Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Toyota C-HR 2024 Rowan Ibiza

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
7.5 Drive
7.5 Comfort
7.5 Value for money
7.5

Vorige maand mochten we samen met Toyota even nazomeren op Ibiza. Hoe dat eruit zag? Cruisen langs helderblauwe baaien met de Vengaboys aan, tussenstops op prachtige uitkijkpunten en wat extra, hoognodige, vitamine D meepakken. Het vervoer? De gloednieuwe Toyota C-HR.

Terwijl Rowan nog steeds ‘we’re going to Ibiza’ neuriet, deelt ze ook de highlights van de C-HR met je.

Design

De Toyota C-HR is altijd al een opvallende verschijning geweest. Als je mij zou vertellen dat de vorige generatie C-HR door vijf verschillende designers ontworpen is, dan geloof ik je meteen. Omdat het design niet echt een rode draad had, leek het bijna alsof Toyota een wedstrijd had georganiseerd en daarvan de vijf beste designs aan elkaar had geplakt. Dat mengelmoesjes-design is echter verleden tijd met de komst van de nieuwe Toyota C-HR. De nieuwe generatie spreekt duidelijk dezelfde, nieuwe designtaal als alle andere nieuwe Toyota’s. Maar hij is nog steeds ontworpen om op te vallen.

Zijn markante looks heeft hij te danken aan het ‘C-HR prologue-model’, dat Toyota eind 2022 aan het grote publiek introduceerde. De uiteindelijke C-HR lijkt ontzettend op de concept-car. Zo hebben ze dezelfde neus, en dezelfde diamantvormige LED-koplampen. Je herkent de C-HR aan het Y-vormige lijnenspel in de taille, wat ‘m overigens slank en stoer maakt. Aan de achterzijde is het de nieuwe lichtsignatuur die de show steelt: de horizontale achterlichten lopen helemaal door tot aan de achterportieren. Een uniek kenmerk van de C-HR, wat zijn achterwerk lekker breed maakt. De horizontale achterlichten worden met elkaar verbonden door een speciaal lichtelement: de tekst ‘Toyota C-HR’ wordt namelijk ook rood verlicht bij het ontgrendelen van de auto. Erg fan van dit detail!

Wie Toyota een beetje kent, weet dat ze bij het Japanse merk fan zijn van bi-tone kleurstellingen. Bij de C-HR breiden ze dat nog wat verder uit met de bi-tone+ optie. Met die optie wordt de hele achterzijde tot aan de portieren in zwarte lak gehuld. Daarmee onderscheidt de C-HR zich met zijn concurrentie én valt-ie lekker op in het straatbeeld. De C-HR is ook de eerste Toyota met verzonken handgrepen. Deze steken automatisch uit zodra je de auto ontgrendeld. Zodra je wegrijdt doet de centrale vergrendeling zijn werk en klappen de handgrepen vanzelf weer in. Side note: het dichtklappen van de handgrepen in de portieren maakt wel wat kabaal. Ik heb me de eerste paar keer afgevraagd wat ik precies hoorde, maar alles went, hè!

Lees ook:  Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer

Eenmaal achter het stuur van de C-HR is het weinig poespas. Toyota staat bekend om de praktische keuzes voor het interieur, dus verwacht geen onnodige technische snufjes of kleurrijke toeters en bellen. Wat je wel kunt verwachten is meer gerecyclede materialen. Het stuurwiel heeft nu ook standaard een diervrije bekleding. Wat mij betreft draagt dit absoluut bij aan de uitstraling van het interieur; Toyota gaat steeds luxer en verfijnder aanvoelen. Wat ook bijdraagt aan het luxe gevoel, is het unieke glazen panoramadak met slimme coatings. Ziet er niet alleen tof uit, maar houdt ook nog eens warmte buiten. Ondanks dat het sterke Spaanse herfstzonnetje vol op het panoramadak scheen, hoefden we gelukkig niet in onze bikini achter het stuur te kruipen. 

Drive

Het hart van de nieuwe C-HR is hybride. Met de vijfde generatie hybride aandrijflijnen heeft Toyota een slag geslagen op het gebied van efficiëntie, prestaties en gewicht. Zo levert de 1.8 motor nu 140 pk in plaats van 122 pk, en tikt de 2.0 High Power Hybrid nu 197 pk aan in plaats van 140 pk. De nieuwe 2.0 plug-in hybrid motor heeft 223 pk en belooft 66 km aan elektrische range. In theorie zou de gemiddelde Nederlander met een volle accu hiermee dus prima zijn dagelijkse woon-werkverkeer kunnen doen.

Combineer de nieuwe hybride motoren met het TNGA-platform en je hebt een mooie balans tussen een comfortabele rit én een vlot potje sturen. Uiteraard is dit niet je weapon of choice voor een rondje over de Nürburgring, maar die rotonde is in ieder geval geen probleem. Achter het stuur van de Toyota C-HR is het alles behalve hard werken. Het sturen is licht en soepel, en hij reageert rap op het gaspedaal.

Comfort

In welke Toyota ik ook zit, ik voel me altijd veilig. Niet alleen vanwege het grote aantal veiligheidssystemen, maar ook omdat een Toyota je over het algemeen niet in de steek laat. Het is toch een fijn idee dat je als Toyota-rijder – waarschijnlijk – nooit langs de A2 de ANWB hoeft te bellen. Of ergens in de berm naast een vlotte strandtent op Ibiza hulp moet vragen aan de feestende hippies.

Lees ook:  Fiat 600e: comeback kid

De C-HR is een fijne reisauto. Hij is vlot, compact en comfortabel voor meerdere kilometers. Daarbij denkt Toyota dus graag met je mee op het gebied van veiligheid. Zo beschik je standaard over de nieuwste generatie Toyota Safety Sense met Full-Range Adaptive Cruise Control, Blind Spot Monitor en Safe Exit Assist. Afhankelijk van de uitvoering kun je ook nog rekenen op Lane Change Assist en Front Cross Traffic Alert.

Wat ook optioneel leverbaar is, is de Smart Rear View Mirror. Met een simpele handeling verander je je ‘ouderwetse’ achteruitkijkspiegel in een beeldscherm waar camerabeelden op geprojecteerd worden. Haarscherp beeld, maar het is wel wennen als je al jarenlang een doodgewone spiegel gewend bent. Ook een fijne functie – zeker als je op aardedonkere landweggetjes op Ibiza rijdt – zijn de meesturende koplampen. Zo weet je zeker dat je ook in het donker geen haarspeldbocht mist.

Value for money

De nieuwe Toyota C-HR is er in verschillende uitvoeringen, te beginnen met de Active. De standaarduitrusting van de C-HR is vrij volledig; denk aan verwarmde buitenspiegels, draadloze Apple CarPlay en Android Auto en een handjevol veiligheidssystemen zoals Lane Departure Alert, Pre-Collision System en Road Sign Assist. Dit kost je – met een 1.8 hybride motor – minimaal zo’n 37.000 euro.

Daarop volgen nog vier andere uitvoeringen: Dynamic, First Edition, Executive en voor de échte Toyota-liefhebbers onder ons: de GR Sport Plus uitvoering. Als 2.0 plug-in hybride kost dit topmodel C-HR bijna 57.000 euro. Je kunt ‘m dus zo duur maken als je wilt, maar dan heb je wel een auto die helemaal Toyota ademt, opvalt én betrouwbaar is. 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Wil de échte autokenner van Nederland nu opstaan?
We kennen hem of haar allemaal: de autoliefhebber die ook nog eens...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *