Dit is wat je moet weten over de nieuwe – volledig elektrische – Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz heeft de robuuste GLA en de stijlvolle EQC in de blender gegooid en voilà: de nieuwe EQA is geboren. Rowan ging op (ultra)speeddate en vertelt je alles wat je over dit elektrische gevaarte moet weten.

EQ-design

In eerste instantie doen zijn vormen direct denken aan de GLA, maar de EQA is toch echt overduidelijk een elektrische Mercedes. Wie de EQC kent, herkent het meteen. Om te beginnen is het smoelwerk bijna identiek aan elkaar. De EQA heeft echter net iets andere koplampen (die afgeleid zijn van de GLA), maar het brede, zwarte grille-design is onmiskenbaar EQ. De ster van het Duitse merk pronkt uiteraard op de dichte grille-panelen.

Zowel overdag als ’s nachts is de EQA herkenbaar aan de doorlopende lichtstrips aan de voor- en achterzijde. Een glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichting van de full-led-koplampen met elkaar en ook achter lopen de led-achterlichten naadloos over in een lichtband. Zo oogt het achterwerk net wat dikker.

Het nieuwe model is verkrijgbaar met 20(!) inch velgen in bi- of tricolor design. Mercedes houdt het dus niet basic, maar pakt uit met roségouden of zelfs blauwe accenten. Dat roségoud is trouwens, afhankelijk van de uitrusting, ook terug te vinden op de luchtuitstroomopeningen, stoelen, de sleutel en in het interieur.

Actieradius van 426 km

Om zoveel mogelijk uit de actieradius te halen, heeft Mercedes zijn hoofd gebroken over de aerodynamica van de EQA. En met succes. De volledig gesloten koevluchtregeling, aerodynamisch vormgegeven voor- en achterbumper, een gladde, bijna volledig gesloten voertuigbodem en speciale voor- en achterwielspoilers komen de efficiëntie van de wagen ten goede.

Lees ook:  Women’s World Car of the Year presenteert haar 70ste jurylid

De EQA komt als eerste als EQA 250 op de markt en heeft een accucapaciteit van 66,5 kWh en een actieradius (WLTP) van zo’n 426 kilometer. Met een maximaal vermogen van 190 pk is de topsnelheid 160 km/u.

Warmtepomp

Dankzij de standaard warmtepomp kan de restwarmte van de elektrische aandrijflijn worden gebruikt om het interieur te verwarmen. Hierdoor daalt het stroomverbruik van het verwarmingssysteem enorm, waardoor de actieradius wordt vergroot. Slim!

Laden in Europa

Met ‘Mercedes me Charge’ kunnen EQ-rijders terecht bij meer dan 175.000 openbare laadstations in heel Europa. Oh, en Mercedes-Benz zorgt daarna voor compensatie met groene stroom. Lekker bezig. 

Intelligente navigatie

Hoe vervelend is het als je je navigatie instelt, maar zelf nog je hoofd moet breken over een eventuele laadstop? Mercedes begrijpt dat! Daarom is de navigatie uitgebreid met Electric Intelligence. Het systeem berekent hoe je het snelst op plaats van bestemming komt én houdt daarbij rekening met eventuele laadtijden. Zo let Electric Intelligence op de actieradius, maar ook op de topografie en de weersomstandigheden.

Uiteindelijk zal het systeem ook rekening houden met jouw rijgedrag en weet het precies wanneer er een laadstop gepland moet worden. Navigatiestress is zo verleden tijd.

Veiligheidssystemen

Slimme rijassistentiesystemen moeten het je nóg makkelijker maken in de al comfortabele EQA. Zo bevat de auto standaard een actieve spoor- en remassistent. Daarbij zijn de functies van het rijassistentiepakket verbeterd. Dat omvat bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodbaanfunctie en de uitstapwaarschuwingsfunctie.

Daarbij denkt Mercedes ook aan de veiligheid van de andere inzittenden. Zo vindt je overal airbags: rond de knieën, rondom de ruiten en rond je middel. Daarbij zijn de voorstoelen (optioneel) uitgerust met elektrische, reversibele gordelspanners.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste Lexus ooit

Prijs

En dan de hamvraag: wat kost deze ‘compacte’ GLA op batterijen? De EQA 250 verschijnt op de Nederlandse markt voor nét geen 50.000 euro. Voor de ‘Business Solution Luxury’ variant mag je daar nog eens 1000 euro bij op tellen.

Stay tuned! Een uitgebreide rij-ervaring volgt wanneer de EQA op Nederlandse bodem is.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Dak eraf: de Volkswagen T-Roc Cabrio is hier
Een SUV met cabriodak hebben we maar een paar keer eerder gezien...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *