Ferrari’s nieuwe Spiders: de 812 GTS en de F8 Spider

Terwijl de rest van autoindustrie zich druk bezighoudt met de elektrificatie en het behalen van CO2-normen, houdt Ferrari het gewoon bij benzineslurpende supercars. Ze breiden namelijk het gamma uit met niet één, maar twee nieuwe droom-spiders: de Ferrari 812 GTS en de Ferrari F8 Spider.

Ferrari 812 GTS

Het is precies 50 jaar geleden dat bij Ferrari de laatste spider debuteerde in de Ferrari-range met een V12-motor voorin. Anno 2019 presenteert Ferrari de 812 GTS: een spider die in de voetsporen treedt van een aantal iconische modellen, zoals de 166 MM, de eerste Ferrari V12 spider uit 1948. De laatst geproduceerde V12 spider was de 365 GTS4 uit 1969, beter bekend als de Daytona Spider.

Net zoals de 812 Superfast is ook de 812 GTS gezegend met Ferrari’s machtige V12, die goed is voor 800 pk. De krachtigste motor in deze klasse. De Ferrari 812 GTS doet nauwelijks onder voor de gesloten versie: binnen drie seconden zit je op de 100 km/u. De topsnelheid van 340 km/u deelt hij met de 812 Superfast. De 812 GTS is daarmee niet alleen de krachtigste productie-spider, maar dankzij zijn inklapbare hard-top ook de meest veelzijdige.

Ferrari F8 Spider

Daarnaast onthulde Ferrari ook de F8 Spider: een nieuwe open sportwagen met de meest succesvolle midden-achter gemonteerde V8 uit de historie van het Italiaanse merk. Deze F8 Spider werd parallel aan de F8 Tributo berlinetta ontworpen en draagt de naam ‘spider’ omdat hij voorzien is van Ferrari’s compacte en efficiënte Retractable Hard Top.

De F8 Spider is de Benjamin in een exclusieve lijn van open V8-auto’s die in 1977 geboren werd met de introductie van de 308 GTS. En hoewel de F8 Spider minder extreem is dan de 488 Pista Spider, is hij wel sportiever. De V8 in de F8 Spider levert namelijk 50 pk meer, terwijl de auto 20 kg lichter is. DE 4.0-liter V8 turbomotor – die in 2016, 2017, 2018 én 2019 tot Engine of the Year werd benoemd – heeft 720 pk. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in maar 2,8 seconden. Met 8,2 seconden zit je op 200 km/u en hij heeft een topsnelheid van 340 km/u.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Zo stap je zelfverzekerd achter het stuur!
Als beginnend bestuurder kunnen de kleinste dingen in het verkeer voor paniek...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *