Spielerei: on track met de DBX 707 tijdens Aston Martin Bilster Berg Trackday

Aston Martin DBX

Een jaar na ons fantastische  circuit-avontuur met élk model van Aston Martin dat je maar kon bedenken, gingen we afgelopen week weer op pad met het Britse merk. En wel om een speciale reden: de Aston Martin DBX 707. Een spectaculaire SUV met – inderdaad – maar liefst 707 pk.

Het was opnieuw een ervaring die Rowan jullie natuurlijk niet willen onthouden. 

Aston Martin

17 mei stond helemaal in het teken van Aston Martin. Ik stond die bewuste dinsdagochtend met een gezonde dosis adrenaline op de Bilster Berg Track in Duitsland. Een 4,2 kilometer lang circuit met 29 bochten en een hellingsgraad van 26(!) procent. Tel daar een Aston Martin DBX 707 én een Vantage bij op en je hebt het perfecte recept voor een dagje knotsgekke Spielerei. 

Om kamikaze acties te voorkomen, stond er een team aan coureurs paraat om ons de fijne kneepjes van het gooi-en-smijtwerk te leren. Niemand minder dan Fabian Vettel – jup, de broer van – coachte mij door slalomparcours en chicanes.

Bilster Berg Track

Om kennis te maken met de Bilster Berg Track, startten we met het onderdeel ‘cornering’. Een krakende walkietalkie en her en der een pion moesten mij veilig én bloedsnel over een deel van het parcour helpen. Mijn eerste poging zorgde voor trillende handen, klotsende oksels en een peptalk aan mezelf. Maar het smaakte ook absoluut naar meer. 

Hoe vaker ik de DBX 707 – daar later meer over – door de apex joeg, hoe erger ik zat te glunderen achter mijn grijsblauw lederen stuurwiel. Ook Vettel zag mijn progressie. Kan ik toch mooi in mijn zak steken. 

Het tweede onderdeel was de slalom. Fantastische oefening om gevoel te krijgen met de wagen die je rijdt. En dat is nodig als je 707 pk onder je kont hebt. Want hallelujah, wat is die DBX ráp. De 4.0-liter V8 motor schreeuwt het uit zodra je hem beveelt te doen waar hij goed in is. Onder het genot van luid gebrul en geklap, schiet je over het asfalt. En voor een SUV van dat formaat is de bolide nog vrij handzaam. Hij verslindt de slalom alsof het een geboren circuitwagen is.

Lees ook:  10 x de populairste rijtesten van de afgelopen 10 jaar

DBX

Met zijn 707 pk is deze DBX de sterkste SUV in zijn segment. Let wel: in het Europese segment. De Amerikaanse JEEP Grand Cherokee Trackhawk heeft op papier namelijk drie pk meer en komt uit op een totaal van 710 pk. Op basis daarvan zou je het directe concurrentie kunnen noemen, maar naar mijn idee stond de Trackhawk absoluut niet vooraan in de rij toen de performance-genen werden uitgedeeld. Iets wat je wél terugziet in elke vezel van de DBX 707.

De 707 is in vergelijking met zijn ‘bescheiden’ broer alleen al op het oog een stuk agressiever. Zo is de grille groter, hangt er een enorme voorbumper onder de neus en vind je een stuk meer luchthappers op de 707. Ook de achterkant is spectaculairder dan ooit tevoren. De twee enkele uitlaten aan beide kanten maken plaats voor een dubbele variant. En de achterbumper? Daar kan je nog net niet op picknicken.  

Extreem

De DBX 707 vervangt de reguliere DBX niet en is ook geen gelimiteerde editie; de krachtige SUV komt gewoon naast de 550 pk sterke uitvoering in het gamma te staan. Het hart van de 707 is een 4.0-liter V8. Dit motorblok is opnieuw onder handen genomen en is nu voorzien van grotere turbochargers en een afwijkende kalibratie. Zo hebben de Vantage, DB11 en DBX hebben ook allemaal een eigen afstelling van dit machtige motorblok.

Ik denk dat alles wat jij je nu voorstelt bij 707 pk ook daadwerkelijk klopt. Het is een soort brute kracht die loskomt en die zich door niets of niemand lijkt te laten temmen. Een automatische transmissie – met flippers uiteraard – vindt zijn weg door de negen versnellingen. Soepel doch sportief. Ondanks zijn gewicht van 2.245 kg bereikt deze enorme bolide binnen 3,3 seconden de 100 km/u.

Tricky

En om die brute kracht in zijn volledige potentieel te benutten, werden we klaargestoomd voor een paar laps over de Bilster Berg Track. Leuk feitje: de eigenaar van dit circuit wilde er een officieel raceparadijs van maken. Helaas bleek de track té gevaarlijk, dus dat hele feest ging niet door. Het circuit werd meer dan eens omschreven als ‘tricky’ en dat had een paar goede redenen: de beruchte Mausefalle-bocht bijvoorbeeld.

Lees ook:  Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: DE ZENMAZTER

Deze bocht gaat stijl én blind naar beneden, om vervolgens weer stijl én blind naar boven te gaan. Het pittige lijnenspel maakt de circuitervaring compleet. Een wandeling over het circuit was daarom geen overbodige luxe. We bespraken de do’s en don’ts, de apex en de gevaren. Nadat ook de rest van het circuit geïnspecteerd was, was het tijd voor het echte werk.

Lead & follow

Buckle up, het is tijd om de DBX 707 eens écht op zijn staart te trappen. Voor de full experience kregen we de kans om een paar rondes over het gehele circuit te rijden, met Fabian Vettel op pole position. De kunst van het lead & follow concept is – zoals de naam al zegt – om zo precies mogelijk de handelingen van de instructeur te volgen. Zo kopieer jij zijn lijnen en rem momenten, waardoor degene die achter jou rijdt deze ook weer over kan nemen. 

Die rondes over het circuit waren echt de momenten dat ik mezelf even moest knijpen. Al mijn zintuigen worden vertroeteld tijdens het rijden in de machtige machines van Aston Martin. Adrenaline én endorfine wisselen elkaar af wanneer ik het gaspedaal intrap en voel dat ik de apex te pakken heb. De 707 pk drijft me tot het uiterste en keer op keer verleg ik mijn grenzen. 

Tijdens dit soort ervaringen voel ik me onsterfelijk, net zoals James Bond tijdens zijn weergaloze acties. Voortaan als ik weer mijn grenzen ga verleggen, doe ik – Peperkamp, Rowan Peperkamp – dat onder de codenaam 707. Ook al voelt mijn buik dan waarschijnlijk weer als een Martini. Zo eentje die shaken is, not stirred.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Hyundai komt met eerste hybride op zonne-energie
Hyundai presenteert een bijzondere, nieuwe auto. Namelijk eentje met een hybride-aandrijving én...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *