Airbag Anekdotes: “Gas! Vluchtstrook! Flitste het door mijn hoofd. Een enorme klap volgde”

Volvo EX30 AIR BAG.
Foto ter illustratie. Bron: Volvo EX30 AIR BAG.

Kan jij nog het moment herinneren dat een airbag, gordel of kreukelzone jouw leven heeft gered?

We hebben een cadeautje gekregen van Volvo: deze EX30 AIR BAG. Een handgemaakte tote bag van gerecyclede airbags. Limited Edition en pretty special, want er zijn er slechts 400(!) van gemaakt. We mogen deze Volvo tassen cadeau geven aan mensen die ervaren hebben hoe belangrijk veiligheidsvoorzieningen zijn in een auto. Mensen die misschien zelfs hun leven te danken hebben aan een airbag, gordel, ABS of beschermende kreukelzone (passieve veiligheid). Of mensen die dankzij slimme veiligheidssnufjes, zoals een dode hoek verklikker of een lane departure warning, veilig thuis zijn gekomen. In ruil daarvoor delen ze hun verhaal.

Lees de ‘Airbag Anekdotes’ van Evelin, Henry, Reba, Paul en Rowan:

Toen ik pas mijn rijbewijs had, slipte ik tijdens een regenachtige avond met mijn auto onbedoeld van de afrit af. Mijn vierwieler maakte een spectaculaire lancering langs de vangrail, deed een paar salto’s en landde gelukkig op zijn inmiddels drie wielen. Hoewel mijn auto er als een gedeukt blikje frisdrank uitzag, stapte ik ongedeerd uit. Mijn redding: de gordels. Mijn onwaarschijnlijke overleving diende als levend bewijs van hun effectiviteit. Gordels zijn niet alleen wettelijk verplicht, maar absoluut van levensbelang. – Evelin Frankenhout

Het is alweer 13 jaar geleden. Ik reed op een provinciale weg waar je 100 km/u mag rijden. De auto waarin ik reed was slechts 20 minuten oud. Ik zat gelukkig alleen in de auto. Plotseling reed er een auto op de verkeerde weghelft frontaal op mij af. Ik heb nog geprobeerd uit te wijken, maar dat mocht niet baten. Bij de impact ontploften de airbags direct en er kwam een brandlucht vrij, waar ik nog eens extra van schrok. De auto stond gelukkig niet in de fik, want zo weet ik nu, bij het afgaan van de airbags komt er een brandlucht vrij.  Wel zag ik overal wrakstukken om me heen. De airbags én de vijf sterren veiligheid van de auto hebben me gered.
Henry

Ik was bijna thuis. Nog zo’n 15 km. Het was druk op de weg. Ik reed van de ene in de andere plotselinge file. Van volle snelheid naar vol op de rem. Ik had dus mijn aandacht erbij. Remlichten; opnieuw zag ik voor mij een file opdoemen. Ik trapte het rempedaal stevig in en keek in mijn achteruitkijkspiegel om de situatie achter mij in me op te nemen. Het enige wat ik zag waren twee grote koplampen die mij met een veel te grote snelheid naderden. Gas! Vluchtstrook! Flitste het door mijn hoofd. Een enorme klap volgde. Een grote vrachtwagen had mijn auto een enorme dreun gegeven. Omdat ik in de klap het rempedaal los had gelaten om het gas te geven en mijn stuur had omgegooid, was mijn auto een flink eind de vluchtstrook op geschoten in plaats van op mijn voorganger geklapt. De achterruit lag in vele splinters verspreid door de auto en de achterkant van mijn auto was volledig in elkaar gedeukt. Ik had daarentegen niks. Geen whiplash, geen lichamelijke klachten. Hooguit een paar knikkende knieën. Mijn leaseauto had mij een uitstekende bescherming geboden! – Reba de Graaf

Ik rijd op de A10 en ik moest afslag Oud-Zuid hebben, en ik gebruikte mijn knipperlicht niet en wilde insturen en auto’s van rechts inhalen, want die moesten er ook af. Ik heb niet in mijn spiegel gekeken, misschien dat ik te laat was en minder oplettend was, maar ik wilde gewoon insturen. En toen greep dat systeem in. Het oranje lichtje ging wel af in mijn rechter zijspiegel, en dat adaptive lane system stuurde mij direct terug op mijn baan, waardoor ik gelukkig niet op de auto klapte die rechts van mij zat.
Paul

Tot slot het verhaal van onze Rowan:

Doet me denken aan het moment dat ik juist veiligheidsvoorzieningen miste, toen ik in een crash terechtkwam in een oldtimer uit de jaren 80, zonder airbags. Na vier jaar heb ik er nog steeds last van, en ik vraag me weleens af of ik er beter vanaf was gekomen mét een airbag die de klap mogelijk had kunnen breken.

Nog even over de EX30 AIR BAG

Deze exclusieve tote bag is ontworpen door de Nederlandse ontwerper Rob van Ravenstein. Hij is vervaardigd uit airbags en vertelt het verhaal van de Volvo EX30, waarbij duurzaamheid en veiligheid centraal staan. Eenmaal in het bezit van zo’n mooie tote bag, upcycled van materiaal dat voor velen levensreddend kan zijn, sta je misschien toch iets vaker stil bij het feit hoe belangrijk het is dat je in een veilige auto rijdt.

De EX30 AIR BAG is te zien en te halen in de Volvo Studio van Volvo Mobility Centre in Rotterdam.

We hebben nog een paar EX30 AIR BAGS te vergeven. Heb jij een soortgelijke situatie meegemaakt als Evelin, Henry, Reba, Paul en Rowan; deel je verhaal met ons. De eerste drie inzendingen krijgen de laatste (limited) tassen toegestuurd.

RIJTEST VOLVO EX30: DIT WORDT WEER EEN ZAKELIJKE LEASE TOPPER
Lees ook:  In deze auto's rijdt de rest van de wereld, en wij (nog) niet

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Volvo XC60: Scandinavisch cool
Uiterlijk is de nieuwe Volvo XC60 de perfecte middenweg tussen Scandinavisch cool...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *