Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

Lexus LBX Femmefrontaal Valencia

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
8.5 Drive
8 Comfort & Tech
7.5 Value for money
7.9

Lexus had behoefte aan een nieuwe doorbraak, een spraakmakend model. Een auto die een jonge generatie aantrekt, die nog even niet toe is aan een elektrische auto. Het antwoord: de Lexus LBX, wat zoveel betekent als de Lexus Breakthrough Crossover.

De LBX is gebouwd op basis van de Toyota Yaris Cross. Is het dan ook een Yaris Cross met een Lexus badge? Dat zeker niet, het Japanse merk heeft er flink aan gesleuteld om van de LBX een échte Lexus te maken.

Omdat auto’s testen in Spanje in de winter leuker is dan in Nederland, vloog Odiel naar Valencia om plaats te nemen achter het stuur van deze benjamin.

Design

Deze hybrid van Lexus is speciaal ontworpen voor ons, voor Europa. Je zou hem kunnen zien als de opvolger van de ooit zo populaire Lexus CT200h, maar daarmee houdt ook iedere vergelijking met de oude hatchback op. Het platform heeft Lexus dus geleend van de Yaris Cross, maar de wielbasis is 20 mm langer dan die van de Yaris Cross. De LBX is dus een stukje groter dan de Toyota.

Als je bekend bent met het merk Lexus valt je direct op dat de spindle-grille is vervangen door een sophisticated front. De grille is er nog wel, maar is verplaatst naar de onderkant en oogt daardoor subtieler. De LED-koplampen worden nu door een smalle sierstrip verbonden met elkaar. Aan de achterkant is er ook een LED-lichtbalk over de volledige breedte. Ik moet wennen aan het nieuwe design van Lexus. Het is een ontwerptaal die ik veel terug zie in nieuwe auto’s, en waardoor het onderscheid maken tussen een Duitse-, Chinese of Japanse auto steeds lastiger wordt. De LBX is echter geenszins een saaie auto, want, “no more boring cars” is nog steeds het credo van de eindbaas van Lexus.

De wielkasten van de LBX lijken gebeeldhouwd, waardoor de vergelijking met een klein breed mannetje in de sportschool op zijn plaats is. De LBX is in opvallende kleuren beschikbaar. Lexus biedt in totaal negen kleuren aan, waaronder een felgele, een knalrode en een elegant blauwe kleur. En bij zes van de negen kleuren kun je kiezen voor een Bi-Tone-uitvoering, waarbij het dak zwart is. Ik reed in een niet te missen fotogenieke lipstick rode kleur. Deze Japanner is verkrijgbaar in vier verschillende ‘Atmospheres’ zoals ze dat bij Lexus noemen, bij ons valt dat onder de noemer ‘looks’. De ‘Relax’, die wat klassieker oogt, de ‘Emotion’ die sportiviteit en urban lifestyle ademt, de ‘Cool’ voor het grootstedelijke luxe-gevoel en de ‘Elegant’ met uitgesprokenere kleurstellingen en vegan leder. Je kunt ook voor originele lederen bekleding kiezen.

Met de bespoke opties heb je verschillende mogelijkheden om de auto naar eigen -doch zeer beperkt- inzicht aan te kleden. Zo kun je kiezen voor verschillende soorten leer, gekleurd stiksel en zelfs verschillende kleuren stoelriemen. Hierin heeft de LBX dus wel een streepje voor op haar concurrenten.

Drive

De enige aandrijflijn die wordt aangeboden is de full-hybrid motor uit de Toyota Yaris Cross. Alleen is die 1,5-liter driecilinder benzine/elektrische krachtbron hier een beetje anders. Hij haalt zijn vermogen (134 pk) uit een nieuwe, grotere e-motor die wordt aangedreven door een nieuwe batterij die voor het eerst werd toegepast in het grootste model van het merk, de RX. Dit zorgt voor een onmiddellijke acceleratie zodra je het gaspedaal intrapt. In de praktijk is dat minder spectaculair dan het klinkt. De warpsnelheid van 0 naar 100 km/u is namelijk 9,2 seconden.

Lees ook:  Tesla Model S Plaid: duizelingwekkend (letterlijk)

De CVT-versnellingsbak is aangepast voor een meer lineair en soepel gevoel. Hij ‘jankt’ ook niet meer als ik met hoge snelheid invoeg op de snelweg, zoals ik altijd wel ervoer in de CT200h. Ook aan de wegligging is gesleuteld, met een vernieuwde ophanging, een bredere spoorbreedte en het zogenaamde ‘Vehicle Posture Control’-systeem, dat automatisch de remmen gebruikt om overhellen in bochten te verminderen.

Hij stuurt intuïtief en heeft voldoende weerstand in het stuur om zo nu en dan een bochtje te hoeken. De schokdemping is ook onberispelijk, hij absorbeert feilloos alle imperfecties van het asfalt. Ook is de LBX stil. Misschien wel de stilste van alle compacte auto’s op de weg. Het windgeruis en het bandengeruis zijn tot de minimale decibels gebracht om ook in de kleinste Lexus een luxe-gevoel te creëren, ‘akoestisch comfort’ noemt Lexus dat.

Comfort

Het interieur heeft een rustieke Lexus-look waarbij gebruik is gemaakt van veel superzachte kunststoffen en gestikt leder. Ook op de technologie aan boord is niet bezuinigd, met een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, een optioneel head-up display en een 9,8-inch ‘Lexus Link Connect’ scherm. On board sfeerverlichting is er in maar liefst 50(!) kleuren. Zo creëer je bijna elke week een nieuwe vibe in de LBX.

De rijhulpsystemen zijn in de allerrijkste LBX he-le-maal up to date, inclusief een sensor, de ‘driver monitor’, die mijn oogbewegingen nauwkeurig in de gaten houdt. Hij detecteert afleiding (“Kijk, een leuk terrasje daar!”) of vermoeidheid (“Gaap, zijn we er al bijna?”). Ik ben nog geen fan van deze safety feature, omdat het in bijna alle nieuwe auto’s te streng staat afgesteld, waardoor je weer wordt afgeleid door de sensor zelf.

Ook schrok ik onderweg zo nu en dan van wat toetergeluiden tijdens het rijden. “Toet toet” schalt er namelijk heel zachtjes door de boxen als ik even net iets te hard rijd dan de toegestane snelheid. In het menu zoek ik dus gelijk naar de uitknop voor dit soort zaken.

Alleen ‘The Dutch Reach’-functie zet ik niet uit. Ken je het begrip? Buitenlanders leren dan hoe je veilig, zoals een Nederlander, uit de auto stapt. Hoe het werkt? Je maakt de deur van je auto open met de hand die het verst reikt. Als bestuurder doe je dat met rechts en als bijrijder met links. De Dutch Reach zorgt ervoor dat je bij het openen van je portier je lichaam meedraait en al automatisch over je schouder kijkt naar mogelijk  verkeer dat van achter komt. Lexus heeft dat voor je geautomatiseerd in de LBX met het zogenaamde E-latch deuropeningssysteem dat gekoppeld is aan de Blind Spot Monitor. Deze dode hoek assistent ‘ziet’ fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren naderen op het moment dat inzittenden een portier willen openen. Er klinkt dan een waarschuwingstoon en het automatisch openen van de deuren wordt direct gestopt.

Lees ook:  Mercedes-AMG SL 63: De SL is terug en beter dan ooit

De opbergruimte in de auto is prima, met een bekerhouder voor en onder de armsteun een diep vakje dat dient als opbergruimte. Op de achterbank kan een passagier van 1m80 net zitten, maar niet voor te lang. Beenruimte is er nagenoeg niet. Maar dat geldt voor bijna elke compacte auto. De bagageruimte telt zo’n 332 liter, voldoende voor wat handbagage koffertjes.

Value for money

Ergens bekruipt mij het gevoel dat de LBX vier jaar geleden geïntroduceerd had moeten worden. Want, is deze Lexus de auto waar we nú behoefte aan hebben? De zakelijke leasemarkt bijvoorbeeld – waar jaren geleden de Lexus CT200h met 14% bijtelling van kon snoepen – is nu volledig gericht op elektrische auto’s. Ook omdat het nu eenmaal moet van Europa.

Rest voor de LBX de markt van particuliere autokopers. Waarvan negentig procent van de mensen nog in stokoude auto’s rondrijdt, en waar de nieuwe-auto-koper veelal een 55+er is. Ik zou dan ook de wens van Lexus voor haar toekomstige LBX-rijder willen veranderen: van “aantrekkelijk voor een jonger publiek” naar “aantrekkelijk voor iedereen die jong van geest is”. Want zoals Jolie al schreef bij haar eerste kennismaking met de LBX eerder dit jaar in Milaan:“Deze urban crossover heeft niet de looks van zijn grotere broers. En laten we eerlijk zijn, die waren niet uitgesproken jong.”

Dit is simpelweg geen startersauto. Tenzij je ouders wat ‘jubelduizendjes’ in een oude sok verstopt hebben. Directe rivalen van deze LBX ziet Lexus in urban crossovers als de Audi Q2 of de DS3. Ik zie echter voor Lexus ook markt voor liefhebbers van het merk Mazda die een upgrade zoeken, of Honda adepts die qua ruimte een stapje terug willen doen. Ook trouwe CT200h-rijders zullen in de LBX een opwaardering ervaren. 

De vanafprijs van een al rijk uitgeruste LBX is nu 35.995 euro. Ga je voor de ultieme Lexus Experience in de LBX, met bijvoorbeeld all wheel drive én alle mogelijke luxe-opties die je ook op een echt dikke Lexus zou vinden? Dan kom je uit op bijna 51.500 euro. Wel krijg je daar maar liefst 10(!) jaar garantie bij. Private lease bedragen starten vanaf 499 euro. Dit zijn bedragen waarmee je ook elektrisch kan rijden, in bijvoorbeeld een Fransoos of Chinees. Een volledig elektrische Lexus, de UX 300e, is er vanaf 50 duizend euro. 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Verkeersschade melden 
Schade bij een verkeersongeval is dan misschien niet het ergste dat je...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *