In oktober wordt hij officieel getoond aan de wereld en in het voorjaar van 2024 kunnen Zaterdagfans ermee rijden. Ik rijd er nu alvast mee, in Zuid-Frankrijk waar de zogenaamde ‘Covered Test Drive’ van de nieuwe Škoda Kodiaq plaatsvindt. Incognito in camouflage outfit. Het is een voorproefje van wat komen gaat, een exclusieve blik achter de schermen voordat deze vernieuwde SUV van Škoda zijn weg vindt naar de showrooms en de harten van value-for-money-lovers verovert.
Het vrolijke printje op de zwarte gewrapte Kodiaq is bedoeld om de aandacht af te leiden en het moeilijker te maken om de echte vorm van de nieuwe Kodiaq te herkennen. Ook het dashboard zit nagenoeg he-le-maal onder de duct tape. Feitelijk kan ik in deze test alleen maar sturen, gas geven en remmen. The basics.
Onder begeleiding van Škoda product specialisten kan ik de basisprestaties van deze SUV beoordelen. En fabrikant Škoda verzamelt met deze test direct feedback van autojournalisten om eventuele laatste aanpassingen te doen voordat de Kodiaq écht op de markt komt.
Voor de dag
Ik kan me nog het tijdperk nog herinneren dat je niet in een Škoda gezien wilde worden. Hoe anders is dat nu! For my eyes only wordt op een geheime plek zijn camouflage-outfit uitgetrokken. En zo sta ik ineens oog in oog met de nieuwe Kodiaq. Mijn eerste reactie: “Niet gek. Deze ziet er lekker en robuust uit!”
Hij lijkt gelukkig op de oude, alleen dan meer van ‘nu’, platter, dikker en meer gestroomlijnd. De grille met horizontale led lights en de verhoogde motorkap doen wonderen voor het design van de nieuwe Kodiaq. Verder valt op dat blinkende chromen elementen zijn vervangen door chique mat chromen details. En vergeleken met het vorige model krijgt hij verlaagde buitenspiegels en plattere achterlichten die doorlopen tot de achterklep. Ook heeft hij er een nieuwe bronzen kleur bij gekregen om uit te kiezen.
En binnenin wordt het verhaal nog beter…
Nóg praktischer
De Kodiaq zelf is enorm, en nog steeds een zevenzitter als je dat wil. Om precies te zijn is hij ruim zes centimeter langer dan zijn voorganger en is de hoofdruimte op de derde zitrij ook nog eens verhoogd, zodat je dochter of zoon ook met een dikke haarknot op het hoofd lekker op de achterste rij kan zitten.
Over het algemeen zijn alle ruimtes slimmer ingedeeld dan in de oude. Zo heeft de middenconsole nu een bergruimte en bekerhouders voor de passagiers achterin.
Ook zit deze Škoda weer boordevol slimme snufjes waar ze altijd al zo goed in is geweest – zoals een paraplu in de voorportieren (voor het geval de weergoden besluiten het te laten regenen), een ijskrabber in de benzineklep (nu van gerecycled materiaal), en handige deurbeschermers voor enthousiaste uitstappers. Ook kun je nu twee smartphones tegelijkertijd opladen die tijdens het laden ook nog eens gekoeld worden (geen hete smartphones meer!), én vind je binnen handbereik een schermreiniger waarmee je vette vingerafdrukken van de touchscreen verwijdert. Oei dat ik groei is niks bij, de auto is zo’n 6 cm gegroeid wat betekent dat ook de bagageruimte achterin nog meer ruimte heeft, zo’n 910 liter.
Ermee rijden
Ook hier zet Škoda een volgende stap: de Kodiaq is in ons land verkrijgbaar als mild-hybride én als plug-in hybride. De Kodiaq PHEV zal een elektrische range van ruim 100(!) kilometer hebben. Alle aandrijflijnen van de Kodiaq worden geleverd met de zeventraps DSG-automaat van de fabrikant, behalve de PHEV, die de zestraps DSG krijgt.
Tijdens onze Covered Test Drive reden we in de mild-hybride 1,5-liter benzine met voorwielaandrijving, en hoe old school: in een 2,0-liter diesel. Hoewel de diesel rijdt als een zonnetje, focus ik me op de nieuwe mild-hybride met 148 pk.
Op de Franse wegen voelt de Kodiaq vergelijkbaar met de oude auto en dat is maar goed ook. Herkenbaar, en toch weer een stukje beter. De aandrijflijn heeft voldoende kracht en de automaat schakelt soepel en snel. Ik ben onder de indruk van hoe vlak de Kodiaq blijft in bochten en de intuïtieve besturing. Ik testte de auto overigens alleen in de ‘Normal’-modus’. Andere rijmodi zijn er natuurlijk ook, maar nog niet beschikbaar om te testen in ons prototype. Wat ik er verder over kan zeggen is dat het windgeruis goed onderdrukt wordt door middel van bijvoorbeeld dubbele beglazing. En dat de Kodiaq een beetje rauw wegdek lekker compenseert door gebruik van zachtere vering.
Met een app inparkeren
Hoewel de Kodiaq optioneel is voorzien van parkeercamera’s all over, kun je er ook voor kiezen om de SUV met de app in te parkeren. De nieuwe Kodiaq is namelijk leverbaar met Remote Park Assist. All you need is bluetooth en een krappe parkeerplaats. Je smartphone fungeert dan als afstandsbediening om de auto veilig en zonder krassen in te parkeren.
Eerste hulp bij autorijden
De rij assistentiesystemen aan boord zijn er bijna teveel om te noemen. En natuurlijk zijn ze verbeterd ten opzichte van de voorganger. Ik kan ze alleen helaas niet testen nu. Wat ik er wel over kan zeggen is dat bijvoorbeeld de Crew Protect Assist is verbeterd: zodra sensoren een noodstop detecteren of vaststellen dat een aanrijding onvermijdelijk is, zorgt Crew Protect Assist ervoor dat de ramen en het panoramadak (indien aanwezig) automatisch sluiten. Maar ook Emergency Assist zit erop: dat vermindert het risico op een ongeval als de berijder niet meer in staat is om de auto te besturen, bijvoorbeeld door een medisch noodgeval. Als het systeem ziet dat een dergelijke situatie zich voordoet, zorgt het ervoor dat de auto in de rijbaan blijft, schakelt het de alarmlichten in en brengt het de auto op rustige wijze automatisch tot stilstand.
Moederbeer op wielen
Ik kan me voorstellen dat je je gaat hechten aan een auto als de Škoda Kodiaq. Zoals je je aan veel spullen kan hechten die écht waarde toevoegen aan je leven. Niet voor niets is de naam Kodiaq een verwijzing naar de bruine Kodiakbeer die in Alaska leeft. Deze beer staat synoniem voor bescherming en moed, iets wat ik zeker wel passend vind voor deze Škoda.