Welke kosten komen er bij een auto kijken?

Dat een auto een flinke kostenpost is, is natuurlijk geen geheim. Voor een mooie bolide moet je toch redelijk diep in de buidel tasten. En dat de benzineprijzen weer omhooggaan, is ook niemand ontgaan. Maar dat is nog niet alles. Aan sommige kosten denk je niet meteen. Wat kost een auto nu echt?

Verschillende soorten kosten

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het is niet mogelijk om te zeggen wat een auto nu echt exact kost. Terugkerende kosten zijn per situatie anders, en worden dus op maat gemaakt. Dit artikel is bedoeld als een overzicht: met welke kosten moet je rekening houden? Dat gezegd hebbende zijn er een paar zaken die voor iedereen min of meer gelijk zijn. Deze lasten zijn op te delen in periodieke (of terugkerende) kosten en incidentele kosten.

Periodieke kosten

Oké, de auto heb je gekocht. Geweldig! Dan is het eerste waar je aan moet denken: de autoverzekering. Zonder een WA-dekking (wat staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid) mag je in Nederland niet rijden. Doe je dat wel, dan kan je een fikse boete krijgen. Om nog maar te zwijgen over de kosten die schade aan een ander met zich meebrengt: die moet je dan uit je eigen zak betalen. In principe betaal je een autoverzekering per maand

Dan is er de wegenbelasting. Ook hier ga je niet onderuit komen. De hoogte hiervan ligt aan de auto die je rijdt, en waar je woont. Meestal betaal je de wegenbelasting per kwartaal, maar in overleg kun je die ook per jaar of per maand betalen. Je kunt in deze tool van Independer alvast berekenen hoeveel wegenbelasting je moet betalen voor jouw auto.

Lees ook:  Elektrisch rijden en de zakelijke lease revolutie

Tot slot is er de APK: de Algemene Periodieke Keuring. Om het jaar, of om de twee jaar, moet de auto gekeurd worden. Niet gekeurd of niet goedgekeurd? Dan mag je niet met de auto rijden. De APK zelf is niet heel duur: een paar tientjes per jaar. Maar uit de keuring kan blijken dat er enkele reparaties aan de auto gedaan moeten worden; dat zijn kosten die flink kunnen oplopen.

Incidentele kosten

Brandstof zit een beetje tussen laken en pak wat betreft periodiek of incidenteel. Je auto moet toch echt op de een of andere manier kunnen rijden. Of dat nou elektrisch is of dat je deze volgooit moet diesel of Euro 95, je gaat hier kosten op maken. Maar omdat je sommige periodes misschien vaker rijdt dan anderen, is de precieze financiële impact van brandstof kan per maand enorm verschillen. Om maar te zwijgen over de schommelingen die de markt maakt.

Tip: controleer voor je vertrek of er in de buurt een tankstation is waar je een beetje voordelig kunt tanken

Verder is het verstandig altijd een potje achter de hand te hebben voor onvoorziene kosten. Denk hierbij aan plotselinge reparaties, of boetes (die overigens in 2023 een stuk duurder zijn geworden!), of je eigen risico als je schade veroorzaakt. Maar misschien vind je het ook fijn om je auto mooi glanzend te hebben en wil je deze met regelmaat door de wasstraat laten gaan.

Hoe kun je de kosten drukken?

Veel van de kosten die je maakt, zijn niet te voorkomen. Maar je kunt wel kijken of je de schade kunt beperken. Houd je aan de snelheidsregels zodat je geen boetes krijgt, was je auto met de hand, en neem ook af en toe de fiets om brandstof (en het milieu) te besparen. Maar de makkelijkste besparing zit waarschijnlijk in je autoverzekering.

Lees ook:  Veel onderweg voor werk: kun je kosten aftrekken van de belasting?

Allereerst: kijk eens goed naar de dekking die je nodig hebt. Een auto van een jaar of vijf oud hoeft misschien niet meer All Risk te worden verzekerd. En heb je een losse rechtsbijstandverzekering met een module verkeer of motorvoertuigen? Dan heb je deze niet meer nodig als aanvullende dekking op je autoverzekering.

Je kunt ook aan je verzekeraar vragen of je het eigen risico van de verzekering kunt verhogen. Je betaalt dan maandelijks minder premie, maar als je schade veroorzaakt moet je een hoger bedrag bijleggen. En over betalingen gesproken: sommige verzekeraars geven korting als je een heel jaar in één keer betaalt. Zeg je de verzekering dan binnen een jaar op, krijg je het teveel gewoon terug.

Tot slot de laatste tip: betaal kleine schades zelf. Een kras in de lak omdat je een paaltje hebt geraakt? Als je deze claimt op je verzekering, verlies je schadevrije jaren. De premie gaat dan enorm omhoog. Op lange termijn betaal je dan meer extra premie dan je vergoed hebt gekregen.

Header foto: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mijn racedebuut in de Mazda MaX5 Cup
Adrenaline. Kriebels. Zenuwen. Opwinding. Als race rookie ga ik morgen, woensdag 21...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *