Van Zuid-Holland naar Piemonte: een family road trip met de Opel Grandland GSe

Opel Grandland GSe

Hoewel het in mijn vriendenkring bijna als ‘het nieuwe roken’ wordt beschouwd, is rijden in een auto die grotendeels op brandstof rijdt nog verdraaid handig in de rest van Europa. Zeker als je naar een afgelegen Noord-Italiaans dorp afreist met een groene bergachtige omgeving omringd door wijngaarden en hazelnootbomen, en waar je op lokale wegen nog bumper aan bumper rijdt met mintgroene Pandaatjes van vroeger, Italiaanse dieseltjes die je voorbijrazen in een gebied waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. In dorpen als deze is brandstof tanken op elke straathoek mogelijk, maar een auto elektrisch opladen, daarvoor moet je in de grote stad zijn.

Che bello

De Grandland GSe is een hybride familie-SUV die absoluut gezien mag worden. Op het eerste gezicht herken je direct de kenmerkende Opel-stijl, terwijl het ontwerp ook een vooruitblik naar de toekomst biedt. Mijn Grandland is uitgevoerd in een vlekkeloos zwart-wit GSe-thema. De lak is helderwit, denk aan nieuwe sportsokken, en contrasteert mooi met de zwarte spiegelkappen, raamlijsten en het zwarte dak. Complimenten voor de tweekleurige uitvoering van mijn reisgenoot: het verleent de SUV net dat beetje extra flair dat hem onderscheidt. Niet alleen het bovenste deel van de auto is zwart, ook de logo’s, de GSe-voorbumpers en de achterdiffusor zijn zwart uitgevoerd. Bovendien kun je je pas echt de sportiefste noemen als je opvallende sneakers draagt. Daarom rust de Grandland GSe op 19-inch lichtmetalen ‘Monza’ wielen, een toepasselijke keuze voor een Duitse auto op weg naar Italië.

Wat maakt de Opel Grandland GSe een ‘perfetto’ reisauto?

Slapen aan boord

Comfortabele zetels. Het liefst schrijf ik deze twee woorden op met schreeuwende hoofdletters. De zitkwaliteit van autostoelen wordt weleens onderschat, totdat je duizenden kilometers per jaar rijdt en lange ritten moet doorstaan. Dan worden comfortabele zetels ineens ‘molto importante’. En dan heb ik het niet alleen over de zetels voor, voor mij als bestuurder en mijn ‘shotgun’, maar ook over het comfort achterin, voor als je met zijn drieën of vieren reist. Ergonomisch kwalitatieve zetels (ik struikel bijna over mijn eigen woorden) maken het verschil of je direct plat gaat bij aankomst op je vakantieadres, lees: direct op bed moet liggen om je lijf te laten rusten, óf fris en fruitig direct bij het Italiaanse diner kan aanschuiven. De stoelen van de Grandland zijn goedgekeurd door AGR, een organisatie die een gezonde lichaamshouding stimuleert. Ze zijn mogelijk goed voor mensen met rugklachten, hoewel ze vrij stevig zijn en wat moeite kosten. Allemaal specs die uiteindelijk resulteren in een uitgeruste rit, ook op de achterbank, want er werd flink gerelaxed: “Deze slaapt lekkerder dan onze auto”, hoor ik na verloop van tijd achter mij van onder een dekentje vandaan.

Lees ook:  Rijtest Kia EV9: future proof in alles

Daarnaast word je in de Grandland GSe verwend door met Alcantara beklede sportstoelen en is het zitvlak voor de bestuurder te verstellen voor meer ondersteuning in je knieholten. Een absoluut voordeel voor mensen met lange benen. De ruimte achterin de Grandland is dus ook zeer royaal. Door de vlakke vloer is er ruimte voor drie personen op de achterbank, met voldoende hoofd-, been- en knieruimte. Door de grote ramen en de lichtgekleurde hemelbekleding voelt het nooit donker, benauwd of claustrofobisch aan.

Veiligheid

Naast comfortabel moet een reisauto vooral veilig zijn. Mijn Duitse reismaat zit vol met veiligheidsfuncties: van parkeercamera’s in hoge resolutie, ADAS-systemen tot volgbare navigatie. Werkelijk, de Grandland vinkt alle boxen aan. Highway Integration Assist stelt de auto in staat om te sturen, zichzelf te centreren in de rijstrook, te remmen en te accelereren, zelfs in langzaam verkeer, terwijl de nieuwe adaptieve ‘Intellilux LED Pixel’-koplampen (standaard op de topspecificaties) 84 LED’s per koplamp hebben en meerdere modi afhankelijk van de omstandigheden. Er staat zelfs een nachtzichtsysteem op de optielijst, dat wordt weergegeven in de digitale wijzerplaten en potentiële gevaren markeert ruim voordat je ze ziet. En ik kan je zeggen, ‘s avonds op bochtige bergwegen met weinig verlichting is dit een geschenk. Achter het stuur van de Grandland vind je verder een mengelmoes van een Opel-interieur en de welbekende cockpit van Peugeot (vorige generatie). Het digitale multimedia systeem en instrumentarium werken prima, ik mis alleen wel een head up-display in de voorruit.

Ruimte

De middelgrote SUV heeft een ruim interieur en een voldoende bagageruimte. Er zijn veel opbergvakken, maar we vonden het bakje onderin het dashboard te klein voor de nieuwste smartphones, dus je zult je apparaten in het centrale vak tussen de stoelen moeten bewaren. Ook andere ruimtes zijn beperkt; de deurvakken zijn bijvoorbeeld klein en het dashboardkastje is piepklein, terwijl de zekeringkast de meeste ruimte in beslag neemt. Een volledig brandstof aangedreven Grandland biedt zo’n 514 liter aan bagageruimte (net als de Peugeot 3008 en Nissan Qashqai). Maar als je voor de Grandland GSe plug-in hybride versie gaat, zoals mijn testauto, dan krimpt de bagageruimte tot 390 liter vanwege de accu en andere snufjes van het PHEV systeem. En dat is best een flinke hap aan space voor dat beetje techniek.

Under the hood

Opel plaatst haar GSe-modellen aan de top van haar line-up. In de Plug-in Hybrid versie van deze modellen bevindt zich een 1.6 liter turbo benzinemotor, ondersteund door elektromotoren op zowel de voor- als achteras. Deze combinatie van drie motoren levert samen 300 pk, krachtig genoeg om de heuvels van Italië te bedwingen. De elektromotor biedt een volledig elektrische actieradius van 63 kilometer volgens de WLTP-norm, wat in stedelijke omstandigheden kan oplopen tot ongeveer 80 kilometer. Theoretisch zou een rit van minder dan 60 kilometer eenvoudig volledig elektrisch uitvoerbaar zijn, zelfs op de snelweg, waarbij je tot een snelheid van 135 km/u in EV-modus kunt rijden. Ideaal dus. Dankzij de optionele 7,4 kW boordlader is de batterij bovendien binnen twee uur weer volledig opgeladen.

Lees ook:  6 totaal onbelangrijke auto-wist-je-datjes voor elke oersaaie gelegenheid

Rijeigenschappen

Deze Grandland is uitgerust met een speciaal GSe-onderstel, dat duidelijk merkbaar is aan de stabiliteit. Hij voelt behoorlijk stevig aan, mogelijk zelfs wat log. Met het extra gewicht van twee elektromotoren en een benzinemotor, merk je dat je behoorlijk wat massa verplaatst, wat eveneens invloed heeft op het rijgedrag. Zoals typisch is voor een echte SUV, neigt hij soms naar overhellen in bochten, maar hij reageert wel direct en stabiel. Opel heeft goed nagedacht over de vering van de auto: afhankelijk van de rijomstandigheden wordt er gebruikgemaakt van verschillende dempingstechnieken. Dit zorgt ervoor dat de auto nauwkeurig te besturen blijft zonder het comfort uit het oog te verliezen.

Als je op zoek bent naar een SUV die stil is, dan is de Opel Grandland GSe met de specs die ik rijd een van de beste in zijn segment. Hij rolt over de snelweg zonder zich in het zweet te werken en er is niet veel windgeruis te horen, afgezien van wat gefladder rond de buitenspiegels. Het geluid van de banden (lees: winterbanden) is ook goed onder controle, behalve op lappendeken-wegen in België en in Italië, maar ik vrees dat zelfs een Rolls Royce die gatenkazen niet kan rechtstrijken.

Tot slot, wat is er zo speciaal aan een ‘GSe’?

Weet je waarom de letters ‘GSE’ zo belangrijk zijn voor Opel? Herinner je je de stoere Opel Monza GSE uit 1986? Of de Opel Commodore GSE uit 1972? Deze auto’s straalden net als de huidige GSe-modellen sportiviteit uit, maar stootten ook een aanzienlijke hoeveelheid CO2 uit. En dat is precies waar de nieuwe sportieve modellen van Opel zich onderscheiden: het zijn plug-in hybrides.

Waar voor je money?

De Opel Grandland GSe is een fijne, degelijke en praktische reismaat op wielen, eentje die al snel als ‘eigen’ aanvoelt en waar jij en je medepassagiers zich veilig voelen. Een auto waarmee je in één ruk naar je eindbestemming rijdt en eenmaal daar de electric-mode aanzet. En dan geef ik dit oordeel puur en alleen over de versie die ik heb getest, de GSe plug-in-hybride met 300 pk voorzien van alle luxe en veiligheid die je maar aan boord kan wensen. Een auto die welgeteld een dikke 56K kost.  

Een Opel Grandland is er natuurlijk met verschillende aandrijflijnen en in verschillende uitvoeringen beschikbaar. De vanafprijs voor een basis Opel Grandland met 1.2 turbomotor met 130 pk is 38K. Ik vrees alleen wel dat je dan wel een andere rijtest voor je neus krijgt dan deze.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
MINI viert het 50-jarig bestaan Cooper S
MINI introduceert de MINI Cooper Monte Carlo: een super complete MINI
Cooper S...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *