De woorden “countersteer, countersteer, countersteer”, “on the throttle, onnnn the throttle” en “mega, megaaaah, awesome, very very good”, galmen nog na. Ook het gebrul van een fenomenale V12 motor staat in ons geheugen gegrift. Om nog maar te zwijgen over ons uitzicht over de Nürburgring op gróte hoogte.
Zelfs bij doorgewinterde autotesters gaat het autohart sneller kloppen als je de kans krijgt om twee dagen lang – op een van de meest unieke én groene autospots in Europa – vier ultieme droomauto’s te testen. We werden uitgenodigd door Aston Martin Europa, om hen te vergezellen tijdens het Monaco GP Media Event. Met als nieuwtje: de introductie van de Aston Martin Vantage F1 edition. Maar ook een interview met Sebastian Vettel, een helikoptervlucht over de ‘green hell’ én een rijvaardigheidstraining in vier Aston Martins.
We nemen je even mee in de vier waanzinnige wagens die we stuk voor stuk aan de tand mochten voelen in de glooiende Duitse Eifel.
Team Aston Martin Vantage
Typisch gevalletje van eye candy. Wat een heerlijke sportwagen om naar te kijken. En nog fijner om mee te rijden. Zijn soepele gelikte lijnen, zijn duivelse led-kijkers en bad ass achterkant maken van de Vantage een woest aantrekkelijke droomauto. En dat geldt niet alleen voor zijn looks. Eenmaal gestart worden je oren verwend met een monsterlijke brul. Een brul die wordt geproduceerd door een 4.0-liter biturbo V8, wat de Vantage in totaal 510 pk oplevert. Op de track is dat goed voor een sprint van 0 naar 100 in 3,6 seconden.
En de handling? Intuïtief en razendsnel. Hij reageert diréct bij overstuur, wat maakt dat je de Vantage met je bips kunt voelen. Ideaal voor bestuurders die houden van speelgoed op wielen en de auto nog wel eens een rondje circuit gunnen.
James Bond is hier – in de Eifel – overigens ver te zoeken. De nieuwste 007-film laat nog op zich wachten, in tegenstelling tot de Formule 1. Aston Martin is back on track in de Formule 1, met niemand minder dan de Duitser Sebastian Vettel. Om dat te vieren introduceert Aston Martin een nieuw exemplaar van de Vantage: de F1 edition!
Team Aston DBS Superleggera
Van snappy V8 naar een woeste V12. We maken kennis met de Aston Martin DBS Superleggera. Het design van de auto is werkelijk adembenemend. Terwijl we op een parkeerplaats even bijkomen van een eerste kennismaking met dit waanzinnige exemplaar, stopt een jongetje van acht jaar oud met zijn fietsje vlak voor de DBS, en schreeuwt enthousiast: “Das ist ein geiler Wagen!!”. En gelijk heeft-ie. De DBS Superleggera is een van de meest brute en krachtige GT’s die er is. Met bijna dezelfde genen als de DB11 produceert de DBS met haar 5.2-liter motor maar liefst 715(!) pk’s. Hij is alleen niet heel veel sneller dan bij bijvoorbeeld de Vantage. Slechts 2 seconden scheelt het bij een sprint van 0 naar 100 km/u. Want ook al heeft de DBS meer power en staat Superleggera voor ‘superlicht’, hij leeft – als compacte vierzitter – op zware voet. Wat maakt dat hij net een milliseconde later reageert dan de Vantage op een gevalletje overstuur, of onderstuur.
Team Aston Martin DB11
It’s Martin, Aston Martin. Meer 007 krijg je het niet. De DB11 is als opvolger van de DB9 al een tijdje onder ons. In 2016 was het de eerste Aston Martin die de samenwerking aankondigde met Daimler. De DB11 is niet alleen bloedmooi, maar ook retegoed. Het is een indrukwekkende auto, maar de toevoeging van een V8-motor maakt hem beter dan ooit. Het maakt hem scherper dan de V12 ooit is geweest, omdat hij minder gewicht in de neus heeft, maar toch fantastische prestaties biedt. Daarbij is het een perfecte mix van comfort en luxe, wat je mag verwachten van een prestigieuze GT.
Met de track-mode aan, hitsen we niet alleen de DB11 op, maar ook onszelf. Want er is één activiteit op het rijvaardigheids circuit waar je wel even ballen voor moet hebben: de kick plate. Je taak: rij op constante snelheid richting een superglad low-grip-oppervlak. Je nadert dan de kick plate. Wanneer deze wordt geactiveerd, verliest de achterkant van de auto grip, met overstuur als resultaat. En probeer deze prachtige bolide met meer dan 500 pk dan maar eens heel te houden over kletsnatte strook van 75 meter. En een beetje opscheppen mag: we. did. it. James B. zou trots zijn op ons. Hoe? Eerlijk, dat vergt wel wat ervaring, maar theoretisch werkt het zo: houdt het gaspedaal stabiel, laat je niet afleiden door de enorme schop die de achterkant van de auto plots krijgt, kijk waar je naartoe wil rijden en “countersteer, countersteer, countersteer”, totdat je weer recht vooruit rijdt en door de megafoon in de auto hoort: “Awesome!”
Team Aston Martin DBX
Lamborghini heeft de Urus en ook Ferrari kondigt een SUV aan. Toch voelt de Aston Martin DBX als een vreemde eend in de bijt, al helpt het dat het briljante allrounder is. De kracht komt van een 4,0-liter twin-turbo V8 afkomstig van Mercedes-Benz AMG die ook te vinden is in de DB11 en de Vantage.
De sportuitlaat is echt een must-have, het produceert een lekkere brul die zowel binnen als buiten de auto verslavend is. De DBX is absoluut een eye-catcher, al moet je er wel van houden. Het klassieke familiale erfgoed vind je in ieder geval overal: van bips tot grille. En ook de hoogte van de grille zit perfect, zoals bij de DB11. Lekker laag.
Onze Aston Martin bubbel
Aston Martin ticks all the boxes als het gaat om merk- en autobeleving. Het Britse merk weet elk zintuig te prikkelen én te bevredigen. Iets waar je diep voor in de buidel moet tasten: de wagens hebben allemaal een prijskaartje van minimaal 250k. Maar, daar krijg je wel minimaal 500 pk voor terug.
Terwijl nog even doorsparen (en ons afvragen welk orgaan we zonder problemen kunnen missen), genieten we nog altijd na. Het was een ervaring om nooit te vergeten, om op te slaan op je harde schijf. Om over op te scheppen. Iedere keer weer. Tot wij 80 jaar oud zijn.