Wie aan Toyota denkt, denkt waarschijnlijk als eerste aan een Aygo of een Prius. Efficiënt? Zeer zeker. Spannend? Allesbehalve. Toch weet het Japanse merk keer op keer te verrassen. Zeker als ze een échte rijdersauto op de markt brengen. Neem de oldskool Supra: simpelweg iconisch. Of de GT86: sexy en sportief. De nieuwste Supra? BMW-genen of niet: ontzettend goed gelukt. En dan nu de GR Yaris: een extreme pocketrocket die precies laat zien waar Toyota al decennia zo ontzettend goed in is.
En dat is huis-tuin-en-keuken auto’s fenomenaal maken. Toyota sloeg de handen ineen met Tommi Mäkinen Racing (bekend van de WRC) en ging aan de slag met de 1.280 kilo wegende GR Yaris. GR staat voor Gazoo Racing en belooft niets anders dan pret en power.
Design
Waar de Yaris GRMN (ja, die hebben we ook nog) eruit ziet alsof je vooral héél erg los bent gegaan met stickers, doet de GR dat qua looks toch anders. Deze Yaris is – anders dan de ‘doorsnee’ Yaris – een driedeurs, met stijlloze portieren. Ook is-ie 1,18 cm breder en maar liefst 9,1 cm lager dan zijn langzamere broertjes. Als je er eentje tegenkomt, zie je dat ook meteen. Zijn snoet oogt een stuk agressiever dan zijn degelijke verwanten: het grootste deel van de bumper wordt gevuld door een vierkante, zwarte honingraat grille. Aan beide zijden daarvan vind je flinke luchthappers. De koplampen zijn via een horizontale lijn over de voorkant van de neus met elkaar verbonden en stralen wat mij betreft pure strijdlust aan. Niet sollen met dit bakkie, hij vreet je met huid en haar op.
De GR Yaris is de perfecte wagen voor mensen die niet zo goed zijn in kiezen. Al het kies-werk is namelijk al voor je gedaan: de standaarduitrusting is subliem. Ook hoef je je hoofd niet lang te breken over een kleur, aangezien je maar uit drie kleuren kan kiezen. Precious Black, Platinum Pearl White (parelmoer!) of Emotional Red. Mijn testwagen is in die laatste kleur gehuld en ik ben fan. De Performance uitvoering heeft daarbij standaard 18 inch lichtmetalen 10-spaaks velgen, die geknuffeld worden door Michelin Pilot Sports 4s banden. Voeg daar nog rode remklauwen aan toe en je hebt de ultieme sloffen voor een Yaris.
Om zijn lichtgewicht imago nog wat te versterken, beschikt de GR Yaris over een carbon dak, wat ook absoluut ten goede gaat van zijn looks. De achterzijde bewijst daarnaast dat de GR Yaris meer squads heeft gedaan dan zijn broertjes. Want halló, wat een heupen. En dat voor een hatchback. De nieuwe lichtsignatuur van Toyota zie je ook terug op deze Yaris. De achterlichten worden namelijk met een zwarte band aan elkaar verbonden en scheiden zo de achteruit en de achterklap. Onderaan vind je nog een dubbele uitlaat, die voor heel wat plezier zorgt.
Achter het privacyglas schuilt een sober interieur, dat echter wel van alle gemakken voorzien is. Maar daar later meer over. Wie het interieur van Toyota een beetje kent, weet dat-ie over het algemeen geen hoge verwachtingen moet hebben. Toch vind ik dat ze voor een wagen die op het circuit thuishoort absoluut niet bespaard hebben op het interieur. Denk aan een lederen stuurwiel, suède sportstoelen, een leder pookje en suède deurpanelen. Voeg daar een GR stuurembleem en rode stiksel aan toe en meer heb je niet nodig in deze hothatch.
Drive
Ik kan vast verklappen dat deze wagen absoluut in mijn top 10 van tofste auto’s ooit gereden staat. En ik ga je nu uitleggen waarom. Ter vergelijking: de GRMN had een 1.8-liter supercharger motor die goed was voor 212 pk. Absurd voor zo’n wagen én ontzettend leuk. Maar de GR Yaris doet daar nog een schepje bovenop. De nieuwe 1,6-liter driecilinder turbomotor levert maar liefst 261 pk. Laat me dat nog even herhalen: 261 pk uit een 1,6-liter. Op 1.280 kg. Dat alleen al is bizar. de GR Yaris mag zichzelf daarom ook een van de meest krachtige hothatches ooit noemen.
En dat voel je op de weg. Want wát een snelheid zit er in dit ding. Ik heb er van zitten joelen. Zodra je het gaspedaal intrapt en je met de handgeschakelde zesbak richting hoge snelheden begeeft, word je in je lederen sportstoeltje geduwd. De slagen van de schakelbak zijn kort, wat de rijbeleving nóg sportiever maakt. In de toeren janken, vroeg terugschakelen: hij vindt het heerlijk. De turbo sist van genot en de uitlaat brult van plezier. Het lijkt alsof dit ding alleen maar harder, harder en harder wil. Alsof het een eigen leven leidt die puur en alleen bestaat uit snelheid en performance.
Het gevoel van endorfine én adrenaline die door je lijf suizen als je deze wagen flink op zijn donder geeft, is ontzettend verslavend. Hij plakt als kauwgom aan de weg (toch fijn die Pilot Sports 4s banden) en verslindt bochten mede door de Torsen-differentiëlen alsof het een tussendoortje is. Dat is ook te danken aan de gewichtsverdeling. De motor ligt vrij ver naar achter, waardoor de accu in de bagageruimte ligt. Daarnaast is het dak dus van carbon en zijn de deuren en de achterklap van aluminium. Ook het feit dat het vermogen over alle vier de wielen verdeeld wordt, helpt mee met de prestaties. In de normale stand gaat 60 procent naar de vooras en 40 procent naar de achteras. In de sportstand kan je echter tot wel 70 procent van het vermogen naar de achteras sturen. In Track modus wordt het vermogen 50/50 verdeeld.
Deze rijervaring is in geen mogelijkheid te vergelijken met de Yaris GRMN. Je voelt aan alles dat Toyota hier haar rally-kennis én ziel en zaligheid in heeft gestopt. Het rijgedrag getuigt van Japanse precisie en zijn brute kracht laat zien dat het merk lef heeft en na al die jaren nog altijd onverschrokken blijft.
Comfort
Heel eerlijk gezegd, ben ik tijdens deze testritten amper bezig geweest met comfort. Dit is een auto om in te rijden, niet om in te cruisen. Maar wie de GR Yaris niét elke rit naar de toppen van zijn kunnen wil jagen, heeft geluk. Een ontspannen, degelijk ritje is namelijk ook prima mogelijk. De vering is stug, maar best te doen voor een ritje naar de supermarkt. Verder vind je ongeveer alles wat je nodig hebt. Niets meer en niets minder. Ben je lang? Dan zijn Japanse auto’s vrijwel altijd een uitdaging. Zo ook de GR Yaris. Omdat je vrij hoog zit, maar een lage voorruit en een grote binnenspiegel hebt, is een juiste zitpositie vinden voor genoeg zicht best lastig. Maar nogmaals: comfort doet er niet toe als je dit ding als tracktoy aanschaft.
Value for money
Ja, de prijs. Dat is nog wel een dingetje. Al kijken we praktisch nergens meer van op, aangezien de Yaris GRMN ook al een prijskaartje had van zo’n 48k. De GR Yaris is nog wat duurder: de ‘standaard’ versie kost minimaal 50.495 euro. Tel je daar nog 2.500 euro bij op, dan rijd je een Performance. Als je dan toch een GR overweegt, ga dan in ieder geval altijd voor die Performance. In Nederland zijn er zover bekend zo’n tien exemplaren afgeleverd, maar Toyota denkt er in totaal zo’n 25.000 te maken. Een stukje minder exclusief dan de GRMN, waar maar 400 stuks van werden gemaakt.
Maar of je 50k neer wil leggen voor een Yaris? Dat is natuurlijk relatief. Ja, het is een Yaris. Maar hij deelt eigenlijk alleen de bodemplaat en de buitenspiegels met zijn nederige broers en zussen. Daarbij krijg je er een heuse rally auto voor terug, die bij menig autoliefhebber hoge ogen gooit. Een polo GTI of Fiesta ST zijn dan misschien 15.000 euro goedkoper: die hebben slechts 200 pk en zijn láng niet zo verfijnd of uniek als deze Yaris.