CUPRA onthult de nieuwe Formentor en Leon en wij waren erbij

CUPRA onthult de nieuwe Formentor en Leon

CUPRA werkte achter de schermen aan nieuwe plannen: van nieuwe samenwerkingen tot een nieuwe visie en van een vernieuwde CUPRA Leon tot een vernieuwde CUPRA Formentor. Al die nieuwe plannen komen nu tot leven en dat wil het jonge merk natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan, dus het was tijd voor een feestje.

Een gemêleerd gezelschap verzamelde zich op 29 april in hartje Madrid voor de wereldpremière van de vernieuwde Formentor en Leon. Een imposant gebouw – Plaza de Cibeles –  in het midden van de stad, hulde zich in CUPRA-sferen en diende als toneel voor een tweetal onthullingen. 

Onder het gedreun van een stevige techno-beat paradeerden hordes influencers en journalisten door de eventlocatie. Met een beetje fantasie had het wat weg van de zakelijke editie van een feestje in de Duitse techno-kelder Berghain. Met overal zilveren details, spiegels en lichtshows deed de locatie aardig futuristisch aan. Een term die ik zeker ook zou gebruiken als ik CUPRA als merk zou omschrijven. Het merk is niet bang om buiten het boekje te treden en dat geldt blijkbaar ook voor hun events.  

Visueel spektakel

Om 21.15 (na al een hele hoop Spaanse hapjes weggewerkt te hebben), werden we in het auditorium verwacht. We zaten recht tegenover een grote spiegelwand, wat een soort ‘Waar is Wally?’-prent creëerde. Even naar jezelf zwaaien kon dan ook niet ontbreken. Voor het eerst in een paar uur vulde de ruimte zich met stilte in plaats van een bonkende bas. Aan Cecilia Taieb, CUPRA’s Global Director of Communications, de eer om een Apple-achtige Keynote presentatie af te trappen. Samengevat leunen CUPRA’s nieuwe plannen op hun ‘design obsession’, aldus CUPRA. Het Spaanse merk kondigde CUPRA Design aan, een onafhankelijk designhouse dat verantwoordelijk is voor de merchandise van het merk en voortaan alleen nog maar samenwerkt met merken en bedrijven die levelen met CUPRA’s filosofie. Het moet namelijk de go to place worden voor iedereen die warmloopt voor gedurfd en onconventioneel design.

Lees ook:  Vrouwen in de autosport: ‘talent heeft geen gender’

Daarna CUPRA’s merkwaarden kregen -letterlijk- een podium in de vorm van een virtuele catwalk show. Elk karakter representeerde een van de merkwaarden: ‘the essence of raw’, ‘new authenticity’, ‘unstoppable impulse’, ‘who drives who’, ‘strongest of the strange’, ‘igniting obsession’, ‘stand out to fit in’, ‘a young fashioned era’ en ‘the origin of the unknown’. Een bijzonder schouwspel met een strak staaltje design werk. Wel een kwestie van ‘had je bij moeten zijn’, maar hieronder een visualisatie:

De nieuwe CUPRA Formentor en CUPRA Leon

Dit alles komt uiteindelijk samen in hun twee vernieuwde auto’s: de CUPRA Formentor en de CUPRA Leon. Waar de Leon al jaren een all time favorite is, is de Formentor sinds zijn onthulling in 2020 een regelrechte hit. Twee super belangrijke auto’s dus voor het merk, dus het werd tijd om deze in een nieuw jasje te steken. Beide bestsellers zijn vernieuwd, en hoe. De grootste verschillen? De nieuwe sharknose-front met opvallende driehoekige LED-verlichting. De vlijmscherpe lijnen langs de schouders en de heupen van zowel de Leon als de Formentor zorgen voor een imposant uiterlijk. De lijnen geven een dynamisch effect aan het exterieur, bijna alsof de auto’s elk moment in beweging zijn. Ook de LED-strip over de gehele breedte van de achterkant van de auto’s behoort tot het nieuwe CUPRA-dna. Achterop is ook het CUPRA-logo meegenomen in de verlichting en dat is persoonlijk mijn favoriete detail van het nieuwe design. Overal waar je kijkt zie je driehoekige lijnen terugkomen in het exterieur. 

Dat CUPRA inzet op sportieve auto’s, zie je ook terug in een aantal elementen. Denk bijvoorbeeld aan de flinke diffuser van de Formentor of de centrale luchtinlaat van de Leon. Daarnaast komen de vernieuwde modellen ook met een paar nieuwe velgen die uiteraard voorzien zijn van bronzen details. Het vernieuwde kleurenpalet richt zich vooral op aardse tonen en blaast met kleuren als Century Bronze Matt en Enceladus Grey Matt nieuw leven in matte lak. 

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Ook het interieur van de Leon en de Formentor is aangepakt. Zo heeft het infotainmentsysteem een upgrade gekregen met een groter 12.9 inch touchdisplay. De schermen zijn aan de onderkant voorzien van touchsliders, waarmee je de klimaatcontrole bedient. En het multifunctionele supersportstuur is standaard in de nieuwe modellen.

Elektrische kilometers

De aandrijflijn van de Formentor en Leon beperkt zich op de Nederlandse markt tot een plug-in hybride. Deze PHEV bestaat uit een 1.5 benzinemotor en een elektromotor met een vermogen van 204 of 272 pk. Die nieuwe accu heeft een capaciteit van 19,7 kWh, wat in theorie betekent dat je een elektrische actieradius hebt van 100 km. Dat moet voor de gemiddelde Nederlander genoeg zijn om dagelijkse ritjes naar kantoor, school of de padelbaan volledig elektrisch te doen. Je kunt deze batterij snelladen tot 50 kW.

Veilig

Zowel de vernieuwde Formentor als de vernieuwde Leon behoren tot de veiligste in hun klasse. Dat hebben ze onder andere te danken aan hoogwaardige assistentiesystemen die jou als bestuurder ondersteunen, zonder dat je hoeft in te leveren op sportief rijplezier. Denk bijvoorbeeld aan het Predictive ACC-systeem (Adaptieve Cruise Control), Travel Assist – dat gebruikmaakt van informatie de Adaptieve Cruise Control (ACC) en Lane Assist -, Side Assist en Exit Warning, plus Emergency Assist.

De nieuwe CUPRA-modellen verdienen op papier ook al een paar punten in de ‘categorie comfort’. Zo hebben ze keyless acces, automatische airconditioning met 3 zones, verwarming van stuur en stoelen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie en een 230 V-aansluiting in de bagageruimte. 

Nog even wachten

De Formentor en de Leon zijn pas komende zomer verkrijgbaar, maar maken vanaf 1 mei wel vast een ere ronde langs de Nederlandse CUPRA Garages. We kunnen je dus ook nog niks vertellen over de prijs, die wordt pas bekend gemaakt in aanloop naar de officiële marktintroductie aankomende zomer.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Nieuwe PEUGEOT 308: deze blikvanger zie je niet snel over het hoofd
Na de 2008, de 3008 én de 208 heeft ook de PEUGEOT...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *