Hyundai presenteert een bijzondere, nieuwe auto. Namelijk eentje met een hybride-aandrijving én een Solar Roof Charging systeem. Met deze technologie wordt de batterij door zonne-energie van extra elektrische energie voorzien. Resultaat: meer brandstofefficiency, minder CO2-uitstoot en een grotere actieradius.
De nieuwe Hyundai Sonata Hybrid draagt de primeur van dit nieuwe systeem. In de toekomst zal het Koreaanse automerk deze technologie op meerdere modellen doorvoeren en dat getuigd van innovatie. “Deze technologie met zonnepanelen op het dak laat goed zien dat Hyundai Motor op weg is naar het aanbieden van schone mobiliteit. Met deze technologie kunnen onze klanten de emissie actief nog verder verlagen”, zegt Hyundai’s Senior Vice President Yang. “We streven naar verdere toepassing van deze technologie op andere duurzame modellen in onze line-up.”
Zonnepanelen
Het Solar Roof Charging systeem bestaat uit silicone zonnepanelen op het dak van de auto. Deze zonnepanelen kunnen de batterij – ook tijdens het rijden – tussen 30 en 60 procent per dag opladen. Door zes uur per dag te laden met zonnestroom, kan het rijbereik van een hybride-auto per jaar 1.300 kilometer toenemen!
Hyundai Sonata Hybrid
De nieuwe Sonata Hybrid krijgt daarnaast ook als eerste auto ter wereld Active Shift Control (ASC) transmissietechnologie, om zo het beste uit een hybride-aandrijving te halen qua efficiency en rijdynamiek. De software moet zorgen voor een kortere schakeltijd en het soepel overschakelen van de 6-traps automaat die speciaal ontworpen is voor de hybride-modellen. Daarnaast is het ook het eerste model van Hyundai met ‘Digital Key’ functie, die te activeren is via een app.
De Sonata is nu al leverbaar in Korea en bestormt binnenkort ook de Noord-Amerikaanse markt. De Europese markt staat voor dit model niet op de planning, maar Hyundai kijkt wel of het mogelijk is om het Roof Solar Charging systeem voor andere modellen beschikbaar te stellen.