BMW X4 M40d: King of the road

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8.5 Drive
8.5 Comfort
8 High heels proof
7 Value for money
8

‘Go big or go home!’ was vast het motto toen de nieuwe X4 ontworpen werd. Want groot dat is ‘ie zeker. Je moet ervan houden: de X-bakbeesten van BMW. De X4 is een SUV van het kaliber: ik domineer het asfalt én elk sprintje bij het verkeerslicht.

Flirt factor

Alle even-X’en van BMW (X2, X4, X6) ogen als een coupé, vanwege hun aflopende daklijn. Een sportieve variant SUV dus. Daarbij moet ik eerlijk toegeven dat ik zowel de X4 van BMW, als de GLE Coupé van Mercedes-Benz regelmatig uitschold voor ‘walvis’. Echter wil ik mij niet meer schuldig maken aan bodyshaming, dus liet ik mijn vooroordelen vallen en was ik benieuwd of ik tijdens mijn testperiode ook van dit design kon gaan houden.

‘Houden van’ is misschien een te groot gegeven, maar ik ben dit type auto wel gaan waarderen. De BMW X4 heeft namelijk een aantal mooie features, die je gewoon niet kunt ontkennen. Te beginnen met zijn prominente front. Daar kom je wel mee binnen. De iconische niervormige grille heeft ook op de X4 redelijke grootte aangenomen. Het doet mij altijd denken aan de snuit van een husky: klaar om door de sneeuw te ploegen. Volg je de nieren, dan kom je uit bij de bekende lichtsignatuur van BMW. Koplampen die je altijd weer herkent als ze in je binnenspiegel opdoemen. De grove voorbumper en – in dit geval – 21 inch wielen brengen het sportiviteitslevel omhoog. De lijnen op de motorkap en de zijflanken van de X4 geven mij de illusie van snelheid. Daarbij zien we ook hier de Hofmeister-knik terug, een kromming in de C-stijl die vernoemd is naar designer Wilhelm Hofmeister. De Hofmeister-knik heeft als doel de modellen een krachtiger en stoerder voorkomen te geven.

En dan het achterwerk. Een achterwerk waar menig vrouw jaloers op mag zijn, zo voluptueus dat ‘ie is. Normaal gesproken ben ik een billen-vrouw, maar het achterwerk van de X4 brengt mij eerder in verwarring dan in verleiding. De horizontale achterlichten herken ik van de nieuwe 3 serie, maar toch klopt er iets niet. Er lijkt geen lijn te zitten in het design van de nieuwe BMW-booty’s. Misschien is de designer zo dol op billen, dat hij ze het liefst in alle soorten en maten ziet. Nogmaals: geen plaats voor bodyshaming. Dit noemen we voor nu maar ‘inclusiviteit’. 😉

Lees ook:  Renault 5 E-Tech Electric: de retrocar die je wél wilt hebben

Drive

 Ja, een diesel. Zeg maar niets, ik voel de ogen van Greta Thunberg al in mijn rug priemen. Toch is er – rijervaring technisch – wel wat voor te zeggen. De X4 M40d heeft namelijk twee gezichten. De welbekende 3-liter zes-in-lijn levert in dit geval 326 pk. Met twee turbo’s en een koppel van 680 Nm heb je – op papier – minder dan 5 seconden nodig om op de 100 km/u te zitten. En dat met zo’n 1900 kg. Aan prestaties kom je dus niets te kort. Ook over de rijdynamiek ben ik te spreken. Nogmaals: hij is groot en zwaar. Maar toch nog altijd een stuurmansauto. Ook in deze proporties doet hij exact wat jij wilt. Hij stuurt direct en precies en wanneer jij dat wilt, komt het beest in hem los en laat je zonder moeite die vernieuwde BMW-bips aan je medeweggebruikers zien. 

Toch nodigt dit diesel gevaarte niet meteen uit tot een sprintje. Voor een M is ‘ie ingetogen of zelfs bijna schuw te noemen. Als een koning of koningin glijdt je over het wegdek, op naar je volgende bestemming. Stil en comfortabel. Ik begrijp wel dat dat deze auto een plekje verdiend in het gamma. Als je dan een mooi lease-budget zou hebben – en je niet gescandeerd zou worden vanwege het feit dat je diesel rijdt – is de X4 top notch.

Comfort

BMW en comfort gaan over het algemeen hand in hand. Ook nu gaf de X4 mij het gevoel dat ik elke keer weer een mooie hotelkamer binnenstapte: kwalitatieve materialen en mooie, verfijnde afwerking. Stoel- en stuurverwarming aan, interieurverlichting op de kleur die matcht met mijn mood, lievelingsmuziek uit de Harman Kardon speakers en je hebt een tevreden mens. Ik hoef niet eens uit mijn stoel omhoog te komen om het volume knopje te zoeken. Een beetje zwaaien voor het infotainmentsysteem en Gesture Control doet de rest. Dit resulteerde af en toe wel in gehoorschade of vier keer hetzelfde nummer achter elkaar, maar ach, we hadden elkaar toen net ontmoet.

Lees ook:  In deze auto's rijdt de rest van de wereld, en wij (nog) niet

De BMW X4 voelt als een veilige, loyale husky. Eentje waar je op kunt vertrouwen en die je af en toe een zetje in de goede richting geeft. De X4 beschikt ook over een aantal veiligheidssystemen, die dat vertrouwen vergroten. Denk aan Active Protection, High-Team Assistant, Driving & Parking Assistant, Actieve voetgangersbescherming en Emergency Call.

Laten we het ook nog heel even over de sleutel hebben: de BMW Displaysleutel. Toen ik deze sleutel in mijn hand gedrukt kreeg, heb ik gevraagd of je er toevallig ook mee kan bellen. Helaas kan er geen simkaart in, maar ik denk dat dat niet nodig is. Je hebt vanzelf contact met outer space. Voor €374 kun je op je sleutel zien of je auto wel vergrendeld is, wat het verbruik en de range is en regel je de temperatuur in de auto. Bijna 400 euro armer, maar dan kun je hem wel draadloos opladen in de auto.

Value for money

Ik schrok me het apelazarus toen ik het prijskaartje van mijn testauto opzocht. Ik ben een week op pad geweest met een goede 126k onder mijn kont. Daar kreeg ik spontaan zweethandjes van. Gelukkig is het niet altijd cijfers-smijten met de X4. Een ‘gewone’ BMW X4 xDrive20i heb je vanaf 63k. Wil je een diesel? Dan mag je daar bijna 10k bij op tellen. De X4 M40d gaat vanaf 108k over de toonbank. Nog even winkelen in de opties en je zit al snel op de 126k.

Foto’s door Mats Bulters

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Dit zijn de tien genomineerden voor de titel Zakenauto van het Jaar 2021
De eerste stemrondes zijn een feit en het is bekend welke tien...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *