FemmeFrontaal stapt in het prototype van de nieuwe Škoda Superb

Škoda Superb


In afwachting op zijn komst later dit jaar, is Odiel alvast op pad geweest met de nieuwe Škoda Superb, op het Zuid-Franse platteland stond een prototype klaar om getest te worden.

Een ‘Covered Drive’ is een voorproefje van wat komen gaat, een exclusieve blik achter de schermen voordat de nieuwe Superb zijn weg vindt naar de showrooms en de harten van nog meer zaterdagvrienden verovert. Eerder reed Odiel al in de camouflageversie van de nieuwe Škoda Kodiaq.

Lievelings

Sinds Volkswagen het merk onder haar vleugels heeft, heeft Škoda in mum van tijd haar imago van ‘pruttelbak uit het Oostblok’ afgeschud. De middenklasser van Škoda is al sinds 2002 op de markt en wordt gebouwd in Tsjechië. Je zou de Superb bijna een old time favorite kunnen noemen. Het is ook een van de meest favoriete gezinswagens onder de leaseauto’s, vooral in deze Combi-uitvoering.

Waarom een ‘Covered Drive’

Het vrolijke printje op de zwarte gewrapte Superb is bedoeld om de aandacht van het design af te leiden en het moeilijker te maken om de echte vorm van de nieuwe Combi te herkennen. Ook het dashboard van mijn testauto zit nagenoeg he-le-maal onder de duct tape. Feitelijk kan ik tijdens deze testrit alleen maar sturen, gas geven en remmen. The basics, dus.

Onder begeleiding van Škoda’s productspecialisten beoordeel ik de basisprestaties van de nieuwe Superb.Tegelijkertijd verzamelt Škoda direct feedback van autojournalisten om eventuele laatste tweaks te doen voordat hij écht op de markt komt.

Line up 

Škoda houdt de motoren-line-up voor Nederland lekker simpel; je kan kiezen uit een mild-hybrid en een plug-in-hybrid. De mild-hybride versie wordt aangedreven door een 1,5-liter TSI benzinemotor met 148 pk.

De stekkerversie is een 1,5-liter TSI benzine aangevuld met een elektromotor en telt in totaal 204 pk. Hij heeft een 25,7 kWh batterij, waarmee je gemakkelijk tot 100 kilometer elektrisch kan rijden, zegt Škoda. In de vorige Superb kon je maximaal 55 km elektrisch afleggen van voetbalclub naar voetbalclub. Good to know: de plug-in-hybrid wordt alleen aangeboden voor de Combi. Dus niet op de sedan-versie.

En hoe rijdt hij? Simpelweg gewoon goed. Ik heb er geen omkijken naar, en je rijdt er zo mee weg. Hij vangt oneffenheden in het wegdek gemakkelijk op, stuurt intuïtief en met voldoende weerstand én snijdt de haarspeldbochten verrassend sportief aan. Het gaspedaal zou wat mij betreft iets sneller mogen reageren, alsook het start-stop-systeem, maar de DSG-automaat (met dubbele koppeling) voelt zeer soepel aan voor een comfortabele rit. Een adaptief onderstel is beschikbaar, alleen kon ik die helaas niet testen. Dus wat de Superb doet in zijn meest sportieve rijmodus, dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Slechts 148 pk voor de mild-hybrid lijkt misschien niet genoeg voor een auto van dit formaat, maar hij voelt zelden gespannen en ik ervaar altijd voldoende koppel binnen het hele toerenbereik. De meest interessante aandrijflijn voor Nederland, de 204 pk plug-in-hybrid, kan ik helaas niet testen, want die was er simpelweg nog niet. Ik schat in dat de stekkervariant nėt even dat beetje extra vermogen levert waarnaar je op zoek bent  als avontuurlijke zaterdagfamilie. Ook als je regelmatig met de caravan de Alpen induikt bijvoorbeeld, dan is dat kleine beetje extra trekkracht zeer welkom.

Inside job

Ik heb de nieuwe Škoda Superb ook even zonder camouflage outfit mogen zien, en ik kan je vertellen dat er een gelikte Superb op je staat te wachten. Niet alleen van de buitenkant, maar óók van binnen. Onder de duct tape is alles nieuw, zoals een centraal 12,9-inch touchscreen, een versnellingspook à la Mercedes-Benz ín het stuurkolom met (daardoor) een middenconsole die veel opbergruimte biedt.

Daarnaast heeft Škoda ‘Simply Clever’ maar liefst 28 functies op de nieuwe Superb zitten. Alles om je leven net wat praktischer en gemakkelijker te maken. Van paraplu in de achterportier tot het elektrisch afdekken van de bagageruimte. Maar denk ook aan de hoeveelheid kofferruimte. De oude Superb had een bagageruimte van 660 liter, maar Škoda heeft die uitgebreid tot een gigantische 690 liter. En als je op de achterbank zit kan de middenarmsteun worden neergeklapt voor onder meer je tablet. Andere opbergvakken vind je verspreid over het interieur.

Het nieuwe touchscreen brengt de Superb meer in lijn met Škoda’s elektrische Enyaq, en biedt draadloze smartphone mirroring aan, draadloos opladen én een uitgebreid infotainmentsysteem dat helemaal van nu is. Hoewel ik in een afgeplakte prototype rijd, laat Škoda tijdens de onthulling zien dat de fysieke knoppen voor het klimaatsysteem blijven, wel zat dat systeem ‘Simply Clever’ multifunctioneel zijn en gebruik maken van geïntegreerde digitale displays.

Safety first

Een rits aan rijhulpsystemen met sensoren en radars werkt op de achtergrond mee om mij te helpen de auto en de omgeving in de gaten te houden. Zo scant de radar aan de voorkant van de auto kruispunten bij beperkt zicht, en detecteert hij kruisend verkeer, waarbij de bestuurder wordt gewaarschuwd met geluidssignalen en visuele waarschuwingen.

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

Een ander fancy nieuw systeem in de Superb is Turn Assist. Deze feature waarschuwt de bestuurder voor mogelijke botsingen met tegemoetkomend verkeer wanneer hij of zij een zijstraat instuurt. De auto remt dan af om een ongeluk te voorkomen. Daarnaast kan het automatische noodremsysteem (Front Assist) nu fietsers en voetgangers detecteren.

Daarbij  heeft Škoda zijn 360-graden camerasysteem getweakt waardoor het beeld van de omgeving bij het parkeren haarscherp is, en het bijna niet meer mis kan gaan. Ook in de nacht rijden wordt veiliger door beter zicht met een nieuwe generatie LED matrix koplampen die 50 procent meer lichtsegmenten gebruikt, wat volgens Škoda resulteert in een 15 procent betere lichtdekking.

Outside job

Ik kan me het tijdperk nog herinneren dat je niet in een Škoda gezien wilde worden. Hoe anders is dat nu! For my eyes only wordt alleen op een geheime plek zijn camouflage-outfit uitgetrokken. En zo sta ik ineens oog in oog met de naakte nieuwe Superb. Mijn eerste reactie: “Zo, dat is best een dikke Škoda!”

Hij lijkt op de vorige, alleen dan veel meer van ‘nu’, platter en afgetraind. Strakke lijnen langs de onderste deurpanelen en de schouderpartij van de auto maken van de Superb een sportieve station. Verder valt het design van de slanke vlakke koplampen op met kristallen elementen voor een driedimensionale look. Ook heeft hij er een interessante nieuwe zachte kleur bij gekregen om uit te kiezen. Welke? Dat zie je vanzelf wel in het najaar. 

Launch

Concurrentie, die heeft de Superb nauwelijks nog. Want vind maar eens een auto in deze klasse waar iemand van 1m90 comfortabel mét beenruimte te over achterin kan zitten. Een geruststelling voor de lange mens. Mijn autobuddy Jaap van Autoreview was tijdens het persevent in Frankrijk niet van de achterbank af te slaan: “Wat is ‘ie RUIM! Ik zit hier prima hoor!”. De Peugeot 508 is een geduchte concurrent, maar haalt het niet qua ruimte, en de Mazda6 ook niet. Dan houd je hooguit wat vrienden over uit de Duitse premium selectie van zakenauto’s. En die laatste doelgroep kan zomaar eens gecharmeerd raken van én de prijs, én de looks én de ruimte van de nieuwe Škoda Superb…

Over de prijs; alle exacte specificaties worden pas vrijgegeven wanneer de auto wordt onthuld. Dat zal in november dit jaar zijn, waarna hij begin 2024 kan worden aangeschaft.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
De mooiste autofilms
Autofilms, wij zijn er dus dol op. Niets leuker dan op de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *