MINI Cabrio, 3- en 5-deurs 2021 heeft (onder andere) een nieuw smoelwerk en wij namen een kijkje

Bij een merk als MINI blijven facelifts altijd spannend. MINI is namelijk al jaren zo verbonden aan een duidelijke designtaal, dat bij de kleinste aanpassing puristen al beginnen te stampvoeten. Daarom is precisie geboden en heeft het merk één heldere taak: MINI vernieuwen, maar onmiskenbaar MINI laten.

En dat is gelukt.

We brachten vorige week in het geniep een bezoek aan de Closed Room van BMW en MINI Nederland. Onder het doek stonden de MINI, MINI Electric en MINI JCW Cabrio. Alle drie de Britse bolides zijn voorzien van nieuwe, moderne features. We zetten ze voor je op een rijtje.

Smoelwerk

Laten we beginnen bij de voorkant: de MINI’s hebben stuk voor stuk een nieuw front gekregen. Zo is de grille doorgetrokken tot de onderzijde van de auto en moesten de mistlampen het veld ruimen voor nieuwe luchtinlaten. Daarbij hing het kenteken normaal gesproken op een zwart paneel dat horizontaal door de grille liep. Maar MINI besloot om dat deel voortaan (net zoals bij de MINI Electric) mee te laten kleuren met de carrosserie lak. Vinden wij even wennen, maar met die vergrote grille misstaat het hem zeker niet.

Ook is er nu de optie om alle exterieur details, zoals de handgrepen, de koplamplijsten en de logo’s in hoogglans zwart uit te laten voeren. Zo verdwijnen langzaam maar zeker alle chromen details.

Achterwerk

Aan de achterzijde is te zien dat zowel de JCW als de ‘normale’ MINI’s een heuse diffuser hebben gekregen. Een mooi honingraad patroontje, die je ook terugziet in de grille, siert het design. Het achterwerk van het Britse icoon wordt hierdoor een stukje robuuster.

Lees ook:  In deze auto's rijdt de rest van de wereld, en wij (nog) niet

De fan-tas-tische Union Jack achterlichten waren vooralsnog een optie, maar zitten nu standaard op alle MINI’s. Dit lichtsignatuur is onmiskenbaar MINI en verdient het dan ook om niet meer als ‘optie’ door het leven te gaan.

Kleuren

MINI zou MINI niet zijn als ze geen nieuwe funky kleuren aan het assortiment toegevoegd zouden hebben. Zo kun je voortaan ook kiezen voor Rooftop Grey metallic, Island Blue en de groengele Zesty Yellow lak.

Daarbij staat het merk bekend om de vele personalisatie mogelijkheden. MINI doet daar graag nog een schepje boven op en introduceert het unieke ‘Multitone’ dak. Een dak dat overloopt van San Marino Blue, door Pearly Aqua, naar Jet Black. Bijzonder!

Interieur

Het interieur kon natuurlijk niet achterblijven, dus ook die kreeg een touch up. Het stuurwiel is opnieuw vormgegeven én heeft voor het eerst de comfortabele optie om verwarmd te worden. De indeling van het dashboard is daarbij iets veranderd, waardoor er ruimte is voor nieuwe ventilatieroosters.

Daarbij is het interieur geupdatet met een multifunctioneel 5 inch kleurenscherm en is het centrale instrumentenpaneel met Piano Black details voortaan standaard. Bij de luxe uitvoeringen van de MINI’s is het mogelijk om voor mooie sfeerverlichting te kiezen. Dat maakt het interieur nét wat chiquer.

Rijden

MINI heeft ook gesleuteld aan de rijervaring. Het adaptieve chassis is nu bijvoorbeeld voorzien van selectieve demping, wat de balans tussen comfortabel en sportief rijden waarborgt. Hoe hard je ook bochten hoekt: de demping past zich binnen 50 tot 100 milliseconden aan. MINI wil hiermee naar eigen zeggen het ‘go-kart’ gevoel verfijnen.

Lees ook:  WWCOTY’s president Marta Garcia: ‘Autorijden opent de deur naar vrijheid’

Daarbij hebben ze een nieuwe versie van ‘lane departure warning’ geïntroduceerd en heeft de actieve cruise control nu een Stop & Go functie. Wat ook een primeur is, is dat alle MINI’s vanaf nu een elektrische handrem hebben!

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Speels comfort: dit zijn de nieuwigheden van de Ford Focus ST-Line
Terwijl mijn ervaring met de vorige Ford Focus ST-line nog vers in...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *