Toyota Aygo X: Compact met groots comfort

rijtest toyota aygo x

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Design
7 Drive
8 Comfort
8 Value for money
7.5

De Toyota Aygo heeft een nieuwe grote broer: de Aygo X (dat laatste spreek je overigens uit als ‘cross’). Deze compacte crossover is met zijn Europese roots ontwikkeld voor het Europese stadsleven. Toyota noemt de nieuwe Aygo ‘fun’ en ‘accessible’. Rowan vloog naar Barcelona om aan de lijve te ondervinden of de kersverse wagen uit het A-segment die twee karaktereigenschappen daadwerkelijk heeft.

Design

De Peugeot 108, de Volkswagen UP en de Citroën C1: ze worden allemaal niet meer gemaakt. Kortom, het A-segment sterft langzaam uit. Toch komt Toyota met een nieuwe model in dit segment, als opvolger van de Aygo. Maar voordat het model zijn rentree maakt, ging-ie eerst op de schop. Die X achter zijn naam vertaalt zich onder andere in riantere proporties. Zo is hij bijvoorbeeld 5 centimeter hoger en maar liefst 12 cm breder dan zijn voorganger.

En bij een gedaanteverandering van kleine hatchback naar (ja, oké, compacte) crossover, hoort ook een nieuwe look. Zonder zijn speelse karakter en toegankelijkheid te verliezen, uiteraard. Waar de voorruit van de Aygo voorheen altijd direct leek over te lopen in de neus, is de snuit van de Aygo X een stuk aanweziger. Het Toyota-logo pronkt op een minimalistisch front, tussen twee spits toelopende koplampen. Over de grille loopt een duidelijke boog, die het vooraanzicht van de Aygo optisch in tweeën deelt.

Zijn algehele look wordt vooral bepaald door de bi-tone lak. Naast dat de twee verschillende kleuren lak zorgen voor een speels effect, geeft het de Aygo op het oog ook een dynamisch karakter. Om de nieuwe Aygo nóg aantrekkelijker te maken, hebben de ontwerpers een smaakvol kleurenpalet samengesteld. Zo kun je kiezen uit Cardamom Green, een stijlvolle donkergroene kleur, of Chilli Red, een warme dieprode kleur. Ben je gek op blauw? Kies dan voor de kleur Juniper. ‘Mijn’ testauto droeg de kleur Ginger; een beige, bijna champagne-achtige tint die prachtig afsteekt tegen zwart. Deze vier kleuren zijn allemaal verkrijgbaar in de bi-tone uitvoering. En bi-tone is in dit geval heel letterlijk, aangezien de voor- en achterkant van de auto hierdoor beide een andere kleur hebben. Fun? Check.

Voor het prijskaartje van de Aygo hoef je niet te verwachten dat je in een luxe hotelkamer stapt. Het interieur is namelijk praktisch en simpel, maar dan wel met een speelse twist. Zo kun je er voor kiezen om de funky carrosseriekleuren terug te laten komen in het interieur. Bijvoorbeeld in de deurpanelen en in de omlijsting van het infotainmentsysteem. Dat laatste is overigens het pronkstuk van het interieur. Een derde van het dashboard wordt opgevuld met een ovale lijst, met in het midden een 7 inch touchscreen. Daarmee regel je gemakkelijk je Apple CarPlay of Android Auto. Het tellerpaneel bestaat overigens uit één analoge kilometerteller en een 4,2 inch digitaal multi info instrumentarium. De oplettende kijker vindt het imago van de Aygo X ook stiekem terug in de stiksels van de stoelbekleding.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Drive

Wat betreft rijgedrag, is de Aygo X ook een speels karretje. Ondanks dat hij officieel in het A-segment thuis hoort, staat hij wel op een B-segment platform. Namelijk op het TNGA GA-B platform, dat hij deelt met de Toyota Yaris. Dat resulteert in een opvallend veel ruimte, zeker als je je beseft dat je toch echt in een Aygo zit. En ondanks dat-ie groter is dan zijn voorganger, is hij nog steeds compact en wendbaar. De Aygo X doet zijn label ‘stadsauto’ dan ook absoluut eer aan. Zéker als je weet dat de draaicirkel slechts 4,7 meter is. Straatje keren? Geen enkel probleem. Of je je nou in hartje Amsterdam bevindt of je door de smalle straatjes van Barcelona en omgeving manoeuvreert: in de Aygo X red je je wel.

Onder de motorkap ligt de welbekende 1-liter driecilinder motor die een bescheiden 72 pk produceert. Je begrijpt: in deze wagen kun je je inner Max Verstappen niet bevredigen. Maar in de stad en voor woon-werk-verkeer is de kleine Aygo X snel zat. Gewoon, lekker op het gemakje. Terwijl de driecilinder van Toyota een veel voorkomende motorisering is, is de CVT-automaat wel helemaal nieuw. En die doet precies waar hij goed in is: jou soepel en schokloos van A naar B brengen. Achter het stuur van de Aygo X voelt het vertrouwd en solide; deze auto laat me niet in de steek. Met die overtuiging in het achterhoofd trap je toch ontspannen het gaspedaal in. Niet te hard overigens, anders vult de ruimte zich al snel met het gejoel van de CVT. Wil je in serene rust door het verkeer rollen? Vermijd dan heuvelachtig landschap en wees mild op het gas.

De Aygo X is niet alleen verkrijgbaar met een CVT, maar ook met een handbak met vijf versnellingen. Een hybride variant komt er overigens niet. Dat zal je waarschijnlijk verbazen, maar het feit dat de benzine-varianten al een bijzonder laag verbruik kunnen hebben van 5 liter per 100 km, verklaart misschien de boel. Daarbij zou een Aygo X met hybride motor al snel 4000 euro meer kosten en Toyota heeft simpelweg besloten om dat niet te doen.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

Comfort

De Aygo X is klein maar fijn. Ik kan mijn lange benen prima kwijt en houd op de bestuurdersstoel ook voldoende hoofdruimte over. Alleen is de zitting vrij kort, waardoor ik weinig steun in mijn knieholte ervaar. Voor lange ritten zou ik daarom een extra pauze in willen lassen.

De zitpositie in de nieuwe Aygo is ruim 5 centimeter hoger dan zijn voorganger. Hiermee mikt Toyota op veiligheid en hoopt dat bestuurders makkelijker oogcontact maken met overig stadsverkeer, zoals fietsers en voetgangers. Dat zou een hoop ongelukken schelen. Ook de A-stijl is smaller en minder schuin geworden, waardoor je meer zicht hebt rondom.

Voor een klein karretje als de Aygo, heeft de auto vrij grote sloffen. De standaard uitvoering staat namelijk al op 17-inch wielen. Normaal gesproken heeft dat nadelig effect op het rijcomfort, maar dat geldt niet voor de Aygo. Toyota heeft de wielen dan wel groter gemaakt, alleen niet breder. De smalle bandjes (die je bijvoorbeeld ook soortgelijk terugziet bij een BMW i3) maken de Aygo absoluut niet bumpy of luidruchtig.

Om de nieuwe Aygo nóg aantrekkelijker te maken, besloot Toyota all out te gaan met de veiligheidssystemen. Daarom is elke nieuwe Aygo standaard uitgerust met Toyota Safety Sense. Dit werkt op basis van een combinatie tussen camera’s en een radar. Zo is de Aygo uitgerust met een Pre-Collission System, Pedestrian Detection, Cyclist Detection, Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist.

Value for money

Terwijl we de omgeving rondom Barcelona verkennen vanuit de Aygo X, rijst de vraag: ‘Is de Aygo X een riante A-segmenter of een kleinere B-segmenter?’ Vrijwel alle autojournalisten waren het er afgelopen perstrip over eens dat de nieuwste Aygo met zijn kleine proporties maar grootste uitrusting toch beter in het B-segment past, dan in het A-segment (waar hij officieel thuishoort).

En voor een startprijs van € 15.995 (of € 259 euro per maand in de private lease) krijg je flink waar voor je geld. De Aygo X overtroeft zijn concurrenten – zoals de Kia Picanto en de Fiat 500 – sowieso als het gaat om de standaard veiligheidsopties, maar je krijgt er ook nog eens 10 jaar garantie bij. Accessible? Check.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Tesla Model Y: Ook voor de zaterdag
Teslabaas Elon Musk weet vaak genoeg de krantenkoppen te halen. Zo wil...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *