Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Hyundai KONA

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
7.5 Drive
8 Comfort
8.5 Value for money
7.9

In juni hebben we ‘m al voor het eerst gezien: de nieuwe Hyundai KONA. Toen zagen we al: hij is groter, ruimer én moderner dan de vorige generatie. Maar rijdt hij ook beter? Is-ie slimmer? En kunnen we ‘m comfortabeler noemen? We hadden 48 uur de tijd om dat uit te zoeken.

Looks

In plaats van eerst een ‘gewone’ auto met verbrandingsmotor te ontwerpen en dáárna de EV, heeft Hyundai het dit keer omgedraaid. De nieuwe KONA is volledig ontwikkeld als EV en dat kun je zien. Het design is een beetje anno 2033: heel futuristisch. Van de ‘koddigheid’ van de vorige generatie is niets meer te zien. Geen kunststof wielkasten meer, geen all over the place-design: nee, volwassenen en stoer. ‘Mijn’ KONA is gehuld in Ecotronic Gray Pearl, een chique donkergrijze lak. Hier kun je écht mee aan komen. Of dat nou op het schoolplein, de sportschool of je kantoor is. Ben je niet zo van grijs, wit of zwart? Dan kun je ook nog kiezen voor tinten als groen, oranje en rood. De kleur Denim Blue Pearl is de wereldwijde introductie kleur van de volledig elektrische KONA en die is het googlen waard, kan ik je vertellen.

De bijzondere, ronde neus wordt geaccentueerd door de Pixelated Seamless Horizon-lamp (hallo, hele mond vol), oftewel: de horizontale lichtgevende streep die de motorkap van de neus scheidt. Diezelfde lichtsignatuur vind je ook aan de achterkant van de auto, wat zorgt dat het achterwerk nog breder en stoerder oogt.

Maar we weten inmiddels dat Hyundai nooit alleen maar kiest voor esthetiek. Een mooi smoelwerk moet ook wel ‘zin’ hebben, efficiënt zijn. Zo heeft het dynamische design van de KONA een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,27. Bij de gemiddelde personenauto ligt die waarde tussen de 0,30 en 0,55. Hoe lager die waarde, hoe aerodynamischer je auto is en hoe lager je verbruik.

In de cockpit is ook het een en ander veranderd. Wat meteen opvalt, is dat het interieur lekker ruim en licht is opgezet. Vanaf een premium-uitvoering kun je voor een lederlook interieur kiezen in het zwart of in het grijs. Mijn KONA had een grijs interieur en dat doet een hoop voor de ruimte en het licht in de cabine – het schuifbare panoramadak hielp daar ook bij. Ik hoopte stiekem dat de middenconsole ook los zou staan van het dashboard, zoals in de IONIQ 5, maar dat is niet het geval. Toch voelt het nog steeds ruim. Naast een panoramische display die bestaat uit twee 12.3 inch schermen, heeft de KONA nog steeds voldoende fysieke knoppen. Toch fijn als je snel iets wil regelen als je aan het rijden bent, denk aan je stoelverwarming of de airco. 

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

Drive

De nieuwe KONA komt in verschillende uitvoeringen. Ik heb de Hybrid gereden, maar je kunt ook kiezen voor een mild-hybrid óf een volledig elektrische versie. De mild-hybrid komt met een 1.0-liter T-GDi motor en heeft 120 pk. De EV komt als 48,4 kWh variant met 151 pk, of als 65,4 kWh met 218 pk.

De Hybrid die ik reed heeft een 1.6-liter motorblok met 141 pk onder de motorkap liggen, die ondersteund wordt door een 32 kW elektromotor. Vlot zat, al is-ie niet heel happig op het gaspedaal. Aangrijpingspunt is soms wat laat, maar daar wen je ook vanzelf aan. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik power te kort kwam om lekker mee te komen met het verkeer. Het is in ieder geval heel comfortabel achter het stuur. Zeker met de gedachte dat je ongeveer 700 km op één volle tank kan rijden. Hij schakelt vrijwel altijd naadloos over van hybride modus naar elektrische modus, waardoor de auto ook echt aandoet als een EV. Ook als je op de snelweg rijdt. Ik heb misschien één keer gehad dat de verbrandingsmotor er echt voelbaar bij kwam, maar het overgrote deel van de tijd heb je het helemaal niet door. Hij vangt hobbels en oneffenheden in het wegdek meer dan prima op en hij voelt ondanks zijn riante formaat niet lomp of log. 

Comfort

Maar je merkt dat de nieuwe KONA inspeelt op het feit dat men steeds meer tijd doorbrengt in de auto. Comfort is daarom een belangrijke peiler in het interieur. Door de brede lendesteunen, modulaire onderdelen en zachte materialen zag ik mezelf eigenlijk direct doorrijden naar een pittoresk dorpje in Italië. Tijdens je rit kom je niets tekort als het gaat om stoelverwarming, fijne airco, genoeg opbergruimte en een fijn geluidssysteem.

De stoelen zitten lekker en het is ontzettend stil in de cabine. Heerlijk om op je gemakje mee naar huis te tuffen na een pittige werkdag. Al er is wel iets wat mijn inner peace om zeep hielp. En dat was de intense hoeveelheid aan piepjes die deze auto produceert. Rijd je 102 waar je 100 mag? Piepen. Gaat de snelheidslimiet van 50 naar 80? Piepen. Switcht de auto van hybride naar elektrische modus? PIEPEN. Te lang naar de Hyundai i30N op de linker baan naast je aan het staren? Piepen voor het vaderland, want je let niet op! 

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Een beetje een overkill, waardoor ik af en toe dacht: wat nú weer? Maar a) je kan een aantal piepjes handmatig uitzetten en b) ik werd meteen op de hoogte gebracht van allerlei verschillende rijhulpsystemen die absoluut hun werk aan het doen waren. Hyundai is een vooruitstrevend merk en werkt hard aan systemen die het ‘slimste meisje van de klas’ zijn. Want slimme technologie zien we niet alleen in Hyundais niet-blaffende-robothonden of exo-skeletten, maar ook in deze nieuwe KONA. De veiligheidssytemen worden gebundeld onder Hyundai Smart Sense™ en bestaat onder andere uit een cameraatje boven het stuur die de bestuurder in de gaten houdt. Afgeleid? Dan krijg je na een tijdje een waarschuwing of grijpt de auto zelfs in. De KONA is helemaal volgehangen met systemen, zoals Lane Keeping Assist, Forward Collision-avoidance Assist en een Blind-spot View Monitor. Daarbij blijft het systeem van de KONA ook up to date met ‘over the air’ updates. Al met al heb ik me geen moment onveilig gevoeld in deze hybride SUV. Het feit dat de auto tijdens elke meter met je meedenkt, geeft veel rust. 

Value for money

De KONA valt dus tussen de BAYON en de TUCSON in. Anne, PR-manager van Hyundai, noemde ‘m ook liefkozend ‘de kleine TUCSON‘. Niet alleen vanwege bepaalde lijnen in de carrosserie die je óók op de TUCSON kan vinden, maar vooral omdat hij ontzettend ruim is voor zijn klasse. 

Hij hoort eigenlijk in het rijtje tussen de Renault Captur en bijvoorbeeld de Toyota Yaris Cross, maar ik denk dat-ie die categorie wel een beetje ontgroeid is. Toch blijft ie qua prijs wél in die klasse hangen: de Hyundai KONA Hybrid heb je namelijk vanaf €33.995. Een Yaris Cross kost ook al ruim €34.000. De mild-hybride variant van de KONA is nét geen €30.000 euro. Ga je liever elektrisch? Dan kan je instappen vanaf €39.995 (€2.950 SEPP-overheidssubsidie kun je hier vanaf trekken).

En ja, je kan het natuurlijk allemaal zo duur maken als je zelf wilt. De KONA Hybrid Premium Sky, waar ik in reed, had een prijskaartje van €41.990.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
BIG SPENDER: we geven meer geld uit aan een nieuwe auto!
De economie zit in een lift, wat ook zijn positieve uitwerking heeft...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *