10 jaar FemmeFrontaal: dit zijn de hoogtepunten van onze testredacteuren en fotografen

Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van FemmeFrontaal maakten onze testredacteuren en vaste fotografen een keuze uit hun meest onvergetelijke FemmeFrontaal-ervaringen. Het geeft je een kijkje in onze wereld, en die van de autojournalistiek.

Want voor het grootste deel van de tijd zitten we op de laptop content te tikken, foto’s te bewerken en van alles te regelen. Maar als we erop uit mogen, dan volgen er ook ervaringen die we niet snel vergeten. De hoogtepunten uit tien jaar FemmeFrontaal van testredacteuren Rowan, Evelin, Rianne en Odiel en vaste fotografen Marjolein en Lars vatten de boel aardig samen!

Odiel Mennink (eigenaar)

“Tien jaar FemmeFrontaal is met warpsnelheid aan mij voorbijgegaan. De ervaringen zijn dan ook eindeloos. Van memorabele ontmoetingen, verre reizen tot exotische auto’s. Maar de hoogtepunten waar ik over dertig jaar nog over zal praten, zijn toch wel de adrenaline kicks: ervaringen op het circuit. Met als hoogtepunt zomer 2021, waar we Aston Martin’s mochten testen op een testbaan nabij de Nürburgring. De woorden “countersteer, countersteer, countersteer”, “on the throttle, onnnn the throttle” en “awesome, very very good”, die de Duitse rijvaardigheidstrainers door de walkietalkies schreeuwden, galmen na maanden nog na. Ook het gebrul van een fenomenale V12 motor staat in mijn geheugen gegrift.

Beleving zit hem echter niet alleen in ontelbare pk’s of James Bond-achtige-auto’s. Een ander moment dat mij dierbaar is is op een zonnig circuit in Barcelona. Het was juni 2015. Daar mocht ik de toentertijd spiksplinternieuwe Mazda MX-5 Cupcar testen. Ik racete een paar rondjes vol gas helemaal in mijn eentje, en kreeg één fast lap met Formule 1-legende en Le Mans winnaar Johnny Herbert. Een ontmoeting om niet snel meer te vergeten.

Van Barcelona naar een afgelegen circuit in België om de Honda NSX te testen (2017). Ik weet nog dat ‘s avonds laat in bed de adrenaline van de dag nog door mijn lijf gierde. Mijn rechtervoet had zelfs last van fantoompijn en bleef maar doortrappen op het gaspedaal, onder het dekbed weliswaar. Wat een supercar. Honda heeft een speciaal plekje heeft in mijn hart. Raceauto’s maken is voor het Japanse merk pure ambacht, er gaat zoveel liefde, kennis en aandacht in zitten. Max Verstappen is niet voor niks wereldkampioen F1.

Tot slot een moment – en dan houd ik op – op het circuit in Assen (2019) dat ik niet snel ga vergeten… Vergezeld met een plens hemelwater heb ik waanzinnige rondjes gescheurd in een Audi R8 V10. De dikste R8. En ook nog eventjes vies uit de bocht gedrift, maar ik hield hem (pfieuw!). Alles in deze Audi is intens, hoe sneller je rijdt, hoe indrukwekkender hij wordt.”

Rowan Peperkamp (hoofdredacteur)

“Ik heb al zo ontelbaar veel toffe dingen mogen doen als onderdeel van FemmeFrontaal. Ik heb de tofste hotels gezien en de gaafste auto’s gereden. Zo staan er thuis twee Renault Sport wagens voor de deur en ik ben dol op snelle hothatches. Dus toen ik de Megáne RS Trophy R meekreeg, was dat win-win. De wegligging, het geluid van de Akrapoviç uitlaat en het secure bochtenwerk laten me nu nog lachen. Dit is zo’n auto waar ik elke maand wel even aan terug denk.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Maar ook mijn eerste meters op het circuit (het belgische Zolder om precies te zijn), staan nog scherp op mijn netvlies. Samen met Evelin mocht ik het zware geschut van Mercedes-AMG over het asfalt jagen. De rookie die ik was, stond met zweethanden en klotsende oksels in de pit. Niet alleen van de zenuwen, maar ook vanwege mijn brandwerende Petronas-overal. In de Mercedes-AMG GT coachte Evelin me over de chicanes en met elk rondje groeide mijn zelfvertrouwen. Zo’n bruut beest temmen, geeft echt kippenvel.

Mijn ritje in een Rolls-Royce Ghost hoort ook absoluut in dit rijtje. Dat ding was 5,5 meter lang en had een astronomisch prijskaartje. Maar ondanks zijn enorme omvang, glijdt deze suite op wielen over de weg. U-turn? Geen probleem. De finesse, het comfort en de afwerking is pure ambacht. Autorijden staat voor mij gelijk aan beleving en ook dít is beleving.

Maar bovenal heb ik in de afgelopen zes jaar mijn eigen rijvaardigheid verbeterd. Het mooie aan autojournalist zijn, is dat je auto’s van elk kaliber onder de kont krijgt. Van de huis-tuin-en-keuken-wagens tot de brute bolides. Waar ik voorheen nog moeite had met het doseren van het gaspedaal van een Toyota GT86, reed ik afgelopen zomer zonder horten of stoten en blakend van zelfvertrouwen weg in een Aston Martin DBS Superleggera (mijn ultiéme droomauto). Dat besef, dat ik als bestuurder zo gegroeid ben, is denk ik mijn mooiste hoogtepunt.”

Evelin Dorssers (testredacteur)

“Het gave van sommige perstrips is dat je op circuits rijdt waar je normaal nooit komt. Zo bracht de Honda Civic Type R perstrip in 2017 mij naar de Lausitzring in Duitsland. Een circuit waar ook F1 en DTM races werden gereden.

Die gekke Type R met 320 pk en maar liefst drie uitlaten hield het fantastisch vol op het circuit. De auto heeft een hele goede wegligging. En over elk hoekje en randje is door Honda nagedacht. Er zit zoveel denkwerk en doorontwikkeling in deze auto. Bij terugkomst in de pit, stond een Japanse engineer met zijn notitieboekje klaar en schreef alles aandachtig op wat wij van de auto vonden. Hij borg het boekje daarna goed op, want het waren zijn notities om de volgende Civic Type R nog beter te maken.

Honda is heel secuur in welke pers er uitgenodigd wordt en gelukkig zit FemmeFrontaal daar altijd bij. Echt een perstrip om nooit meer te vergeten!”

Lees en bekijk het hoogtepunt van Evelin hier:

Lees hier alle artikelen die Evelin schreef voor FemmeFrontaal.

Lars Oosterveen (fotograaf)

“Mijn hoogtepunt tijdens het fotograferen voor FemmeFrontaal is lastig te isoleren, er zijn zoveel toffe wagens voorbij gekomen. Van hot hatch tot supercar en van speelse cabrio tot luxe limousine, ze zijn allemaal voor de lens gekomen. Waarbij de Honda NSX toch wel net iets boven de rest prijkt (dat is gezien de 911, Supra, 570S en AMG GTs best een prestatie). Deze auto werd voor een beperkt groepje in België gepresenteerd, waarbij ik met Odiel Mennink mee was als fotograaf.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Wij mochten als een van de eerste bladen deze waanzinnige sportauto van Honda over de Belgische wegen rijden, om de volgende dag door een professionele GT3 coureur over het circuit van Mettet gejaagd te worden. Dit is een wagen die je bijna niet in Nederland ziet, en dat maakt het des te unieker om er dan zelf ook in te kunnen rijden en er dan toffe foto’s van te maken.

Naast de Honda NSX met Odiel was de BMW M2 een erg leuke herinnering, waarbij tijdens het rijden in de buurt van Amersfoort de politie even kwam checken wat er aan de hand was. Er was melding gemaakt van een wit racemonster met een luide grom (toegegeven: de uitlaat stond op standje burenruzie).”

Lees de rijtest die Odiel samen met Lars maakte met de Honda NSX hier.
Lees de rijrest die Evelin samen met Lars maakte met de BMW M2 hier.

Marjolein Reman (fotograaf en testredacteur)

“Jeetje, waar begin ik. Sinds 2012 ben ik betrokken bij FemmeFrontaal. Ik leerde Odiel kennen via een gemeenschappelijke vriend en toen is het balletje gaan rollen. Tussen toen en nu heb ik veel mooie auto’s mogen fotograferen. Voor sommige foto’s hoef je niet eens je best te doen, want de dames voor de lens stralen toch wel.”

Ik denk toch dat dat niet die ene keer was met de Jaguar F-type cabrio, of met de BMW 750LI of de BMW 8 serie. Tuurlijk, deze auto’s zijn allemaal waan-zinnig, maar mijn favoriete moment was mijn allereerste shoot voor FemmeFrontaal in een ‘simpele’ MINI Cooper S Roadster. We reden op de NDSM-werf in Amsterdam met Odiel achter het stuur en ik lag ondersteboven zo’n beetje onder de passagiersstoel om het perfecte beeld van een – al rijdende – Odiel te schieten. Hartstikke illegaal en gevaarlijk. Kwam er toch ook gewoon politie langs rijden, lichte paniek bij Odiel, dus toen moest ik mijn voeten die nog boven de stoel uitstaken echt onmogelijk laag houden. Voor een paar minuten lag ik dus helemaal opgevouwen onder en naast de passagiersstoel in een MINI. Heerlijke herinnering!”

Oh en de lelijkste foto’s, beter gezegd: minst fotogenieke auto, die ik ooit voor FemmeFrontaal heb geschoten? Dat moet toch wel de Infiniti M35H zijn. Waar sommige auto’s zelf al het werk doen (of de dames), deed deze gewoon he-le-maal niets. Niets.”

Rianne Bergman (testredacteur)

“Dé testauto die mij het meest bij is gebleven, is de knalgele Jeep Wrangler. Ik mocht deze stoere bak zo’n zes jaar geleden als rookie voor FemmeFrontaal testen. Een super-opvallende auto voor een meisje van begin twintig. Ja, zo jong was ik toen! En echt wel een beest op wielen toentertijd voor mij.

De aandacht die de auto alleen al opeist als je boodschappen gaat doen , (en twee parkeerplekken pakt ? bij de Appie) is ongelooflijk. Een tijdloze auto ook.”

Lees de rijtest die Rianne schreef over Jeep Wrangler hier.
Fotografie: Raymond Zonneveld

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Aflevering #1 Kia CarTalks met Tess Posthumus
Daily Drive Media/FemmeFrontaal heeft voor de Kia Ceed een format gemaakt. De...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *