Audi omschrijft de e-tron GT, hun nieuwste (en bloedmooie!) telg, als ‘de gran turismo van nu’. De krachtige prestaties, een nette actieradius en korte laadtijden maken dat je met deze nieuwe e-tron goed voor de dag komt. Om over zijn looks nog maar te zwijgen.
Voor de knappe Audi e-tron GT combineert het Duitse merk een smakelijk design met de efficiëntie van elektrisch rijden. De actieradius van 488 kilometer (WLTP) en het supersnelle opladen aan de hand van de 800 Volt-technologie, maakt het geen straf om elektrisch te rijden.
De oplettende kijker herkent het design van de e-tron GT Concept of van de Prologue Concept car uit 2014. De lange wielbasis, grote spoorbreedte en grote velgen, doen eer aan zijn gran turismo titel. De auto heeft standaard LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers, maar is ook leverbaar met Matrix LED-verlichting. Dat laatste kan ook in combinatie met Audi Laser Light, wat voor extra lichtopbrengst zorgt bij gebruik van grootlicht.
Interieur
Het nieuwe interieur van deze elektrische bolide is volledig op de bestuurder gericht. De Virtual Cockpit Plus en de pianozwarte behuizing ragen bij aan een strakke en minimalistische uitstraling. Deze GT wordt standaard voorzien van sportstoelen met een sportieve, lage zit. De bekleding is overigens niet gemaakt van leder, maar van gerecyclede materialen. Luxe van de toekomst.
Voor de passagiers op de achterbank van de e-tron GT is er ook goed nieuws. Vanwege uitsparingen in het accupakket wist Audi zogenoemde ‘voetgarages’ te creëren. Het resultaat? Een lage, sportieve zit én voldoende beenruimte.
Performance
Aan pk’s geen gebrek in deze elektrische Audi. Zo heeft de e-tron GT een 238 pk sterke elektromotor op de vooras en een 435 pk sterke motor op de achteras. Het systeemvermogen is een goede 476 pk en in ‘Boost-modus’ is er zelfs 530(!) pk beschikbaar. Dat in combinatie met een koppel van 630 Nm is deze e-tron rap zat: in 4,1 seconden sprint je naar de 100 km/u. De topsnelheid is 245 km/u.
Omdat elke as een eigen elektromotor heeft, hebben de e-tron GT-modellen quattro vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling. In ‘efficiency-modus’ is de GT voorwielaangedreven, maar zodra de omstandigheden erom vragen, komt de achterwielaandrijving er in een fractie van een seconde automatisch bij.
Accupakket
Het lithium-ion batterijpakket met 85 kWh capaciteit ligt in de wagenbodem van de nieuwe e-tron. Dat draagt niet alleen bij aan een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling, maar ook aan de crashbestendigheid van de auto. Daarbij houden vier koelcircuits en een warmtepomp het accupakket op optimale temperatuur en is het interieurklimaat perfect in te stellen.
De e-tron GT heeft een actieradius van 488 kilometer (WLTP) en laden kan op verschillende manieren. Van 11 kW wisselstroom (AC) tot 270 kW gelijkstroom (DC). In het laatste geval volstaat 5 minuten laden voor 100 kilometer extra acteradius. Het laden van 5-80% duurt onder ideale omstandigheden nog geen 23 minuten.
Het jaar van de e-tron
De e-tron GT is samen met de (nog snellere) RS e-tron GT het eerste model dat Audi in 2021 presenteert in het gamma van volledig elektrische auto’s. In dit gamma debuteerde de Audi e-tron SUV en later werd daar de e-tron Sportback en de sportieve e-tron S-modellen aan toegevoegd.
De lijn wordt in 2021 verder uitgebreid met de Audi Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron. Deze zullen op korte termijn hun primeur maken en halverwege dit jaar bij de Audi-dealers arriveren.