Na de 2008, de 3008 én de 208 heeft ook de PEUGEOT 308 een metamorfose ondergaan. En wat voor een verandering! De populaire Franse bolide draagt als eerste in zijn familie het nieuwe merklogo, én is van ‘stijlvol en sportief’ naar ‘woest en aantrekkelijk’ gegaan. Rowan vloog naar het chique Cannes om de wagen aan de (sabel)tand te voelen.
Voordat Rowan enthousiast van start gaat met haar oordeel: er is ook een 308 SW (stationwagen), maar dat is er eentje voor een latere rijtest. Voor nu focussen we ons op de sportieve hatchback. En geloof ons: die mag er zijn!
Design
Dit is een wagen waarin je gezien mag en wil worden. Het is op het eerste gezicht onmiskenbaar een PEUGEOT, maar werpt tegelijkertijd een blik in de toekomst. De strakke en moderne lijnen zijn progressief en sensueel.
De PEUGEOT 308 is volledig aangepakt en staat nu op het efficiëntie EMP2-platform dat hij deelt met zijn collega’s van DS en Opel. Zo is de wielbasis met 5,5 cm verlengd, is de auto 11 cm langer en 2,0 cm lager. Door deze nieuwe afmetingen oogt de nieuwe 308 een stuk volwassener en ja, ook woester. Dat de auto net wat lager is zorgt ervoor dat de motorkap optisch verlengt wordt, en dat benadrukt zijn sportieve karakter. Het nieuwe smoelwerk, waarbij de grille verweven lijkt met de rest van de neus, kennen we al van de 2008. Een groot verschil is echter wel dat nu ook het nieuwe merklogo parmantig op de grille rust. Groot, en tijdloos. Datzelfde logo vind je ook weer terug op de flanken van de 308, wat verwijst naar de historie van het merk (denk aan de PEUGEOT 205, 208 en 308) én accentueert zijn opvallende schouderpartij.
Voorop vind je de welbekende LED-koplampen en de dagrijverlichting in de vorm van een sabeltand. Ook aan de achterzijde van de auto komt de leeuwenklauw terug in de achterlichten, die op de 308 verbonden worden door een hoogglans zwarte strip. Met deze nieuwe designtaal, ambieert het Franse merk een hoge marktpositie binnen het C-segment (denk aan Opel Astra of de Volkswagen Golf). Het stijlvolle ontwerp geeft mij echt premium-vibes. Ik verheug me erop dat deze bolide zijn plek in het Nederlandse straatbeeld gaat opeisen.
En dan vooral in de kleur ‘Vert Olivine’. Je moet ervan houden, maar oh, wat een spetterende kleur groen is dat! De lak speelt met het zonlicht alsof het ‘t hemellichaam ervan wil overtuigen altijd te blijven schijnen. Het maakt niet heel veel uit in welk jasje je de 308 steekt. Of het nou Blue Vertigo, Rouge Elixir of Blanc Nacré is: het staat hem allemaal goed.
Drive
De nieuwe 308 komt zowel in een diesel en benzine versie, als in een plug-in hybride. Zo levert het merk drie verschillende PureTech 1,2-liter driecilinder motoren, met 110 of 130 kW en een handgeschakelde 6-bak of een 8-traps automaat. De hybride komt met 150 of 180 pk, beide ook met de 8-traps automaat. In Cannes heb ik zowel een benzineversie als een hybride-variant aan de tand gevoeld. De twee verschillen qua rijeigenschappen vrij weinig van elkaar, al merk je wel wat verschil in gewicht. De PureTech is wat lichter (want het ‘mist’ een zwaar batterijpakket), waardoor de auto iets wendbaarder en beweeglijker aanvoelt. Al strijkt de hybride, juist door zijn gewicht, het wegdek wat gladder.
Al met al is de 308 een betrouwbare en voorspelbare auto, zonder dat-ie saai wordt. Hij stuurt direct en heeft een bijzonder korte draaicirkel, wat ideaal is voor de stad. Persoonlijk ben ik ook helemaal verzot op het kleine stuurwiel: handzaam en sportief. De i-Cockpit, waar dat stuurwiel onderdeel van is, verhoogd wat mij betreft zeker het rijplezier. Je voelt dat PEUGEOT nagedacht heeft over de beste rijhouding voor de bestuurder.
Comfort
Binnenin de 308 heeft de welbekende i-Cockpit van PEUGEOT een flinke upgrade gehad. Het interieur ademt kwaliteit en is absoluut one of a kind. Van een Franse slag is hier geen sprake. De materialen – zoals alcantara, reliëf- of nappaleder – voelen kwalitatief aan en ogen fris en jong. Bij de GT-versies van de 308 is de bekleding voorzien van een bleekgroen ‘Adamite’-kleurig stiksel, wat het dashboard, de portierpanelen en de geschubde delen op het console accentueren. Het aantal knoppen is duidelijk geminimaliseerd: een groot deel ervan heeft zich verplaatst naar het stuurwiel. Dat maakt ook dat het interieur wat rustig en minimalistischer oogt.
Het middenconsole oogt open en ruim, maar biedt wel alles wat je vanaf de bestuurdersstoel nodig hebt. Zo vind je bij een automaat een compacte bediening voor de standen (achteruit, neutraal, rijden) en twee knoppen voor parkeren en handmatig. Ook de Driving Style Selector om de rijmodi aan te passen, is binnen handbereik. Voor in het middenconsole vind je een fijn opbergvak voor je telefoon, die je daar gelijk draadloos kunt opladen. Verder is het middenconsole ingericht op opslag en gemak. Zo heb je twee bekerhouders, twee USB C-aansluitingen, een relaxte armsteun en maar liefst 34 liter aan opbergruimte. De bagageruimte telt overigens 412 liter, waarvan 28 liter ónder de laadvloer. Klap je de achterbankleuningen neer, dan telt de bagageruimte 1323 liter.
Het nieuwe dashboard is daarbij gebaseerd op PEUGEOT’s nieuwe ‘high-vent’-architectuur, wat eigenlijk inhoudt dat de ventilatieroosters op hoofdhoogte zijn geplaatst. Optisch zorgt dat voor één geheel, waarbij de i-Cockpit je als het ware omarmt. Het dashboard bevat ook een gloednieuw infotainmentsysteem genaamd i-Connect.
Dit nieuwe infotainmentsysteem is groot, modern en werkt intuïtief. Het valt meteen op dat het aantal knoppen in de 308 geminimaliseerd zijn. De meeste knoppen hebben een plek gekregen op het stuurwiel of op het 10” hd-scherm. Onder het scherm vind je nog een handjevol ‘ouderwetse’ knoppen, voor de alarmlichten en de voor- en achterruitverwarming bijvoorbeeld.
Het grote scherm werkt eigenlijk een beetje als een tablet. Het menu is volledig aanpasbaar. Zo kun je meerdere vensters tegelijk openen met ‘widgets’ of snelkoppelingen. Je bent binnen no time weer terug op de hoofdpagina van het systeem door, net als op een smartphone, op de ‘home’-button te klikken. Het infotainmentsysteem is ook bestuurbaar via spraakherkenning. Met het commando ‘OK PEUGEOT’ kan je het systeem naar laadlocaties, het weer of navigatie vragen.
Het enige probleem waar ik élke keer weer op stuit – in welke Peugeot ook – is mijn zitpositie. Als vrouw van 1.77 is het altijd een uitdaging om de juiste zitpositie te vinden. Als ik in de 308 én mijn benen kwijt wil én het instrumentenpaneel wil zien, kan ik een dagdeel uittrekken om alles goed in te stellen. Een tijdrovende klus, even de stoel naar voren schuiven zit er dus niet in. De elektrische stoelen (met positie herinnering) in de GT uitvoering zijn wat dat betreft ideaal. Gelukkig kan ik tijdens het instellen van mijn stoel wel genieten met muziek uit de fenomenale FOCAL-speakers. Scheelt weer.
Om de bestuurder bij de tijd te houden, update PEUGEOT ook de rij assistentiesystemen in de 308. Zo is vanaf eind 2021 het Drive Assist 2.0-pakket leverbaar; wat een stap dichterbij semi-autonoom rijden is. In dit pakket valt Adaptieve Cruise Control met Stop & Go functie en rijstrookassistentie. Daarbij komen er ook drie nieuwe functies beschikbaar op wegen met gescheiden rijbanen. Denk hierbij aan semi-automatische rijstrookwisseling, anticiperende snelheidsaanbeveling én aanpassing van snelheid in bochten.
Value for money
De nieuwe PEUGEOT 308 komt in verschillende uitvoeringen, zoals de Active, Allure en GT. Hoe ‘hoger’ de versie, hoe meer opties en hoe duurder de auto is. Het prijskaartje hangt ook af van de gekozen motorisering. Zo is de Active uitvoering met een 1.2-liter benzinemotor bijna 28k, maar als hybride tik je er al snel ruim 35K voor neer. Echter, de hybride is dan weer BPM-vrij. Concurrenten als de Volkswagen Golf of de Ford Focus zitten ook allemaal rond deze prijs. Uiteindelijk gaat het erom of jouw hart sneller klopt bij de leeuw of niet.