Dit is wat je moet weten over je smartphone opladen in de auto

smartphone oplader

Ik raak direct in paniek als ik hem onderweg in de auto niet bij me heb; mijn smartphone. Desnoods rijd ik weer terug naar huis om hem op te halen. Het zal de tijdsgeest zijn, maar ik voel me toch veiliger mét mobieltje aan boord. Want het zal me toch gebeuren: de weg kwijt, panne krijgen óf niet bereikbaar zijn. Just in case.

Maar ik neem mijn OPPO Reno6 5G ook mee om spannende crime-podcasts te luisteren of om flitspalen op de A12 te vermijden. Maar het zijn juist deze apps die lekker wat stroom slurpen. Met als gevolg de melding ‘batterij bijna leeg’ op mijn smartphone. 

De auto is dan bij uitstek dé plek om de boel weer van wat stroom te voorzien. Je kan je telefoon op deze verschillende manieren opladen in de auto:

Draadloze oplader

De allernieuwste auto’s die ik test zijn ondertussen allemaal voorzien van een draadloze oplader. Soms is het een vakje, maar soms ook een lade, vaak te vinden in het middenconsole of onder de armsteun in de auto. Met een draadloze oplader heb je geen gehannes meer met kabels. Je legt simpelweg je smartphone in het laadvak, en checkt of het lampje ⚡️ gaat branden.

Als de draadloze oplader niet direct werkt kan het zijn dat de telefoonhoes de boosdoener is, en dat je die moet verwijderen. Of dat je smartphone tijdens het rijden wat verschuift en het contact met het oplaadplaatje verliest.

USB-c poort of USB-a poort

De USB-a poort is al zowat ouderwets, en wordt nu in nieuwe auto’s vervangen door een USB-c poort. USB-c is in de auto niet beter of sneller dan de bekende USB, het enige verschil zit ‘em in de aansluiting, die is symmetrisch. Dus het maakt niet uit hoe je hem in de poort stopt.

Lees ook:  The Women's World Car of the Year: How Women Are Changing the Auto Industry

Sigarettenaansteker

De sigarettenaansteker vind je nog zelden in nieuwe auto’s, tenzij het hele luxe zijn, en de rokende medemens nog een beetje wordt gestimuleerd. De aansteker vind je altijd nog wel in wat oudere type auto’s.

Wat je vervolgens in de sigarettenaansteker stopt is een autolader. Deze lader zet het stroom uit de sigarettenaansteker (12V-aansluiting) om naar een USB-poort die je kunt gebruiken om je smartphone op te laden. Je hebt echter wel een stroomsterkte van minstens twee ampère nodig om je smartphone fatsoenlijk en rap op te laden.

Vergeet de lader na het opladen niet uit het stopcontact te halen, als je in de file staat en je de motor hebt uitgezet, want hij stopt niet, en dan vreet je teveel accu op van de auto.

Snelheid

Je zou denken dat de USB-poorten en draadloze opladers in je auto ontworpen zijn om je smartphone razendsnel op te laden. Helaas is dat niet zo. Een USB-poort in je auto produceert slechts 0,5 -1,0 ampère (=stroomsnelheid). Vergelijk je dit met het opladen van je smartphone thuis, dan heb je meestal de beschikking over 15 tot 20 ampère. En ook als je net als ik tijdens het rijden simultaan laadslurpende apps hebt lopen, dan gaat dat ten koste van de oplaadsnelheid van de smartphone.

Uit de lader

Zodra je je smartphone, bijvoorbeeld een mooie Xiaomi 11T Pro, tot 90% hebt opgeladen doe je er verstandig aan hem te verwijderen. Alleen al om te voorkomen dat het ding gloeiend heet wordt. Thuis maakt dat niet uit, want dan heb je te maken met wisselstroom, maar in de auto heb je gelijkstroom. En gelijkstroom heeft geen automatische ‘stoppppp’ van stroomtoevoer, waardoor de smartphone een overdosis stroom kan krijgen..

Lees ook:  Hier moet je op letten bij het kopen van een telefoonhouder voor in de auto

Elektrische auto en opladen smartphone

Een normale nieuwe benzine- of dieselauto is uitgerust met een behoorlijke accu die tijdens het rijden zeker een mobieltje kan opladen zonder te veel capaciteit te verliezen. TopGear heeft echter uitgerekend hoeveel energie het opladen van een smartphone in een elektrische auto kost. Dus hoeveel km’s of meters je minder kunt rijden als je je smartphone in de auto oplaadt. In het onderzoek gaan de redacteuren voor het gemak uit van een smartphone met een batterij van de 3.000 en 4.500 mAh, waarbij het voltage tussen de 3,8 en 4,4 volt ligt. Bij een EV met 95-kWh accupakket – denk aan een normale Tesla Model S of Audi e-Tron – is dat een schamele 0,01 tot 0,02% van het accupakket. Oftewel 40 meter minder rijbereik bij het volledig opladen van je smartphone. Dat valt dus erg mee!

Gelet op alle do’s en dont’s, alle reden dus om je extra ledemaat voor onderweg gewoon mee te nemen!

Header: oplader smartphone in Peugeot 308, lees hier de rijtest.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Peugeot 308 GT: Ook voor haar
Aanhanger van rappe hatchbacks? FemmeFrontaal vloog met Peugeot mee naar Portugal om...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *