Dit zijn de nieuwe Opel Grandland GSe en Opel Astra GSe

Opel GSe

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
7.5 Comfort
7.8 Drive
7.5 Value for money
7.7

Opel heeft een goed jaar achter de rug met – onder andere – de alom geprezen Opel Astra. Dat lijken ze te willen vieren met een gloednieuwe sublijn: de GSe-modellen. De Grandland, Astra en Astra Sports Tourer dragen voor het eerst de gele GSe-badge, die het dynamische label ‘Grand Sport electric’ vertegenwoordigt.

Is er ondertussen een belletje gaan rinkelen bij de term ‘GSE’? Dan ga je door voor de wasmachine, want die term is inderdaad alles behalve nieuw. Wat dacht je van de badass Opel Monza GSE uit 1986? Of de Opel Commodore GSE uit 1972? Wagens die – net zoals de GSe-modellen – sportiviteit uitademen, maar ook een flinke berg CO2. En laat dat nou precies het punt zijn waar de nieuwe, sportieve modellen van Opel zich op onderscheiden: het zijn Plug-in hybrides.

Opel Grandland GSe

De Grandland, één van de meest bekende SUV-modellen van Opel, is sinds kort in een smetteloos zwartwit GSe-jack gestoken. De lak is net zo wit als een paar kersverse Nike sokken en steekt af tegen de zwarte spiegelkappen, raamstijlen én het zwarte dak. Noem me gerust een fan van de bi-tone uitvoering: het geeft de modellen naar mijn idee net dat beetje jeu wat ze onderscheidend maakt. Niet alleen het bovenste gedeelte van de auto is in het zwart uitgevoerd, ook de logo’s, de GSe-voorbumper én de achterdiffusor zijn in het zwart gehuld. Daarnaast kun je jezelf natuurlijk pas de sportiefste jongen van de klas noemen als je een paar toffe sneakers draagt. Daarom staat de Grandland GSe op 19 inch lichtmetalen wielen die de naam ‘Monza’ dragen. Toepasselijk.

Achter het stuur van de Grandland zien we een mengelmoes van een Opel-interieur en de welbekende cockpit van Peugeot. Het digitale multimediasysteem en instrumentarium werken prima, maar ik mis persoonlijk wel een headup-display in de voorruit. De rest van het interieur, en met name de zetels, hebben wél een GSe-upgrade gehad. Zo word je als bestuurder en als bijrijder geknuffeld door met Alcantara bekleedde sportstoelen. Sportief, maar wel comfortabel genoeg om lange ritten in te maken. Het zitvlak is bijvoorbeeld ook te verstellen voor meer ondersteuning in je knieholten. Een absoluut voordeel voor Mensen Met Lange Benen, zoals ik.

Opel positioneert haar GSe-modellen aan de top van het gamma. Zo beloven ze pure dynamiek én lokaal emissievrij rijden onder één bi-tone dak. Om die belofte waar te maken, ligt er in deze Plug-in Hybrid een 1.6 liter turbo benzinemotor in het vooronder, die ondersteund wordt door een elektromotor op de voor- en achteras. Samen zijn deze drie motoren goed voor 300 pk, wat krachtig genoeg is om het Spaanse heuvellandschap van Andalusië te trotseren. Met de elektromotor kun je tot 63 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden, wat in de stad op kan lopen tot rond de 80 km. Dat zou ruim genoeg moeten zijn voor de doorsnee Nederlander, aangezien de gemiddelde afstand van woonwerkverkeer zo’n 22 km is. In theorie zou je zelfs een gehele rit van onder de 60 km makkelijk elektrisch kunnen afleggen – óók op de snelweg – aangezien je tot 135 km per uur in EV-modus kunt blijven rijden. Ideaal. Met de optionele 7,4 kW boordlader heb je de batterij binnen twee uur weer volledig opgeladen.

Lees ook:  Rijtest Mercedes-Benz EQB: Even bijtanken met een elektrische zevenzitter

Deze Grandland heeft een specifiek GSe-onderstel en dat is voelbaar qua stabiliteit. Hij is vrij stijf, al dan niet log. Door het gewicht van twee elektromotoren én een benzinemotor voel je dat je vrij veel massa meeneemt, wat ook weer effect heeft op het rijgevoel. Als een echte SUV helt hij af en toe wat over in de bocht, al stuurt hij wel lekker direct en solide. Gelukkig heeft Opel nagedacht over de demping van de auto: afhankelijk van de situatie wordt er gebruik gemaakt van verschillende dempingskarakteristiek. Dit om de nauwkeurige handling te behouden, maar ook om niet het comfort uit het oog te verliezen.

 

Opel Astra GSe

En dan hebben we ook nog de Astra GSe. Deze draagt hetzelfde smetteloze sportpak als zijn grote broer de Grandland. Al mist (ja, mist) deze hatchback naar mijn idee wel de zwarte motorkap. Zo’n zelfde zwarte hood had dit goed gelukte model naar mijn idee ook niet misstaan. Maar als je goed kijkt naar de uitsnede van de motorkap, kun je zien dat dat technisch gezien niet weggelegd is voor deze Astra. Beide auto’s hebben wel het nieuwe Vizor-smoelwerk van Opel en de welbekende Manta-vouw over de motorkap. Ook bij de Astra zien we de zwarte pianolak details terugkomen in de logo’s en de voor- en achterbumpers. Ook dit GSe-model is niet af zonder een paar goede wielen eronder, al dan niet in een maatje kleiner dan de Grandland. De Asta heeft namelijk specifieke 18-inch lichtmetalen wielen in Diamond Cut/Black, geïnspireerd op die van de Opel Manta GSe.

Als je het portier opentrekt, kom je in een andere cockpit terecht dan die van de Grandland GSe. Het interieur van de Astra heeft een upgrade gekregen en oogt daarmee een stuk moderner, bijna als dat van een EV. Het 10 inch instrumentarium loopt door in het 10 inch multimediasysteem, wat de illusie van één groot scherm geeft. Het dashboard vouwt zich als het ware om je heen, waardoor je intuïtief overal goed bij kan. Met draadloos Apple CarPlay en Android Auto zit je natuurlijk al snel goed. Ook in de Astra word je getrakteerd op een tweetal Alcantara AGR-gecertificeerde GSe-sportstoelen. Toch wel een must voor het ultieme sportieve gevoel.

Lees ook:  BMW iX: een luxe hotelsuite op wielen

De Astra heeft net als de Grandland een 1.6-liter turbo benzinemotor, die in dit geval vergezeld wordt door één elektromotor. Samen zijn deze motoren goed voor 225 pk. Dit meet zich uiteraard niet met het kaliber Focus RS, maar is wel lekker vlot voor woonwerkverkeer. En het grootste verschil met een ‘normale’ sportwagen, is dat deze Astra zo’n 64 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Ga je de stad in? Dan rijd je maximaal 70 kilometer volledig elektrisch. Ook in de Astra kun je je volledige route op de elektrische batterij rijden, aangezien je ook hiermee tot 135 km/u emissievrij kan rijden. Om je zo zuinig door het verkeer te manoeuvreren, moet je de Astra GSe uiteraard wel af en toe aan de lader hangen. Dat doe je standaard met een 3,7 kW boordlader. Duurt dat je te lang? Dan kun je optioneel voor en 7,4 kW lader gaan; daarmee is de batterij binnen twee uur weer volledig opgeladen.

Ook de Astra GSe heb ik een potje door het heuvelachtige landschap van Andalusië gestuurd. In vergelijking met de Grandland ligt deze hatchback uiteraard wat strakker op de weg. Het onderstel is namelijk 100 mm verlaagd en dat komt het rijgedrag ten goede. Er ligt ook voelbaar minder gewicht op de wielen, wat hem een stukje handzamer maakt. Ook deze Astra beschikt net als de Grandland over de Frequency Selective Damping, waarbij de dempingskaraktierisitk zich aanpast aan de situatie. Om een nog dynamischere rijstijl waar te kunnen maken, heeft Opel daarbij besloten dat de ESP op de GSe-modellen wat later ingrijpt. Dat resulteert in een speels karakter, wat deze Astra een heuse ‘rijdersauto’ maakt.

 

Prijzen

Benieuwd naar de prijzen? De nieuwe Opel Astra GSe is te bestellen vanaf 49.500 euro. Ga je liever voor een hoger model, dan mag je de Grandland GSe voor nét geen 56.000 euro meenemen.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Auto verzekeren voor dummies
Heb je ein-de-lijk dé perfecte (tweedehands) auto gevonden en dan moet je...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *