De strijd om de beste hothatch is nog lang niet gestreden. Elk merk doet zijn best om een compact en sportief doch comfortabel bommetje op wielen op de markt te brengen. Zo ook Audi met de vernieuwde Audi S3 Sportback. Wel een instapbommetje, want voor het echte werk moet je toch zijn RS-broer hebben.
Design
Toen ik te kennen kreeg dat mijn testauto in donkerblauw gehuld zou zijn, was ik lichtelijk teleurgesteld. Donkerblauw kan al snel saai en vroom zijn, terwijl ik vind dat een hothatch zoals een Audi S3, best een opvallende outfit mag hebben. Ik was echter positief verrast toen ik deze Duitser ophaalde en hij klaar stond in zijn Navarrablauwe maatpak. Wát een kleur: chic en zakelijk, maar ook modern en stoer. Zonlicht adoreert deze kleur en laat de paarse ondertonen uitblinken. Ik ben trouwens fan van de combinatie met felrode remklauwen, dat laat net even weten dat je met deze wagen niet moet sollen. Is dit een wolf in schaapskleren?
Verder heeft Audi met zijn nieuwe modellen afscheid genomen van bijna alle ronde vormen. Er is geen ronding te bespeuren in de matrix LED-koplampen en ook die grille is van allerlei strakke hoeken voorzien. Waar velen nog moeten wennen aan het nieuwe figuur van Audi, houd ik wel van dit strakke lijnenspel. Zijn flinke 19-inch Audi Sport sloffen met lichtmetaal 5-arm-Trapezium design maken het wat mij betreft af.
Terwijl er in het exterieur vrij veel gebeurd, is het interieur modern en minimalistisch. Het lijnenspel is helemaal feng shui, als je het mij vraagt. De materialen, zoals prachtig alcantara, ogen kwalitatief. Alleen, als ik het vergelijk met een BMW of een Mercedes, voelen de knopjes op het bedieningspaneel en op het stuur wat goedkoop aan. Deze Audi S3 is daarbij uitgerust met een panoramadak en prachtige interieurverlichting. De sierlijsten hebben een sportieve carbonlook in zogenaamde ‘Atlas’ structuur.
Comfort
De in alcantara gehulde zetels zijn daarbij op duizend en één manieren te verstellen en dat is fijn als je 1.77 lang bent. Zeker voor de lange ritten is het een genot als je het zitvlak kan verstellen tot in je knieholtes. Echt het toppunt van comfort. Maar of ik in een S3 in één ruk naar Frankrijk zou rijden, weet ik nog niet. Door die lange stelten van mij staat mijn stoel vrij ver naar achter. Als ik dan over mijn schouder kijk, hindert de B-stijl mijn zicht.
Terwijl ik net boven mijn stuur uit toren, maakt de Audi het mij met een head up display makkelijk om mijn navigatie te volgen én mijn snelheid in de gaten te houden. Daarbij gooi ik met gemak mijn telefoon in het draadloos oplaadvak en knallen al mijn favoriete nummers van dit moment door de Bang & Olufsen speakers. De S3 denkt tijdens het rijden graag met mij mee en houdt mijn veiligheid in acht. Zo vertoef ik zorgeloos over de snelweg met adaptive cruise control en de adaptive drive assist inclusief emergency assistent. Ook is de S3 voorzien van lane change warning, uitstapwaarschuwing, wegrijassistent en dwarsverkeerassistent.
Interior Detail
Drive
Met een tweeliter viercilinder motor die een goede 310 pk levert, is de Audi S3 Sportback op papier de perfecte hothatch. Compact en snel. Hij schiet in nog geen 5 seconden naar de honderd en als je wil kan je de maximum snelheid van 250 km/u aantikken. Alle lof voor het quattrosysteem dat mij altijd van optimale grip voorziet en maakt dat ik toch echt sneller van mijn plek ben dan wanneer ik op het gaspedaal trap van een BWM M135i of Mercedes-AMG A 35. Toch heeft Audi wat modificaties toegepast, wat voor mij de rijbeleving een beetje teveel temt. Een oorgasme uit de vier uitlaten hoef je namelijk niet te verwachten, In de sportstand laat het geluidssysteem je in de waan dat je tóch mee kan doen met het zwaardere geschut: ze imiteren namelijk het geluid. Revven – de auto goed in de toeren trappen om geluid op te wekken – kun je evenmin; alles om de uitstoot zo laag mogelijk te houden.
Begrijp me echter niet verkeerd: ik uiteraard voelde ik me helemaal het vrouwtje in deze wagen. Hier kun je echt mee thuiskomen. Ik vrees alleen dat hij voor de échte diehard autoliefhebber te verfijnd en te braaf is. De boel even doortrekken blijft in snelheidsbeleving een feest in deze Audi S3 met 310 pk. Je flippert boterzacht door de zeven versnellingen van de S-tronic bak. Maar woorden als ‘spartaans’ en ‘echte rijdersauto’ neem ik liever niet in de mond. Dit is een perfecte daily voor als je van gasgeven houdt, maar niet als je als petrolhead op zoek bent naar een heuse kriebel in je onderbuik van de adrenaline.
Value for money
De Audi S3 is in het vooronder vrijwel identiek aan de BMW M135i en de Mercedes-AMG A 35. In alle drie huist een 2-liter viercilinder hangt, dus wat dat betreft komt het echt aan op smaak en voorkeur. Want wat betreft de prijs verschillen ze ook niet zoveel van elkaar: zo kost een standaard Audi S3 al snel €67.410 en een Mercedes-AMG A 35 €66.445. Alleen de BMW M135i is iets ‘betaalbaarder’, daar tel je ruim €60.000 voor neer.
Maar dan ben je er nog niet. De totaalprijs van de Audi S3 Sportback die ik test, zit bomvol opties. Onderaan de streep kost dit test-exemplaar in Navarrablauw maatpak namelijk €82.161 euro.