Opel Corsa: metamorfose #5

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
7 Drive
8 Comfort
7 High heels proof
8 Value for money
7.6

Het was de vierde generatie Opel Corsa. Een grijze. De auto waar ik voor een jaar lang, elke week mee op pad ging. Woede, tranen maar ook de slappe lach. Een achtbaan aan emoties achter het stuur van deze Opel Corsa. De goede oude tijd. Uiteindelijk scheidden onze wegen, want ik had mijn rijbewijs gehaald. En nu – 5 jaar later – kroop ik weer achter het stuur van een Corsa. De knappe, zesde generatie heeft nog maar weinig weg van mijn lesauto, maar oh, wat voelde het vertrouwd.

Flirt factor

Het voelde bijna nostalgisch om af te reizen naar Kroatië, om daar de nieuwe Opel Corsa te testen. De auto waar ik mijn eerste kilometers in maakte. Heel wat kilometers later, stond ik oog in oog met de nieuwe generatie. En met de voorafgaande vijf generaties: de Corsa A, B, C, D en E. Een auto die heel wat metamorfoses is ondergaan. Van klein en hoekig, naar spits en rond. De nieuwe Corsa – de F – is duidelijk de knapste. Oké, op de klassieke publieksfavoriet – de allereerste Corsa – na dan. Met zijn langere en bredere motorkap, de speelse LED-koplampen en zijn aflopende coupéachtige daklijn oogt de Corsa sportiever dan ooit. De nieuwste generatie is bijna vijf centimeter lager dan zijn voorganger wat ook ten goede gaat van zijn sportieve look. De scherpe lijnen langs zijn flanken maken hem modern en mysterieus tegelijk. Zijn grille is subtiel, met een mooie lijn die optisch doorloopt in de koplampen.

Drive

Na heel wat frustrerende kilometers – ‘HOEZO IK KIJK NIET GOED?!’ – achter het stuur van mijn geliefde Corsa op weg naar mijn rijbewijs, kan ik niet meer navertellen hoe de Corsa eigenlijk reed. Ik had natuurlijk nog geen referentiekader en laten we eerlijk zijn: je leert pas autorijden als je je rijbewijs hebt ;-). Goed, ik stapte dus volledig blanco achter het stuur van de nieuwe Corsa en was bereid om me te laten verrassen. Het viel me niets tegen. Onze eerste testauto was een Corsa Elegance met een 1.2-liter handgeschakelde 6-bak met 100 pk. Een toegankelijke auto, die handelbaar is voor iedereen. Hij stuurt soepel en (voor mij iets te) licht, waardoor je niet veel hoeft te ‘werken’ achter het stuur. De 100 pk is meer dan zat, wanneer je de auto voor woon- en werkverkeer gebruikt. Meer heb je in 2020 ook niet meer nodig, aangezien we toch nergens meer harder mogen dan 100 km/u…

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

De tweede dag reden we met de Corsa GS Line, met 130 pk en een 8-traps automaat. Die 8-traps automaat is trouwens uniek in dit segment! Die extra 30 pk kwam als geroepen en maakte de rijbeleving vlotter. Deze rijdynamiek strookt net wat beter met zijn sportieve uiterlijk. Niet alleen de pk’s helpen bij het verbeteren van de rijdynamiek. De Corsa is namelijk naar de sportschool geweest en is ook wat kilo’s kwijt. Hij is maar liefst 108(!) kg lichter dan zijn voorganger. Deze gewichtsbesparing hebben ze kunnen realiseren door dat de kale lichtgewicht carrosserie al 40 kg lichter is. En ook de compacte driecilindermotoren wegen 15 kg minder dan de viercilinders van de vorige generatie. Daarbij is de motorkap van aluminium gemaakt en daarmee 2,4 kg lichter dan de stalen motorkap die ze hiervoor gebruikten voor de Corsa.

In de nieuwe Corsa ga je op standje lay-low. Je zit bijna drie centimeter lager dan in de vorige Corsa’s en naast dat dat dynamischer – en ja toch ook stoerder – voelt, zorgt dat technisch gezien ook voor een lager zwaartepunt. En zoals je misschien al zult begrijpen: ook dat gaat weer ten goede van het weggedrag en de rijdynamiek.

Comfort

Op dag 1 werd het na aankomst al vrij snel donker in het bewolkte Kroatië. Helaas konden we hierdoor niet van mooie uitzichten genieten, maar wél van de nieuwe IntelliLux LED matrix koplampen. Deze technologie zien we ook al terug in de Astra en de Insignia, maar maakt nu zijn debuut in de Corsa. Deze slimme koplampen zijn voorzien van camera’s. Daarmee detecteren ze de omgeving van de Corsa en schakelen waar mogelijk automatisch naar groot-licht. Dat is niet alles: de camera’s maken het ook mogelijk dat de tegemoetkomende auto’s als het ware uit de het lichtpatroon gesneden worden. Zo verblindt je je tegenligger niet, maar geniet je als bestuurder wel van een optimaal verlicht wegdek.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Het interieur is vrij sober, maar gebalanceerd. In het midden glimt een 10 inch touchsceen van het (optionele) Multimedia Navi Pro systeem waar je gemakkelijk je weg in vindt. Dit is een auto waar je voorafgaand niet eerst het gehele interieur hoeft te scannen, op zoek naar knoppen en dergelijke. Nee, ik heb geen enkele keer hoeven zoeken. De meeste knoppen zitten daar waar je ze zelf ook zou plaatsen. Daarbij zou ik het interieur niet zo snel luxueus noemen, maar kwalitatief is het zeker. Daarbij verschilt het interieur ook per uitrustingsniveau. De Elegance heeft bijvoorbeeld verchroomde details en mooie stiksels, terwijl de GS Line het moet hebben van zijn sportstoelen, zwarte hemelbekleding en rode details op het dashboard.

Als bestuurder zit je niet verlegen wat betreft connectiviteit. Android Auto en Apple CarPlay werken prima en snel, er zijn spraakgestuurde functies, audiostreaming via Bluetooth en digitale radio DAB+. Het navigatiesysteem voorziet je van 3D-navigatie en real-time verkeersinformatie. Naast de slimme koplampen heeft de Corsa nog een aantal andere veiligheid-features. Denk hierbij aan Traffic Sign Assistance, Adaptive Cruise Control, Park Pilot, Active Lane Keep Assist, een vermoeidheidsassistent en Flank Guard. Dat laatste systeem waarschuwt de bestuurder bij snelheden onder de 10 km/u wanneer de kans bestaat dat de zijkant van de auto een obstakel – een paal of een muur – raakt.

Value for money

De Corsa is te bestellen vanaf €16.999,-. Dan heb je de instapversie. Opel biedt daarbij drie nieuwe uitvoeren: de Edition (vanaf €17.999,-), de Elegance (vanaf €21.999) en de sportieve GS Line die verkrijgbaar is vanaf €21.999,-. Ook is er een volledige elektrische Corsa, de Corsa-e. Deze variant heeft een vanaf-prijskaartje van €30.999,-. Voor ieder (zijn portemonnee) wat wils!

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
BIG SPENDER: we geven meer geld uit aan een nieuwe auto!
De economie zit in een lift, wat ook zijn positieve uitwerking heeft...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *