Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Peugeot e-308 Imke Walenberg - foto Henk Hooge

Eind november toog ik met het vliegtuig naar het zonnig Barcelona (hallo 20 graden!) om twee nieuwe EV’s van Peugeot te testen: de e-208 én de e-308. Geen straf. En hoewel de e-208 er al een tijdje is, was het interessant om ook de Peugeot e-308, die voor velen wél nieuw is, te testen. Daarnaast was er de mogelijkheid even te kijken naar de nieuwe e-3008. Genoeg om mij voor 24 uur bezig te houden!

Met de auto’s reed ik door de prachtige omgeving van Tarragona, gelegen aan de Costa Daurada. Wat zo’n 70 kilometer onder Barcelona ligt. Met het warme najaarszonnetje op mijn bol stapte ik met mijn autobuddy eerst in de e-308.

De paden op, de lanen in met de kleurrijke Peugeot e-308

De Peugeot 308 kwam in 2021 op de markt met twee plug-in-hybride varianten, eentje met 180 pk en eentje met 225 pk. En nú komt daar dus een volledig elektrische variant bij. Wat direct opvalt ​​zijn de scherpe lijnen en de front van de e-308. De LED-achterlichten versterken de kenmerkende katachtige uitstraling. Hiermee maak je pretty sure de blits in deze auto. Zeker als je kiest voor de kleur ‘Bleu Vertigo’ (ik reed in deze versie, zie foto’s hierboven) of het groene ‘Vert Olivine’, zoals je hieronder ziet.

De i-Cockpit is daarnaast zoals we hem verwachten van Peugeot; stijlvol en comfortabel. De bedieningselementen werken intuïtief en ook de rijassistentie is voldoende afgestemd op situaties in het verkeer. En met de ingebouwde verwarming mét massagefunctie in de voorstoelen (optie), is het geen straf om met deze auto lange afstanden af te leggen.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Belangrijkste need to know is natuurlijk de actieradius van de elektrische variant van de 308. Die is met maximaal 416 kilometer en een vermogen van 115 kW (156 pk) dikke prima te noemen. In nog geen 10 seconden zit je bovendien al op de 100 km p/u. Snelladen tot 80 procent doe je ongeveer in 30 minuten. Het compacte stuurwiel is inmiddels een blijvertje, en typisch Peugeot: you love it or hate it. Ik ben voorstander, want het stuurt lekker sportief.

De Peugeot e-208: what’s new?

Dan is er de vernieuwde Peugeot e-208. Deze testten we al in 2019, waarbij we in de review schreven dat de kleinste Peugeot goed was ‘opgedroogd’. Aan dit succesnummer moet je dus geen rigoureuze veranderingen toepassen. Wat opvalt is dat de actieradius goed is opgeschroefd. De e-208 heeft nu een actieradius tot 409 kilometer, waar dat destijds ‘maar’ 340 kilometer was.

Een zichtbare verandering vinden we in het design van de neus van de auto: de grille is groter en de dagrijverlichting is gesplitst. Ook kan je kiezen uit extra kleuren, te weten ‘Jaune Aguenda’ (limegroen) en ‘Gris Selenium’ (grijstint). Verder heeft het infotainmentsysteem een upgrade gehad: waar het scherm voorheen 7 inch groot was, is dat nu 10 inch.

De catchy Peugeot e-3008

Last but not least, kreeg ik de mogelijkheid om nog een keer naar de nieuwe e-3008 te kijken. In september was ik hiervoor al bij de statische presentatie in Frankrijk. Met een flinke actieradius van maximaal 525 km en een mooi fastbacksilhouet is het met recht een catchy auto geworden. Daarbij komt dat dit het eerste model is dat op het nieuwe ‘STLA Medium Platform’ van Stellantis wordt gebouwd. 

Lees ook:  Alfa Romeo Giulia VELOCE 280 AWD: Hier maak je vrienden mee in Italië

Stay tuned voor dit model want in maart 2024 gaat Odiel voor een uitgebreide rijtest op pad met de e-3008!

De prijzen van alle Peugeots

De Peugeot e-308 is verkrijgbaar vanaf 43.858 euro. De Peugeot e-208 vanaf €34.150 en de Peugeot e-3008 vanaf €48.190. Letterlijk voor ieder wat wils.

Foto header: Henk Hooge (Dutchcowboys)

Comments

comments

Written By
More from Imke Walenberg
5 X met de camper op vakantie
Ondanks dat de maand mei de minste aantal warme dagen sinds 1991...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *