24 juni vieren we International Women Drivers’ Day

International Women Drivers' Day

De vrijheid die een auto biedt, is de sleutel tot de groei van vrouwen. Maar het is niet altijd vanzelfsprekend geweest dat ook vrouwen achter het stuur van een auto kunnen kruipen. Toch hebben vrouwen een belangrijke rol in de autowereld. Niet alleen economisch gezien, maar ook historisch. 

De organisatie van Women’s World Car of the Year roept daarom 24 juni uit tot International Women Drivers’ Day. Ook Rowan Peperkamp en Odiel Mennink van FemmeFrontaal maken deel uit van deze internationale jury.

Rijbewijs

Anno 2021 wordt zo’n 50 procent van alle rijbewijzen afgegeven aan vrouwen in landen met een hoge levensstandaard. In Duitsland is 42 procent van alle rijbewijzen in handen van vrouwen, net als in Spanje en Nederland. In Tsjechië loopt het op tot 48 procent, in Canada en Nieuw-Zeeland 49 procent, in Israël is dit 45 procent en in Argentinië 27 procent.

In sommige landen, zoals de Verenigde Staten, wordt 62 procent van de aankopen van nieuwe auto’s door vrouwen gedaan.

International Women Drivers’ Day

Ook al is het voor ons een gegeven, de vrijheid die een auto biedt, is vaak de sleutel tot groei van vrouwen in ontwikkelingslanden. Maar pas sinds drie jaar is het voor vrouwen van over de wereld mogelijk om achter het stuur van een auto te kruipen. Destijds werd het rijverbod voor vrouwen in Saudi-Arabië ook eindelijk opgeheven. 

Nu de autoverkopen na de coronacrisis langzaam weer lijken te stijgen, zijn vrouwelijke bestuurders weer in het nieuws. Dit keer omdat ze het middelpunt van de aandacht zijn geworden voor automerken. Vrouwen kunnen de auto-industrie weer een flinke duw in de rug geven. Alle marketing op vrouwen, zeg maar.

De organisatie van Women’s World Car of the Year (WWCOTY), dat International Women Drivers’ Day initieert, wil het tij keren. Ze pleiten voor meer aandacht voor vrouwen en willen de rol die vrouwen in de geschiedenis van de auto hebben gehad benadrukken.

Een paar female-facts op een rijtje:

  • Spiegels zouden niet bestaan ​​als Dorothy Levitt (1882-1922) niet haar make-up spiegeltje had gebruikt om de auto’s die achter haar reden – begin van de 20e eeuw – te zien;
  • De doorgetrokken of onderbroken strepen midden op de weg waren er niet geweest als June McCarroll (1867-1954) niet had gefocust op het terugdringen van het aantal verkeersdoden;
  • We zouden allemaal dikke dekens in de auto moeten leggen als Margaret Wilcox in 1893 niet een verwarmingssysteem voor de auto had bedacht én gepatenteerd;
  • En het aantal verkeersongevallen zou veel hoger zijn als een andere vrouwelijke uitvinder, Florence Lawrence (1886-1938), niet de eerste richtingaanwijzers had ontworpen.
  • En tot slot was het natuurlijk Bertha Benz [weblink] wie als eerste mens achter het stuur van een échte auto kroop.
Lees ook:  Resultaten onderzoek naar gendergelijkheid in de auto-industrie: het wil maar niet vlotten met vrouwen in (top)posities

Emancipatie

Bij veel automerken zien we steeds meer vrouwen werkzaam in de automotive. En in de VS wordt de automarkt ondertussen gedomineerd door vrouwen: 62% van de nieuwe auto-aankopen wordt door vrouwen gedaan, aldus Forbes.

Dat vrouwen na tientallen jaren een steeds grotere koopkracht krijgen vertaalt zich ook in een voorkeur voor auto’s die een stukje duurder zijn. Toch een bewijs dat emancipatie op de werkvloer en gelijke betaling langzaamaan vordert.

Om alle vrouwen die eindelijk de vrijheid hebben om te mogen rijden én een steeds groter aandeel uitmaken van de automarkt roept de organisatie van Women’s World Car of the Year actie ondernomen 24 juni uit tot International Women Drivers’ Car.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Kerstgroet FemmeFrontaal 2018
Namens het hele team van FemmeFrontaal wensen we je een súper fijne...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *