof
Ook ‘mijn’ CLA had een staand gaspedaal, dus die hoge hakken kunnen gewoon aanblijven wanneer je van afspraak naar afspraak scheurt in mister handsome!
Value for money
Voor de één is de CLA een te heet gewassen CLS. Voor mij is de CLA een welkome en enigszins betaalbare verrassing tussen alle christelijke hatchbacks en sedans in ons land. Knap, stout, intelligent én tamelijk zuinig. Een pronkbak voor als je het aandurft. De verkoop start in mei. Wat kun je dan verwachten? Nou, een zeer breed aanbod aan CLA’s. In München reed ik in een dik aangeklede Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC met een vanafprijs van €52.219 euro. In Nederland – en dan met name in de wereld van zakenauto’s – zal de CLA 180 gretig aftrek vinden. En die is er vanaf €37.466 euro.
Om een laatste vergelijking te maken met de nieuwe A-Klasse Limousine. Mercedes prijst de CLA Coupé net iets boven deze auto. Het kan zo’n tweeduizend euro schelen in aanschaf of je gaat voor een meer degelijke look of een verleidelijk uiterlijk.