Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Mazda2 Hybrid 2024 Odiel

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Looks
7.5 Drive
7.5 Comfort
7.5 Value for money
7.5

Als we alle Mazda’s op een rij zetten, moet de nieuwe Mazda2 Hybrid wel ‘van de melkboer zijn’, want Mazda heeft met iemand anders dan haar eigen designer liggen bedvogelen. Gelukkig is dit overspel tijdens de persintroductie van de nieuwe Mazda2 niet ‘the elephant in the room’ waar niet over gepraat mag worden, integendeel.

Mazda heeft er bewust voor gekozen om een full hybrid van Toyota toe te voegen aan haar line-up. De keuze hiervoor is niet alleen gunstig voor de totale CO2-uitstoot van het merk, ook biedt Mazda met deze rebadge haar klanten de optie om een nóg zuinigere Mazda2 te rijden.

Want voor de goede orde: je hebt nu dus twee Mazda2’s. De aloude échte Mazda2, die lijkt op alle andere (volledig brandstof aangedreven) Mazda’s zoals de CX-5 en CX-30. En je hebt dus nu de nieuwe Mazda2 Hybrid, het aangenomen ‘kind’ van Toyota. Eind dit jaar verwacht Mazda wel te stoppen met de oude Mazda2.

De nieuwe Mazda2 Hybrid, waar kijk je naar

Je kijkt in ieder geval niet naar een Mazda die het Kodo Design bevat, het ontwerp dat de voorkant van de auto laat lijken op een cheetah die klaarstaat om aan te vallen. Nee, wanneer je de Mazda2 Hybrid bekijkt, zie je een auto die zijn inspiratie haalt uit de Japanse Kuromame boon. Daar zit een compleet andere designfilosofie achter.

Om de Mazda2 Hybrid toch een likje ‘Mazda’ mee te geven is de auto voorzien van een Mazda Hybrid Badge en is hij uitgerust met Mazda’s kenmerkende 5-punts grille . Daarnaast introduceert Mazda een, voor haar, nieuwe lakkleur, namelijk Glass Blue. Ik rijd tijdens de persintroductie in een ‘white pearl’-variant.

Hoe rijdt hij: Toyota-isch

Zijn tweelingbroer from another mother excelleert al in al zijn eenvoud. Zo ook de Mazda2. Het is een voorspelbare, betrouwbare stadsauto die wendbaar is en ook nog eens comfort biedt. Ik vind hem écht leuk om te rijden. Hij stuurt goed, het onderstel is stug en het zwaartepunt ligt lekker laag, wat allemaal weer zijn vruchten afwerpt voor het betere bochtenwerk. Verkeersdrempels zijn wel voelbaar, maar daar ontkom je in geen enkele compacte auto aan.

Mazda biedt – in tegenstelling tot Toyota – één motorisering aan, dat is de 1.5-liter met 92 pk. Een driecilinder benzinemotor met een 59 kW elektromotor voor een totaal vermogen van 116 pk (85 kW). Hij accelereert van 0-100 km/u in 9,7 en heeft een topsnelheid van 175 km/u. Er is dus een elektromotor aan boord om de hybrid net even dat beetje pit meer te geven, en ook laadt de auto zichzelf tijdens het rijden (zonder een stekker) op. De batterij is dan ook veel kleiner dan in een normale plug-in, wat betekent dat je met honderd procent elektrisch rijden hooguit drie kilometer ver komt (zolang je niet sneller rijdt dan 50 km/u). Het brandstofverbruik is slechts 4,2-3,8 l/100 km (WLTP).

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

In tegenstelling tot de vernieuwde Yaris, is de Mazda2 Hybrid niet uitgerust met de nieuwe 130 pk motor. Ondanks het feit dat de auto lekker vlot optrekt, is het diep indrukken van het gaspedaal niet erg tempting, omdat de CVT-automaat van moeder Toyota ervoor zorgt dat de auto gaat brullen. Maar eenmaal op snelheid brult hij al stukken minder. Om extra zuinig te rijden heb ik voornamelijk in de B(rake) gereden. Door de auto in B te zetten, in plaats van in D(rive), maak ik gebruik van het rollend vermogen om het accupakket op te laden. Daarmee zorgt de motorrem ervoor dat de auto vertraagt, en deze afremming wordt omgezet in elektriciteit. En dat is winst.

Hoe is ‘ie binnenin: vertrouwd en luxe

Ook binnenin de auto voelt het vertrouwd. Alleen voelt ‘t niet Mazda. Als Mazda dit zelf in de hand had gehad, was dit stijlvoller gedaan: strakker, minimalistischer en met mooiere materialen. Waar ik nu in zit is een kopie van de Yaris. Terwijl mijn autobuddy van JFK/TopGear achter het stuur zit, stuur ik nog wat foto’s van het interieur naar Rowan die de nieuwe Yaris heeft getest: “Het lijkt hetzelfde”, appt ze me terug.

Ik vind dit een gemiste kans voor Mazda om hier niet even hun territorium af te bakenen in dit twinning-project. Ik zag in mijn testauto op de plek onder het dashboard en tussen het stuurkolom nog een afwerkingsdingetje – het rubberen ‘afdekgordijntje’ dekt de aanhechting niet goed af – waar Mazda een schoonheidsfoutje van Toyota had kunnen herstellen.

Tijdens mijn test reed ik in de Mazda 2 Hybrid in de Homura Plus, de meest luxe uitvoering die er is. Deze versie is van alle luie gemakken voorzien, inclusief een waanzinnig glazen panoramadak en grote schermen voor mijn neus. Het centrale scherm op de middenconsole is 10,5 inch groot, terwijl het scherm achter het stuurwiel 7 inch meet en boordevol informatie staat. Ook heb ik een head-up display voor de belangrijkste rij-informatie. Alle rij-assistentiesystemen heb ik binnen handbereik, en ook mijn smartphone pair kan ik eenvoudig met Apple CarPlay.

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Wat betreft veiligheid zit het in de Mazda2 ook he-le-maal snor. De auto beschikt over een complete reeks innovatieve veiligheids technologieën zoals een Pre-Collision System (PCS) met detectie van voertuigen, voetgangers bij dag en nacht, en fietsers overdag. Maar ook biedt de Mazda2 assistentie bij het afslaan op kruispunten. Daarnaast beschikt hij over Intelligent Adaptive Cruise Control, verkeersbordenassistent, Lane Departure Alert met stuurassistent, en Lane Trace Assist. Bovendien is het – naast de Yaris – een van de eerste auto’s in het B-segment die voorzien zijn van SRS midden airbags, die helpen om te voorkomen dat de bestuurder en voorpassagier hard tegen elkaar botsen bij een aanrijding. 

Tot slot, At the back is het voor volwassenen tot 1m75 nog goed te doen wat betreft been- en hoofdruimte.

Waarom zou je voor een Mazda2 gaan als je ook een Yaris kan kiezen?

Ik weet het, de hamvraag. En ik heb mezelf die vraag onderweg ook al meerdere malen gesteld. Toyota biedt je 10 jaar of tot 100.000 km op de teller zekerheid, Mazda zit daar wat onder als het gaat om de garantievoorwaarden, maar het scheelt allemaal niet veel. En voor het geld hoef je het niet te doen of te laten, want de twins zijn zo’n beetje gelijk geprijsd, ook de vanafprijs van een Mazda2 zit rond de 26k.


Waarom je wél voor een Mazda2 zou kiezen? Voor als je rebels wil doen, graag gefronste wenkbrauwen ziet, van verwarring houdt of een ijsbreker zoekt in een gesprek op de oprit. Maar ook voor bestuurders die gewoon graag loyaal zijn aan het merk Mazda. Dus gewoon ‘omdat het kan’.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Ford Fiesta Women’s World Car of the Year 2013
De nieuwe Ford Fiesta 1.0-liter EcoBoost heeft de Women's World Car of...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *