Fiat 600e: comeback kid

Fiat 600e

Fiat heeft nieuw leven geblazen in de ooit zo iconische Fiat 600. Jawel, ook de voorganger van de klassieke 500, doet zijn herintrede in de markt. Deze elektrisch uitgevoerde auto gaat voor een terugkeer in het b-segment (compacte auto’s) van Fiat zorgen.

Daar is er weer één: een retromodelletje uit de Fiatfabriek. De herintreder komt na 54 jaar terug op de markt. In eerste instantie hebben we te maken met een elektrische auto die over een accupakket beschikt van 54 kWh en daarmee een actieradius van 400 kilometer oplevert. In eerste instantie? Si, want Fiat verwacht dat er medio 2024 een hybride aandrijflijn volgt. Waarover we in de toekomst vast meer kunnen vertellen.

F(r)unky

Ook deze Fiat 600e speelt in op de retrotrend waarbij een golden oldie in een nieuw jasje wordt gestoken. En daarmee focust de Italiaanse fabrikant zich op gemak, duurzaamheid en Italiaanse flair. Het gemak uit zich niet alleen in een auto die groot genoeg is om vijf personen in te vervoeren, maar ook ruimte biedt aan 360 liter bagage, die je weliswaar in je frunk stopt. Je wat? Jawel, je leest het goed. Frunk is de bagageruimte die zich vooraan in de auto bevindt, oftewel de plek waar ooit de brandstofmotor zat. Het gemak zit ook in de opbergruimte die in het interieur verstopt is, zodat je je persoonlijke spullen bijdehand hebt tijdens het rijden. En daarnaast kun je de achterbank in delen neerklappen voor meer opbergruimte.

Duurzaamheid is natuurlijk een veelbesproken onderwerp en ook Fiat gaat daarin mee door met deze elektrische aandrijving te komen. Deze Fiat 600e kun je overigens bij een snellaadstation tot 80% opladen in half uur. Thuis doe je er ongeveer zes uur over. Wil je zo efficiënt mogelijk rijden, stel de rijmodus dan in op eco. Voor de relaxte of sportieve bestuurder, zijn er ook twee andere rijmodi, namelijk: normal en sport.

Lees ook:  We reden in de elektrische Microlino: kan het nog schattiger?

Cartoonesk

De Turijnse automobielmaker heeft sinds de komst van de 500 een studie gemaakt in Italiaans design, zo lijkt het. Dat zie je rijkelijk terug in deze b-segmenter. Alleen al het exterieur is opvallend aanwezig, waarbij wij vooral opkeken van de koplampen. Zien we daar nou echt cartooneske ogen in?

Het instapmodel van de elektrische auto, de Fiat 600e RED is te verkrijgen in de kleur rood. Deze kleur vind je overal terug, zowel in de stoelbekleding -die in het kader van duurzaamheid gemaakt is van gerecycled stof-, maar ook in de logo’s en de rode accenten op het dashboard. Een overload aan de kleur rood zul je niet krijgen, gezien de ambianceverlichting en de omgevingsverlichting van het infotainment afzonderlijk in te stellen zijn in acht verschillende kleuren. Hiermee zou je 64 verschillende combinaties moeten kunnen maken. F(r)unky…

La Prima

Uiteraard is de nieuwste telg voorzien van adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en Blind Spot Detection, naast technologieën zoals een Stop&Go functie en bijvoorbeeld de vermoeidheidswaarschuwing Drowsy Driver Detection.

Naast het instapmodel is ook de luxere variant, de Fiat 600e La Prima, te verkrijgen. Deze topversie is in vier schillende kleurstellingen te verkrijgen, namelijk: Sun of Italy, Sea of Italy, Earth of Italy en Sky of Italy. De namen lijken veelbelovend en passend bij de campagne van Fiat om GEEN grijze auto’s meer te maken. Fiat CEO Olivier Francois deed twee weken geleden de officiële aftrap met deze video: Operation No Grey (Youtube):  “De beslissing werd genomen om het belang van kleur in het leven te benadrukken, de Italiaanse manier van leven te belichamen én de waarde New Dolce Vita van het merk te bevestigen”. 

Lees ook:  Buckle up met Lexus (en Beyoncé)

De orderboeken zijn onlangs geopend. Wanneer we de eerste 600e’s op het Nederlandse wegdek kunnen bewonderen is nog even de vraag. Maar vanaf september kunnen we de 600e al in Italië bewonderen. De vanafprijs voor de 600e  is 35.990 euro. De topversie La Prima gaat je minimaal 40.990 euro kosten.

Comments

comments

Written By
More from Jolie Jacobs
Afleidingen in het verkeer kunnen je duur komen te staan
Uit onderzoek blijkt dat we tijdens het autorijden meer en meer afgeleid...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *