De Mercedes-Benz E-Klasse, het paradepaardje van het Duitse merk, is vernieuwd. Sinds 1946 zijn er meer dan 14 miljoen E-Klasses verkocht. De E is daarmee het bestverkochte model van Mercedes-Benz. Hij wordt dan ook door velen gezien als ‘de kern van het merk’. De nieuwe E-Klasse heeft dus een reputatie hoog te houden. Is dat hem gelukt?
Design
De E-Klasse is vanaf nu standaard uitgerust met het sportieve AVANTGARDE exterieur. Dat maakt dat er nu altijd een ster op de grille prijkt. Die grille is trouwens ook opnieuw vormgegeven: een net iets andere vorm dan we gewend zijn, bomvol chromen en hoogglanzend zwarte details. Diezelfde materialen vindt je ook terug in de sierelementen in de voorbumper. Dat accentueert zijn sportieve dóch elegante voorkomen. De E 200 Coupé die ik mocht rijden kwam als AMG Line en oogt daarmee nog sportiever, omdat de bumper in stijl is van de AMG Performance-modellen.
Ik voelde me echt het vrouwtje in deze wagen. Zijn Coupé-daklijn is sexy, maar niet ordinair. Het is een echte duizendpoot. Een zakelijke meeting? Neem de E 200 Coupé. Zin om de bad ass uit te hangen? Kies wederom de E 200 Coupé. Naar Frankrijk met het gezin? Dat doe je ook met de E 200 Coupé. Daarbij regende het complimenten, waarschijnlijk ook omdat hij simpelweg niet te missen was. De carrosseriekleur Designo Patagonia Rood Bright staat vanaf nu in mijn top 5 aan favoriete lakkleuren. Hoe het zonlicht met deze kleur speelt, je wordt er warm van. Een paar dikke wielen eronder, zoals de 20 inch multispaaks lichtmetalen wielen onder ‘mijn E 200’, en je zit gebakken. Mocht je liever aandeel hebben in brandstof besparen, dan zijn een paar aerovelgen nu ook een optie.
Naast deze fenomenale rode kleur zijn er drie nieuwe lakkleuren bijgekomen: hightechzilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver. Ook de interieurkleuren zijn geupdatet met nieuwe kleuren combinaties: magmagrijs / nevadagrijs voor de AVANTGARDE, zwart / notenbruin en magmagrijs / macchiatobeige voor de EXLUSIVE. Daarbij zijn de sierdelen verkrijgbaar in zilverkleurig openporig essenthout (decadent maar práchtig), walnotenhout, geborsteld aluminium of carbongeslepen aluminium. Los van de materialen, zijn de voorstoelen an sich al een lust voor het oog, zeker als je van sportiviteit houdt.
Daarbij weet ik dat de meningen over het interieur van Mercedes-Benz nogal wat kan verschillen. De een is lyrisch, de ander noemt het nog net niet ordinair. Maar ik ga toch erg lekker op al die digitale snufjes en die turbine vormige ventilatieroosters. De moderne en high tech uitstraling maakt dat de auto betrouwbaar aanvoelt.
Comfort
Als je E-Klasse zegt, zeg je comfort. Na de eerste twintig kilometer achter het stuur van de E 200, had ik zin om mijn spullen te pakken en in één ruk door te rijden naar Portugal. Helaas hebben we te maken met een pandemie en had ik gewoon werk te doen, maar het gaat om het idee. Ik vind de stoelen, die je op 101 manieren kan verstellen, fenomenaal. Je bovenbenen worden tot in je knieholten ondersteunt en je kan je hoofd ook daadwerkelijk tegen het hoofdsteun laten rusten. Je favoriete album selecteer je via het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en die vindt vervolgens zijn weg vanuit de premium Burmester speakers. Je rijdt zo richting de horizon.
Gelukkig doe je dat dan ook veilig. De nieuwe E-Klasse beschikt namelijk over de nieuwste generatie rijassistentiesystemen en daar kan je heel wat ondersteuning van verwachten. Zo wordt de E standaard geleverd met actieve remassistent, die ervoor zorgt dat er in veel situaties autonoom wordt geremd, om zo een aanrijding te voorkomen of de gevolgens in ieder geval te beperken. Daarbij kun je nog denken aan actieve file-assistent, actieve stuurassistent en actieve dodehoekassistent. Met het parkeerpakket, in combinatie met een 360 graden camera, zie je alles rondom de auto. Parkeren was nog nooit zo makkelijk.
Met de spraakbediening van het MBUX systeem, staat Mercedes altijd paraat. Spreek haar toe met ‘Hey Mercedes’ en vraag maar raak. Zin in een andere route naar werk? Op zoek naar de dichtstbijzijnde Starbucks voor een hoognodige caffeine fix? Weten wat het weer doet op deze druilerige dag? Mercedes got your back. Het navigatiesysteem van Mercedes is trouwens uitgebreid met augmented reality. Stel je staat bij een verkeerslicht, dan zijn de camerabeelden te zien op het multimediascherm. Daarop worden vervolgens pijlen in de goede richting geprojecteerd. Moet je bij huisnummer 72 zijn? Dan wordt dat huisnummer benadrukt via de camerabeelden.
En wat dan echt de definitie is van comfort: ENERGIZING-stoelkinectica. Dit stimuleert het veranderen van de zithouding, door hele kleine bewegingen van de zitting en de rugleuning tijdens de rit. Het ENERGIZING comfortprogramma is een grote heerlijkheid aan muziek- en lichtstemmingen en massagemodi. Zelfs na een lange rit stap je dus fris en fruitig uit je E-Klasse.
Drive
De E 200 Coupé heeft een viercilinder benzinemotor (197 pk) met geïntegreerde startdynamo (ISG) die tot 180 Nm extra koppel levert. Zijn kracht en snelheid vielen me dan ook absoluut niet tegen. In Sport+ stand win je met gemak elke dragrace bij het verkeerslicht. Even goed doortrekken wordt dan ook niet belemmerd door de 9-trapsautomaat. Die is zo boterzacht, dat je amper doorhebt dat er überhaupt geschakeld wordt. Nogmaals: ik kan in deze auto zo doorrijden naar Portugal. Hij heeft een fijne stijfheid, wat maakt dat hij wel sportief rijdt, maar niet spijkerhard is. Hij stuurt direct en precies. Niets meer aan doen.
Om uitstoot te verminderen, zijn zeven modellen van de E-Klasse ook leverbaar als plug-in hybrid (diesel, benzine, Limousine en Estate, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
Value for money
Om maar met de deur in huis te vallen: de E 200 Coupé die ik heb gereden kost een goede 86.000 euro. Uiteraard wel uitgebreid geshopt in de opties. De E 200 coupé is verkrijgbaar vanaf zo’n 60.000 euro. Ook voor een E 200 Limousine betaal je minimaal 60.000 euro. De E 200 Cabrio heb je vanaf 67.000 euro op de stoep staan en de Estate bijna 63.000 euro.