De Hyundai Tucson, lang stond deze SUV in de schaduw van rivalen als de Nissan Qashqai of de Volkswagen Tiguan. Maar tijden veranderen. Met een gedurfd uiterlijk, fijn interieur en een brede keuze uit motoren, van benzine tot plug-in-hybride, stapt de Tucson eindelijk uit de schaduw van haar concurrenten. Odiel en (auto)journalist Jolie Jacobs namen de nieuwe Tucson mee, via de Gotthardtunnel, naar het winterse maar zonnige Noord-Italië voor een uitgebreide test.
De nieuwe Tucson is de vierde generatie van Hyundai’s best verkochte model. Sinds de lancering in 2004 zijn er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht. In Nederland rijden er nu in totaal bijna 24 duizend Tucsons rond, van oud tot nieuw, en 23 procent van de eigenaren is een vrouw. De gemiddelde leeftijd van een Tucson-bestuurder valt eerder onder de generatie Boomer dan die van jonge ouder (bron: Finnik). Zou de nieuwe Tucson daar verandering in brengen?
Design
Of je nu van het design van de 2022 Hyundai Tucson houdt of niet, je bent in ieder geval geen grijze muis meer. Je hoeft alleen maar naar de foto’s te kijken om te beseffen dat Hyundai ook [weblink ev Ro] met de Tucson een grote stap voorwaarts heeft gemaakt wat betreft styling.
Sensuous Sportiness, noemt het automerk haar nieuwe imago. De rode draad voor het design gaat terug naar de gedurfde Pony Coupe Concept uit 1974. Deze spraakmakende coupé maakte zijn entree op de Turijn Motor Show in datzelfde jaar. De grootste bron van inspiratie van Italiaanse ontwerper Giugiaro was destijds de legendarische Delorean DMC 12. Nu zien wij niet zo snel de gelijkenissen tussen ‘onze’ Tucson en de Pony uit 1974. Maar dat het verhaal van de Tucson een Italiaans tintje heeft, maakt de rit naar Turijn een stuk interessanter!
Sensuous Sportiness, hoe zien we dat terug? De grille bestaat uit losse elementen die als een puzzel in elkaar passen. Het koplampen-spel geeft de Tucson daarom écht een eigen karakter, ze lijken van een donker chroom materiaal te zijn wanneer ze uitgeschakeld zijn. Maar eenmaal ingeschakeld, worden ze dramatisch verlicht. De compacte SUV is verder van voor naar achter voorzien van een een scherpe en sterke karakterlijn, en showt royale achter- en voorspatborden. En de partij achterlampen, die met een horizontale lichtbalk van links naar rechts strekt, is helemaal van nu. De Tucson oogt stijlvoller dan ooit en kan zich daarom meten met bijvoorbeeld de nieuwe Kia Sportage.
Drive
Onze SUV bezit een stekker, maar rijdt vooral op benzine; een plug-in-hybride, dus. Omdat je tijdens een roadtrip wel eens van de gebaande paden moet wijken, is een volledig elektrische auto in gebieden zoals Noord-Italië nog een uitdaging wat betreft infrastructuur. Dus hybride rijden is dan de meest efficiënte en geruststellende optie. De 1.6T PHEV 6AT met vierwielaandrijving waarmee wij rijden heeft een totaal vermogen van bijna 180 pk, en krijgt energielabel A met een gemeten zuinigheid (WLTP) van 71,4 (1,4 l/100 km).
Het is even wennen, want met knoppen in het middenconsole bedien je de automatische versnellingsbak. Dus in plaats van ‘hendelen’ of knopjes naar voren en achteren schuiven, druk je nu op D of op R. De designers vonden dit mooier, en het went gelukkig snel.
En route ervaren we de Tuscon als bovengemiddeld comfortabel. Een hele opluchting als je een lange rit voor de boeg hebt. Op het Belgische lappen-wegdek, en bij hoge verkeersdrempels in Italië reageert de Tucson precies zoals het moet; voorspelbaar en comfortabel. Daarnaast helt hij bijna niet over bij bochtige wegen. Ook de besturing voelt direct genoeg om medepassagiers niet misselijk op de eindbestemming af te leveren. Met een druk op de knop kunnen we kiezen voor een sportieve rij-modus, maar de inner-atleet in de Tucson geeft daaraan weinig sjoege. Het is ook een SUV, ragazzi. Vierwielaandrijving heeft ‘ie dan wel. En dat is een hele geruststelling bij een plotselinge sneeuwbui op Zwitserse snelwegen.
Ook aan rijhulpsystemen aan boord ontbreekt het ons aan niets. De adaptive cruise control werkt prima, en ook de lane-departure-warning doet zijn werk streng. De roadtrip voelt tot aan Zwitserland vooral chill en veilig. Totdat het wegdek volledig ondergesneeuwd raakt, en er uit de hemel met grote vaart dikke witte vlokken naar beneden komen. Markeringsstrepen op het wegdek verdwijnen, en we rijden van een tweebaansweg, ineens op een eenbaansweg. In de bandensporen van een voorganger. Met dit weerfenomeen zijn de rijhulpsystemen anno nu – niet alleen die van Hyundai – nog niet vertrouwd. In deze omstandigheden moeten we toch echt zelf aan het werk achter het stuur. Ver vooruit kijken, remmen en sturen. Zelluf doen. Dus zet net als wij dan de adaptive cruise control uit, want dan heb je zelf in de hand hoe gedoseerd je wel of niet moet afremmen. En ook de lane departure warning moet uit, aangezien dit systeem op wegmarkeringen let en je daarmee tussen de lijntjes houdt. Met een besneeuwd wegdek heeft dat helaas geen functie.
Soms is de lane-departure-knop in auto’s met adaptive cruise control alleen door Sherlock Holmes te vinden, en moet je via menu’s in het digitale display dit systeem uitzetten. Controleer dus vóórdat je met de auto vertrekt waar je lane-departure-warning in het menu uit- of aanzet. Zodat je dit, wanneer nodig, direct kan doen. Dat scheelt een hoop stress bij onverwachte weersomstandigheden waar jij de volle controle over de auto moet hebben.
Nog even terug naar de rijeigenschappen, want dit is wel heel relaxed: de Tucson PHEV kan zo’n 60 km elektrisch afleggen voordat de benzine motor aanslaat. Ideaal voor iedereen die doordeweeks een korte woon-werkrit aflegt.
Comfort
Terwijl het uiterlijk van de Tucson lekker stoer is, lijkt de styling van het interieur iets conventioneler, maar verrast nog steeds met zijn nette afwerking en high-tech infotainmentsysteem. Het dashboard is rond gebogen, en er is een overvloed aan verschillende materialen en chromen sierstrips. In het midden van de cockpit bevindt zich een digitaal display met een hele reeks aanraakgevoelige knoppen. Hoewel we soms nog de voorkeur geven aan echte, fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de klimaatregeling, hoef je je bij de Hyundai Tucson in ieder geval niet door eindeloze menu’s te worstelen om eenvoudige taken uit te voeren (behalve bij het uitzetten van de lane-departure-warning dan).
De zitpositie van de Hyundai Tucson is niet zo hoog als sommige bestuurders verwachten van een SUV, maar wij vonden het heerlijk. Eindelijk zitten we een keer niet op de bok. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmd. Je hoort ons niet klagen. Daarnaast is de Tucson nog steeds praktisch van aard. Met een lengte van net geen 4,4 m en een breedte van 1,85 m is hij ruim genoeg voor een gezin van vier of vijf (zelfs de langste tieners zullen zich achterin comfortabel voelen), terwijl de bagageruimte van de Tucson met 620 liter een van de grootste in zijn klasse is. De topversie is volledig uitgerust met geventileerde lederen zetels, een glazen panoramisch schuifdak (hadden wij ook) én een elektrisch bedienbare achterklep.
Value for money
Is de Hyundai Tucson je geld waard als reisauto, als werkmanswagen, of als zaterdagmaatje? Jazeker. De oude Tucson -die vooral werd verkocht aan Boomers mede vanwege de lange garantie, zijn praktische bruikbaarheid – had niets verleidelijks. De nieuwe Tucson zal een nieuwe doelgroep aanboren. Ook eentje die net iets meer kan betalen voor een Tucson, want hij is ook een klein beetje duurder geworden. De meest betaalbare modellen (mild-hybrid) beginnen bij 35.000 euro. En dat is ook bijna de prijs voor een Volvo XC40 of BMW X1. Voor dat geld krijg je bij Hyundai echter wel veel meer waar voor je geld als het gaat om luxe. Onze plug-in-hybride zat aan de top voor wat je voor een Hyundai Tucson betaalt, zo rond de 48.000 euro.