Met de nieuwe Maserati GranCabrio Folgore is een mijlpaal in de wereld van elektrische auto’s bereikt, want mensen: er is een elektrische cabriolet! Een hele exclusieve, dat wel. Heeft deze nieuwe Maserati het ook in zich om het hart van autoliefhebbers te veroveren met Italiaanse charme, maar zónder hartstochtelijke V8?
Het natuurlijke geluid van échte V8 verdwijnt langzaam en sommige autofabrikanten voegen inmiddels gesynthetiseerde motorgeluiden toe aan het interieur via het audiosysteem. Staat dit ons ook te wachten in een volledig elektrische Maserati? Dit nieuwsbericht doet ons daarom een klein beetje pijn, want het luisteren naar een klassieke GranCabrio verveelde nooit. Het optrekken op de snelweg was al de moeite waard alleen om het mechanische orkest van de Maserati te horen terwijl de motor door de versnellingen klom. En terugflipperen leverde een crescendo op dat deed denken aan een intens mooie aria van Pavarotti. Heeft de Folgore (wat heel toepasselijk bliksem in het Italiaans betekent) het ook in zich om het hart van menig ‘petrolhead’ te veroveren met Italiaanse charme, maar dan zónder heerlijke V8?
De GranCabrio Folgore is toch wel een keerpunt in de wereld van EV’s. Luxe EV’s, want het aanschafbedrag ligt natuurlijk mijlenver verwijderd van die van een elektrische MINI cabriolet of Fiat 500. De lancering markeert in ieder geval een belangrijke stap in Maserati’s speurtocht naar een duurzamere toekomst, waarbij het merk niet wil inboeten aan zijn rijke historische waarde.
Looks
De nieuwe GranCabrio is gelijktijdig ontworpen met de GranTurismo en volgt de ingetogenheid en elegantie van zijn lijnen. En net als bij de GranTurismo lijkt deze eerste elektrische Maserati tijdloos en stijlvol. De Folgore is aan te kleden in zes prachtige lakkleuren: van Bianco Astro, Nero Assoluto, Blu Modena, Verde Giada, Grigio Incognito tot Grigio Maratea Matte (in het Italiaans klinkt een kleur toch veel chiquer).
Specs
De maximumsnelheid van de GranCabrio Folgore is 290 km/u en het hart van de sportauto vind je in zijn 800-volt platform (geïnspireerd door technologieën uit de Formule E). Dit platform ondersteunt de drie elektromotoren van 300 kW elk. Dit levert een totaalvermogen van 750 pk(!) – 560 kW – en een actieradius van maximaal zo’n 450 km. De accu van de Folgore, geproduceerd in de gerenommeerde Mirafiori Battery Hub-assemblagefabriek in Turijn, heeft een capaciteit van 92,5 kWh en zorgt voor de noodzakelijke energie om deze krachtige motoren van stroom te voorzien.
E quanto costa?
Je liefde voor Maserati én elektrisch rijden moet grandioos zijn wil je investeren in GranCabrio Folgore, de vanafprijs is namelijk bijna 210.000 euro. Dat is dus wél goedkoper dus dan een benzineslurpende GranCabrio Trofeo met een V6 motor, daarvoor moet je zo’n 292.000 euro betalen.