De nieuwe PEUGEOT 408 aan de sabeltand gevoeld

Peugeot 408

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
8 Drive
8.5 Comfort
8 Value for money
8.1

Dit is zo’n auto die je niet direct verwacht als je aan PEUGEOT denkt. Vanuit vele hoeken verrast hij je. Dat deed hij in mei al toen ik, met 10 juryleden van Women’s World Car of the Year, een geheime ontmoeting had met de nieuwe PEUGEOT 408. En nú ruim een half jaar later staat hij klaar om getest te worden.

Ik reisde af naar Barcelona voor een korte roadtrip met deze –  nu al – spraakmakende welp van PEUGEOT.

Design

De 408 is op het eerste gezicht herkenbaar een afstammeling van de Franse leeuw. En toch is hij anders. Het lijnenspel is elegant, strak en de grille die in GT-versie hetzelfde kleurenspel heeft als de rest van de auto – maakt indruk. Aan de voorzijde vallen verder de lange motorkap en relatief hoge en wulpse spatborden op.

Dat PEUGEOT met de nieuwe 408 – die overigens al wel in een andere gedaante rondrijdt in Azië – mikt op een wereldwijde fanbase wordt duidelijk als we de achterzijde van de auto ontmoeten. Zo strak en herkenbaar als hij is aan voorzijde, zo onherkenbaar is hij aan de achterzijde. Je ziet namelijk een omgekeerde uitsnede van de achterbumper, en dat is verrassend. Ook heeft hij kattenoren aan de achterkant van het dak om de aerodynamica te verbeteren.

De 408 is gebaseerd op de 308. Maar de wielbasis is langer – vergelijkbaar met die van een 508. Dat betekent méér ruimte voor je benen op de achterbank. Een crossover of SUV mag je de 408 alleen niet noemen, maar het ontwerp flirt er wel een mee. Een fastback is een betere definitie voor de nieuwe 408. Een sedan die hoog op zijn wielen staat, afgetopt met een coupé-achtige aflopende daklijn. Het resultaat is een auto die er snel uitziet, zelfs als hij stilstaat.

En als je dan je entree maakt, waarom dan niet in een knaller van een kleur: ‘Bleu Obsession’. Een kleur blauw die van het wegdek afspat, de magenta roze onder de kleur blauw. De lak speelt met het zonlicht alsof het de zon ervan wil overtuigen altijd te blijven schijnen. Het maakt niet heel veel uit in welk jasje je de 408 steekt. Of het nou blauw, rood, wit of grijs is, serieus hij kan het allemaal hebben.

Drive

In negentig procent van de gevallen test ik nu vooral volledig elektrische auto’s. Echter, voor rijden in een volledig elektrische versie van de 408 moet ik nog even geduld hebben. “Wordt vervolgd”, belooft PEUGEOT mij. Voor nu heeft het Franse merk van Stellantis twee aandrijflijnen in zijn line up; benzine of plug-in-hybride. Ik test de voor Nederland meest interessante auto: een plug-in-hybride. Daarvan heeft PEUGEOT ook weer twee smaken in huis: een stekkerhybride met 180 pk en eentje met 225 pk. De WLTP-cijfers in de persmap vertellen me dat de hybrides zo’n 60 km elektrische range hebben maar onze testauto meette in Spanje niet meer dan 34 km elektrische vrijheid.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur voelt het alsof ik in de 308 plaats neem. En ook de rijeigenschappen van de 408 hebben meer weg van een hatchback dan van een crossover of SUV. Wel neemt deze fastback een dikke 300 kg extra aan gewicht mee dan de 308. De besturing is scherp, maar de ophanging rolt een beetje, door de verhoogde carrosserie en het extra gewicht. Eenmaal in de bocht is hij gripvast en scherp, en bestand tegen onderstuur. De relatief zacht gedempte carrosserie zorgt bij hobbels voor een ontspannen rit. En zoals in elk huwelijk heeft ook de benzine aandrijving soms even miscommunicatie met de elektrische aandrijving. Want als ik spontaan het gaspedaal stevig indruk aarzelt de 408 soms tussen benzine- of elektrische aandrijving. Met als gevolg dat ik twee seconden later van mijn plek kom. Iets wat je niet merkt als je gewoon mindful auto rijdt. Hoewel ik de remmen in de PEUGEOT 308 wel eens als ‘kauwgom’ typeerde, ervaar ik dat in de 408 totaal niet. De auto remt subiet, doch zeer gedoseerd en regenereert wanneer ik het pedaal licht aanraak.

Standaard is de 408 rijk aangekleed wat betreft safety features. Daar wil PEUGEOT niet op bezuinigen. Zo heeft de 408 rijstrookhulp die binnenkort ook nog eens next level gaat, en alle auto’s naast je ook in de smiezen houdt. Ook heeft hij slimme camera’s aan boord die een noodstop kunnen maken als dat nodig is. Tot 30 km/u komt de 408 bij een noodsituatie volledig tot stilstand, tussen 30 en 80 km/u wordt de impact van een aanrijding verminderd door de auto met 25 km/u af te remmen. Ook biedt de 408 verkeersbordherkenning met digitaal in het dashboard afgebeeld het vriendelijke advies om je aan de snelheid te houden. Daarnaast waarschuwt PEUGEOT je als een beetje moe wordt en de belijning van het wegdek niet meer goed volgt. Om de enorme lijst aan features af te ronden biedt de 408 binnenkort ook extra slimme adaptieve cruise control aan. We gaan het zien!

Comfort

Prinsheerlijk toer ik door het achterland van Barcelona met de 408. Het is een waar genot om in de zetels van de 408 te kruipen. Un confort optimal. Ergonomisch perfect, en AGR-gelabeld (optioneel in de GT-versie). AGR is een Duits keurmerk ter bevordering van de gezondheid van je rug. Zij beoordelen of de bestuurdersstoel de wervelkolom goed ondersteunt, de kwaliteit van de bekleding kwalitatief is, de werking van de hoofdsteun optimaal is, en tot slot of de stoel in alle posities in te stellen is. Mijn testexemplaar heeft veel verstelmogelijkheden én een massagefunctie.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

De relatie tussen stoel, stuur, en instrumenten is belangrijk voor PEUGEOT. En net als in de 308 is het aantal knoppen is duidelijk geminimaliseerd: een groot deel ervan heeft zich verplaatst naar het stuurwiel. Dat maakt dat het interieur rustig en minimalistischer oogt. De topmodellen van de 408 zijn uitgerust met PEUGEOT’s ‘3D’-cluster, waarbij een tweede transparant scherm een paar centimeter dichter bij je ogen is geplaatst dan het hoofdscherm. In het donker zie je dat vooral goed. Verder is het middenconsole ingericht op opslag en gemak. Zo heb je twee bekerhouders naast je, twee USB C-aansluitingen extra op de achterbank, en voor een relaxte armsteun. De bagageruimte ruim maar is niet zo diep, althans in de PHEV-versie. In de basis benzine versie zonder hi-fi is het een ruime 536 liter; met de hybride accu en Focal hi-fi is het een OK 471 liter. De achterbank is geschikt voor zeker twee volwassenen. Wel even oppassen met instappen, want zo’n fastback is wel een koppenstoter.

Value for money

Waar voor je geld? Dat is de hybride als tussenoplossing voordat we met zijn allen volledig elektrisch gaan zeker. Hij oogt aangenaam, heeft sportieve rijeigenschappen en is erg stil aan boord. Een échte reisauto. En hordes concurrenten heeft de PEUGEOT 408 nog niet. Als alternatief zou je kunnen denken aan een BMW X2, Mercedes-Benz GLA of misschien wel de C40 van Volvo.

Ik heb nu de 225 pk sterke Hybrid getest. Qua motorisering gelijk ook de meest krachtige. PEUGEOT levert de 408 ook met een 130 pk sterke 1.2 PureTech motor. Let wel, het rijgedrag van deze kleinere motor zal anders zijn dan beschreven in deze rijtest. Omdat gewicht en pk’s wel degelijk het verschil maken tussen wel of niet sportief, comfortabel rijden.

De prijzen van de nieuwe PEUGEOT 408 beginnen bij 41.490 euro voor de 1.2 PureTech 130 benzineversie in de uitvoering Allure. Daarboven staan twee Plug-in Hybrid versies: de 180 pk sterke Hybrid 180 en de 225 pk sterke Hybrid 225, beide eveneens met standaard 8-traps automaat. De prijzen van de Plug-in Hybrid-versies van de nieuwe PEUGEOT 408 beginnen bij 46.160 euro voor de Hybrid 180. De PEUGEOT 408 is in zeer beperkte oplage ook leverbaar als First Edition met de Plug-in Hybrid 225-aandrijflijn. Deze exclusieve versie is sinds 23 september jongstleden uitsluitend online te bestellen voor prijzen vanaf 51.260 euro.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nederlanders wereldkampioen schade rijden
Altijd gedacht dat alleen temperamentvolle Italianen brokken maken in het verkeer? Verrassing!...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *