Een snufje vintage met een flinke portie degelijkheid én comfort. Twee weken lang reden we van hot naar her met deze opvallende Opel Mokka-e. En dit is wat ons opviel aan de 100% elektrische SUV van Opel.
Ons nieuwe mantra
In het ontwerp van de tweede generatie van de Mokka flirt Opel met haar roemruchte verleden. En wel met de razendpopulaire Manta. Dé hit van de jaren 70 en 80. Vossenstaart aan de binnenspiegel, bontje om het stuur. Als je de twee auto’s nu – ruim veertig jaar later – naast elkaar zet lijkt alles anders. Van fout naar goud? De Mokka-e ziet er laag, breed en mean uit, dankzij haar zwarte dak én de glanzende zwarte strip die zich over de voorkant van de auto uitstrekt. Alsof hij een stoere zonnebril op heeft, en je vanonder die bril met een dikke brede grijs aankijkt. Wat overeenkomt met de klassieke Manta is de unieke vouw over de motorkap van de Mokka-e met daaronder een brede zwarte grille, gelardeerd met een smalle verchroomde lijst. En zoals de Manta een way-of-life was, is de Mokka-e dat ook. Maar dan wel op een compleet andere manier, want hij is volledig elektrisch. En dat verandert de manier waarop je met je autorijden omgaat echt. Alleen al het feit dat in plaats van benzine tanken, ‘opladen’ je nieuwe mantra wordt. Hoe retro gers is dat?
Voordat we verder gaan over onze rijervaring met de Mokka-e, eerst wat technische context. Deze kikkergroene Opel heeft een vermogen van 100 kW (136 PK), en een (elektrisch) vermogen van 57 kW (77 PK). Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 16,2 kWh per 100 km. En normaal opladen doe je met 11 kW in 4,5 uur, en snelladen langs de snelweg met 50 kW DC doet hij in de tijd van een bakje mokka-koffie. Trek er zo’n 30 minuten voor uit. De WLTP-cijfers geven verder een actieradius aan 324 km. Wij komen deze wintermaand uit op 235 km elektrische range.
Op je gemakje
En hij mag dan wel elektrisch zijn, de Mokka-e is rijdt als een gewone auto. Je zet ‘em in “D” (of “B” als je meer regeneratief wilt remmen) en je rijdt er zo mee weg. Ook hoef je niet te wennen aan het één-pedaal-gedoe, want die functie heeft de elektrische Mokka niet. Ook is de tijd voorbij dat een elektrische auto je zoals een supercar als een malle lanceert zodra je het stroompedaal bij ‘groen’ intrapt. Wel zo veilig voor de doorsnee bestuurder. Van 0 naar 100 km/u doet hij in een normale negen seconden. Alleen als je de sport-modus inschakelt, krijgt je alle paardenkrachten tot je beschikking. On the road valt het op dat hij superstil is, en lang niet zo stuiterig als menig SUV.
Maar zo uitgesproken als hij van buiten is, zo minimalistisch is hij vanbinnen. Geen onnodige fratsen, alles is zwart of blinkt van het zwart. En ook de bediening van de Mokka-e is no nonsense. Het menu in de touchscreen is eenvoudig te bedienen en we zien nog steeds fysieke schakelaars voor onze neus voor supersnelle toegang tot de allerbelangrijkste functies zoals climate control. Verder kunnen we onze smartphones er volledig in integreren met Android Auto of Apple CarPlay en heeft onze testauto dode hoek detectie, adaptive cruise control en lekker veel parkeercamera’s. Tot slot onontbeerlijk in deze wintermaanden: hij beschikt als je wil ook over stoelverwarming én stuurverwarming. Dat laatste zien we als een prima vervanging van het bontje om het stuur in onze geliefde oude Mantra.
Opel Mokka-e: value for money?
Onze testauto kleurt niet alleen het grauw grijze winterse straatbeeld, maar ook onze instagramreels en foto’s met de Mokka-e. Dus dat Opel deze auto in deze schreeuwend opvallende kleur aanbiedt, is alleen al worth the money. Onze Mokka-e kostte zo’n € 42.798,-. Maar vanaf prijzen vind je al zo rond de 38.000 euro. Vanaf 2028 gaat Opel he-le-maal elektrisch én vanaf 2024 al biedt Opel van elk model minimaal één elektrische versie aan. Ook heeft het merk nu al twaalf geëlektrificeerde modellen in de showroom staan. Want als het aan Opel ligt gaat binnen mum van tijd heel Holland elektrisch!