Off-road met de Aston Martin DBX707: Jetzt geht’s los!

Aston Martin DBX707 offroad

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Design
9 Drive
9.5 Comfort
8 Value for money
8.9

Als Aston Martin je vraagt om in Duitsland de DBX707 vies te komen maken, zeg je natuurlijk geen nee. Dus trok Jolie Jacobs d’r dikke boots aan en reed in één rechte streep naar Engelskirchen. ‘Jetzt geht’s los’.

‘Hyperfocus aan’, was mijn eerste gedachte toen ik onderweg naar het event het parcours door de Duitse uitlopers van de Ardennen zag. Twee dagen en nachten was de regen met bakken uit de hemel gekomen in het dichtbeboste berggebied. Fantastisch weer dus om te gaan off-roaden.

Maar of dat nou een goed idee is met de Aston Martin DBX707… Daar had ik zo mijn bedenkingen bij. Een auto met een prijskaartje van ruim drie ton met 707 paardenkrachten op het circuit loslaten, zoals collega Rowan Peperkamp eerder deed, leek me een prima idee, daar komen die paardenkrachten goed tot zijn recht. Maar met een prijzige bolide over rotsachtige modderpaden met hellinggraden van bijna 40% rijden om vervolgens over enkele boomstammen een kloof te overbruggen, vond ik minder voordehand liggen.

‘Terrein Modus’ aan

Eenmaal aangekomen stonden zo’n 10 blinkend schone suv’s ons op te wachten. Een prachtig lijnenspel in alle herfsttinten schitterde in het koele licht. Dat heerlijke smoelwerk van verfijnde agressie, de koplampen die je uitdagend aankijken en de grille die je bijna op lijkt te willen vreten. Blinkende velgen met daarin felgekleurde remklauwen. Een werkelijk adembenemend mooie -en nog schone- bolide. Maar niet voor lang.

Om te laten zien dat de auto vies mocht worden, reden we eerst door een drassig weiland vol diepe geulen, gaten en hobbels. Vanuit de GT modus zette ik de DBX707 in terrein modus, waardoor de auto hoger op zijn wielen kwam te staan. Wel zo verstandig als je niet vast wil komen zitten. De vierwielaandrijving in combinatie met zijn enorme trekkracht gaf me een veilig gevoel wanneer ik op twee wielen over het parcours door het weiland reed. Het leek de SUV zelfs betrekkelijk makkelijk af te gaan om uit de diepe moddersporen van onze voorgangers te komen.

Lees ook:  Rijtest Mercedes-Benz EQB: Even bijtanken met een elektrische zevenzitter

Comfort boven agressie

Op naar het echte werk. In een colonne trok ik de bergen in. Eerst over bospaden van zand en kiezels met een lichte hellingsgraad, daarna over totaal verregende paden vol rotsachtig gesteente met hellingsgraden van 24 procent. De negentrapsautomaat, met een natte koppeling voor sneller schakelen, gleed moeiteloos van de ene in de andere versnelling. De souplesse van de versnellingsbak was precies wat ik nodig had op het toch al zo hobbelige parcours. Schakelen zonder drammerig te worden is voor een supercar als deze een verdienste en het versterkte dan ook mijn voorgevoel dat bij de DBX707 comfort boven agressie gaat.

Vertrouwen

En dat laatste is iets waar ik überhaupt al van onder de indruk was. Ondanks de focus die je nodig hebt om steile hellingen te beklimmen, je stuurwiel recht te houden en de balans te zoeken tussen net genoeg en iets teveel gas, heb ik me geen moment vermoeid gevoeld. Iets wat niet alleen te danken is aan die negentrapsautomaat, maar ook aan de luchtvering die perfect is afgesteld en de stoelen die wonderen doen voor je rug. Overigens kun je de stoelen niet alleen verwarmen, maar je kunt ze ook koelen op warme dagen. Niet dat ik die functie heb geprobeerd, gezien eind november de stoelverwarming best aan mocht.

Toen ik uiteindelijk boven op een heuveltop stond en deze 2,5 ton wegende SUV met de neus naar beneden duwde richting een hellingsgraad van bijna 40 graden, werd het even spannend. Maar halverwege de afdaling had ik al het vertrouwen van de wereld dat ik veilig beneden aan zou komen. De koolstofvezel-keramische remmen zorgden ervoor dat ik op mijn eigen tempo naar beneden kon rollen met één voet stevig op het rempedaal.

Lees ook:  Dit zijn de 5 dingen die je moet weten over de nieuwe Citroën C5 Aircross

Is deze a-typische off-roader geschikt voor het ruige off-road werk? Zeker! Iets wat ik van tevoren niet had verwacht. En ja, natuurlijk heb ik deze 4.0 liter V8 op de terugweg naar het hotel in sport+ modus gezet om nog even die stomp in m’n maag te voelen. Met de raampjes open, schakelde ik even een tandje terug en genoot ik nog één keer van het dikke geroffel wat de uitlaat verliet. En ja, toegegeven: ik mis hem nu al.

Prijs: vanaf 323.433, 40 euro

Comments

comments

Written By
More from Jolie Jacobs
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: DE ZENMAZTER
Hoe flikken ze het toch elke keer? De designfabriek die Mazda heet,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *