Peugeot 308 SW: Je voelt je lekkerder in een stationwagen

Peugeot 308 SW

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Design
8 Comfort
8 Drive
8 Value for money
8.1

Pen en papier bij de hand? Want de winnende cijfers zijn dit jaar: 3 0 8. De Peugeot 308 heeft in 2021 én 2022 behoorlijk wat prijzen in de wacht gesleept: van Red Dot Award tot Women’s World Car of the Year. Hoofdredacteur Rowan reed in 2021 al in de hatchback, Odiel testte onlangs de stationwagen van de Franse winnaar: de Peugeot 308 SW hybride.

Design

Stationwagen vs. hatchback. Welk design is aan de winnende hand? Vaak vindt men een hatchback iets aantrekkelijker dan een stationwagen. Een stationwagen krijgt al snel de status van ‘burgerlijkheid’, oftewel: hallo rijtjeshuis én op zaterdag langs het voetbalveld staan. Niks mis mee natuurlijk. Smaken en levens verschillen, maar mijns inziens mag ook de 308 SW – net als de hatchback – de labels ‘progressief en verleidelijk’ op haar conto schrijven. Want dit is een stationwagen waarin je gezien mag én wil worden.

Ten opzicht van de vorige stationwagen is de wielbasis van de nieuwe SW met 55 mm gegroeid. Ook heeft de auto meer ruimte achterin, en in de bagageruimte: tel er zo’n 20 cm bij op. En daarbij mag je de SW uiteraard ook stylen in de kleur die jij het mooiste vindt, zoals het prachtige Olivine Green of gewoon lekker wit, zoals mijn testauto. Dat kan zijn lijf prima hebben. 

De SW 308 is eigenlijk een verlengde versie van de hatchback, dus ook op de stationwagen vind je de welbekende LED-koplampen en dagrijverlichting in de vorm van een sabeltand terug. Ook aan de achterzijde van de auto komt de leeuwenklauw van Peugeot terug in de achterlichten, die op de 308 verbonden worden door een hoogglans zwarte strip.

Om het simpel samen te vatten: ook de familieversie van de 308-leeuw oogt verleidelijker dan ooit, met een nieuwe neus waar  het merklogo trots op pronkt. En open je de auto ‘s avonds in het donker, dan word je bij het instappen ook nog eens getrakteerd op een licht projectie van de leeuw op het asfalt. Dan stap je toch een stuk chiquer in de auto.

Comfort

Het interieur ademt kwaliteit en is stijlvol vormgegeven. Hier is met zorg aan gewerkt. De materialen – zoals alcantara, reliëf- of nappaleder – voelen kwalitatief aan en ogen fris en jong.

Maar comfort zit hem niet alleen in mooie materialen, lekker zittende zetels of in rijgedrag, maar ook in het multimediasysteem. Welke luxe-opties heb je? Welke veiligheidssnufjes zijn standaard? En nog belangrijker: kun je het multimediasysteem eenvoudig bedienen? De meest opvallende evolutie van de 308, dus ook van de SW-versie, zit hem in het multimediasysteem. Standaard krijgt elke 308 een touchscreen van 10”, en dat werkt top. Het is eenvoudig te bedienen, en de belangrijkste knoppen zoals het uitzetten van de Lane Departure Warning of Climate Control zijn binnen handbereik. Ook zijn de meeste functies te bedienen via het stuurwiel, zelfs de Adaptive Cruise Control. Vroeger zat dit met een hendeltje ergens achter het stuur verstopt.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

Het navigatiesysteem aan boord verdient een dikke pluim. In veel gevallen draait er namelijk ook een navigatieroute op mijn smartphone, via Maps. Want niet altijd is de navigatie aan boord van een nieuwe auto helemaal ‘on point’. Deze dus wel. Google Maps kan dus uit, want de Tom Tom in de Peugeot 308 navigeert zeer nauwkeurig, en heeft alles in de smiezen: van files, flitsers, vertragingen tot alternatieve routes. En heel fijn dat het ook nog eens prachtig is afgebeeld.

