De eerste twee A-Klasses waren weinig populair en vielen met de hoge instap vooral in de smaak bij boomers. De nieuwste generatie bracht daar vanaf 2013 verandering in. De A-Klasse van Mercedes-Benz werd ineens verleidelijk en elegant genoemd, én een heuse concurrent van de succesvolle A3 van Audi en 1 Serie van BMW.
Door de jaren heen werd de A-Klasse door onze redacteuren beoordeeld met gemiddeld een dikke vette 8. Vijf redenen waarom de Mercedes A-Klasse zulke hoge cijfers haalt:
1. Design ✅
De lage voor- en achterbumper en subtiel strakke belijning en profile maken de Mercedes A-Klasse sportief én zakelijk in zijn looks. En de koplampen, die wat weg hebben van tijgerogen, brengen een krachtige uitstraling met zich mee.
2. Tijdloosheid ✅
De A-Klasse zoals wij hem leuk vinden is er dus sinds 2013. En als je door de jaren heen naar zowel het exterieur als het interieur van de auto kijkt, zie je als buitenstaander vaak niet eens dat hij al een paar jaar oud is. De auto straalt tijdloze elegantie uit. Wat betekent dat je zelfs met een tweedehands exemplaar Mercedes A-Klasse de show steelt op de weg.
3. Smart ✅
Naast het tijdloze karakter, is de A-Klasse sinds een paar jaren ook nog eens hartstikke slim. In de meest luxe versie rijd je rond met bijvoorbeeld een volledig digitaal dashboard waarmee je het media- en navigatiesysteem met je stem bedient. Start het gesprek met “Hey Mercedes” en hij leert vervolgens al snel al je voorkeuren. Je kan de Mercedes-Benz A-klasse berichten laten dicteren en naar vrienden sturen, het zonnige weer in Italië op laten vragen of de sfeerverlichting in de auto aan laten passen.
4. Zakenvrouw ✅
Deze generatie A-Klasse is zeer gewild bij vrouwen. Van alle Mercedes A-Klasse eigenaren in Europa is 40% vrouw. In Nederland is dat 41% (bron: vwe).
5. Stekker ✅
Hij concurreert met auto’s als de BMW 1-serie en de Audi A3 Sportback. Alleen de A-Klasse is het momenteel wel de enige premium hatchback die beschikbaar is als plug-in hybride. Dat is de A 250 e [weblink]. En met deze plug-in weet Mercedes-Benz (voor nu) het magische recept uit te serveren. Met name voor rijders die een zakelijke auto zoeken, en die in toekomst een elektrische auto ambiëren, maar nu nog de voordelen willen hebben van de brandstofmotor.
Foto header: Marjolein Tetteroo