Het probleem waar Rowan tegen aanliep bij haar test van de 308 is de zitpositie. Met een lengte van 1.77 is het voor haar altijd een uitdaging om de juiste zitpositie te vinden: “Als ik in de 308 én mijn benen kwijt wil én het instrumentenpaneel wil zien, kan ik een dagdeel uittrekken om alles goed in te stellen. De elektrische stoelen (met positie herinnering) in de GT uitvoering zijn wat dat betreft ideaal.” Je raadt het al; met mijn 1m61 is de zitpositie voor mij dikke prima. Peugeot heeft er echt aan gewerkt om een rijderspositie, waar BMW en Mazda overigens ook echt goed in zijn, te creëren. Met een rijderspositie bedoel ik dat het mogelijk is om plaats te nemen achter het stuur alsof je een coureur bent, ergonomisch (met mijn lengte dan) klopt alles. De auto zit dan als een gegoten jasje om je lijf heen. Ideaal voor als je lange afstanden rijdt, of op sportieve snelheid bochtjes wil verslinden.

Drive

Peugeot gaf de 308 een chassis mee die een perfecte cocktail is van comfort en sportiviteit. Mijn SW 308 mét stekker, een 1.6 hybrid 8-traps automaat, gaf mij in totaal 180 pk. Een vlotte jongen die lekker snel van zijn plek af is. Oneffenheden op de weg of verkeersdrempels, de ophanging absorbeert de boel fijntjes glad. En ook de geluiddemping op hoge snelheden is voor een auto in deze prijsklasse echt fantastisch. Hij stuurt direct en heeft een bijzonder korte draaicirkel. En ook ik ben gek op het kleine stuurwiel dat vooral handzaam is en de sportiviteit van de auto benadrukt. 

Lees ook:  Een get away langs de Kroatische kust met de vernieuwde Mazda MX-5

Mijn testauto is hybride, dus voor een klein deel elektrisch. Perfect als tussenoplossing wanneer de infrastructuur in jouw omgeving nog niet is ingesteld op elektrisch rijden, of er beperkte laadmogelijkheden zijn. De 308 hybride brengt je in de meest gunstige omstandigheden zo’n 60 kilometer ver, zonder dat je de verbrandingsmotor moet wekken.

Om je als bestuurder te ontlasten, zitten er op de SW die ik test een rits van rijassistentiesystemen, zoals het Drive Assist 2.0-pakket. Wat de auto weer een stap dichterbij semi-autonoom rijden brengt. In dit pakket valt onder andere Adaptieve Cruise Control met Stop & Go functie en rijstrookassistentie. Daarbij komen er ook drie nieuwe functies beschikbaar op wegen met gescheiden rijbanen. Denk hierbij aan semi-automatische rijstrookwisseling, anticiperende snelheidsaanbeveling én aanpassing van snelheid in bochten. Nu zijn deze technieken nog volop in ontwikkeling, en komt verfijning van de systemen met de jaren. Met verfijning bedoel ik ‘hoe soepeltjes’, zonder te veel horten en stoten, de auto op alle prikkels in de omgeving reageert, en hiervan leert (kunstmatige intelligentie). Auto’s in het hoger segment zijn hier al ver in, en met de tijd worden deze systemen ook verfijnder in het segment van betaalbare auto’s, zoals de 308. Het belangrijkste, het zit aan boord in mijn persdemo, en het werkt goed, maar zal ook met de jaren beter worden.

Value for money

De aangeklede versie die ik reed – inclusief een Allure Business Pack – heeft een prijskaartje van rond de 40k. Bij een premium Duitser in deze klasse heb je voor deze prijs een uitgeklede stationwagen, zonder enige luxe aan boord. Met zijn e sportieve looks, en dynamische rijgedrag heeft ook de 308 SW een sterke indruk op mij achtergelaten. Absoluut een winnaar als het gaat om ‘waar voor je geld’!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mazda CX-3: Je favoriete jeans
Jij hebt er vast eentje in je kast liggen: een favoriete jeans...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *