Maserati Grecale Trofeo: een nieuw tijdperk

Maserati Grecale

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Design
8 Drive
8.5 Comfort
7 Value for money
7.6

Maserati verwelkomt een nieuwe telg: de Grecale. Een solide SUV op het platform van de Alfa Romeo Stelvio die uiteindelijk de Ghibli moet gaan vervangen. Heeft deze nieuwe SUV het nog in zich om menig hart te veroveren met Italiaanse ambacht en charme, maar zónder hartstochtelijke V8?

Rowan ging op speeddate (lees: ultra speeddate) met de Grecale, die door WWCOTY werd genomineerd voor de categorie ‘Performance Cars’.

Design

Voordat ik ga uitweiden over de looks van deze nieuwe Maserati, is het tijd voor een korte trivia. Wist je dat Maserati al decennia lang haar auto’s vernoemd naar de wind? Dat begon in 1963 met de legendarische Maserati Mistral. Daarna volgden Ghibli, Bora en Khamsin. En nu voegen ze Grecale aan dat lijstje toe. Grecale staat bekend als een noord-oostelijke mediterrane wind. En nu ook als een luxe SUV. Leuk weetje voor tijdens de volgende kringverjaardag.

Terug naar het design van de Maserati Grecale. Dit exemplaar is gehuld in een grijze lak, genaamd Grigio Lava. Wie zijn of haar ogen tot spleetjes knijpt, zou zich echter nog kunnen vergissen. De langwerpige koplampen hebben namelijk wat weg van de Ford Puma. Gooi dat in een blender met de Porsche Cayenne en tadá! Gelukkig herinneren de verticale grille en de enorme drietand die daartussen pronkt je eraan dat het hier toch echt om een majestueuze Maserati gaat. Voor de Trofeo-modellen is de grille iets naar voren gekanteld, om zijn sportieve karakter te benadrukken. Ook de drie herkenbare luchtinlaten boven de voorste wielkasten verzekeren je dat je in een Italiaanse bolide rijdt. Zijn achterwerk is voorzien van boemerang-vormige achterlichten, die zich horizontaal over de rondingen van de wagen vouwen. Voor de kenner: ze zijn geïnspireerd op de Giugiaro 3200 GT (je mag ook Googlen). Het coupé-dak wordt gesierd door een subtiel spoilertje en in de enorme diffuser pronken vier uitlaten. De Grecale staat op een set lichtmetalen wielen, waarvan de velg is geïnspireerd op – jawel – Maserati’s drietand.

In mijn rijtest over de Maserati Levante GT ben ik helemaal los gegaan over het interieur. Op een positieve manier. De geur van leder en het directe aanzicht van Italiaanse ambacht hielden mij in hun greep. Het feit dat er over elk detail is nagedacht, geeft een ander soort gevoel van luxe. De analoge tellers in de Levante straalden ‘Italiano authentica’ uit en het analoge klokje vertelde op haar beurt een eigen, charmant verhaal. 

Maar hé, het is 2023. Andiamo! Het is tijd voor een nieuw tijdperk. Ook voor Maserati. Dus: analoog is uit, digitale snufjes zijn in. In de Grecale vind je daarom geen (oké, minder) ambacht: de analoge tellers zijn vervangen voor digitale panelen en zélfs het Maserati-klokje is interactief geworden. Je kunt het design van het klokje nu veranderen, maar je kunt het klokje ook veranderen in een kompas of de g-krachten er op bijhouden. Hartstikke leuk en modern, maar het maakt toch dat als je alle Maserati-emblemen weg zou denken, je in elke moderne SUV zou kunnen zitten. Het interieur onderscheidt zich naar mijn mening niet meer zoals voorheen.

Lees ook:  De nieuwe PEUGEOT 408 aan de sabeltand gevoeld

Drive

De Maserati Grecale komt – voor nu – in drie varianten: de GT, de Modena en de Trofeo. De GT heeft een viercilinder mild hybrid onder de motorkap, die goed is voor 300 pk. De Modena draait ook op een viercilinder mild hybrid, maar heeft met 330 pk nét iets meer power. De Trofeo – die ik een paar uur onder de kont had – is voorzien van een V6-benzinemotor met 530 pk met Maserati Twin Combustion Technologie. Deze techniek maakte zijn debuut in de Nettuno motor van de bijzondere MC20. Maar dat is ook wel meteen het enige wat de Grecale en de MC20 met elkaar gemeen hebben als het gaat om de drive.

Helaas mist de V8 in het rijtje van motoren (die ik nog wél mocht ervaren in de Ghibli Trofeo [hyperlink]). De V6 is absoluut krachtig, maar een stuk meer ingetogen dan wat je voorheen bij een Trofeo zou verwachten. De ronkende V8 van de Ghibli trok de klinkers uit het wegdek, terwijl de V6 liever geen oproer lijkt te maken. Met 530 pk kom je uiteraard meer dan rap van je plek, maar de auto nodigt naar mijn idee niet uit om een lekker potje te gaan scheuren. Het voelt eerder aan als een GT, waarmee je gemakkelijk lange afstanden kan afleggen, maar ook je boodschappen kan doen en je kinderen van school kan halen. Een dragrace bij het verkeerslicht zou ik pk-technisch gezien kunnen winnen, maar past op de een of andere manier gewoon niet bij het imago van de Grecale. Daar is ‘ie veel te sophisticated voor. Wil je de Grecale liever wél op zijn staart trappen? Dan kun je altijd een beroep doen op de verschillende rijmodi. Zo kun je kiezen voor ‘comfort’, ideaal voor dagelijks gebruik. Dan heb je de ‘GT-modus’, waarbij de versnellingen lekker smooth in elkaar overlopen. In ‘Sport-modus’ wordt het gaspedaal een stukje gevoeliger en in ‘Corsa modus’ (alleen op de Trofeo) belooft Maserati gretig gasrespons, minder tractiecontrole en razendsnel schakelen.

Lees ook:  Mercedes-AMG SL 63: De SL is terug en beter dan ooit

Die ‘Corsa-modus’ zal echter een van de laatste zijn in zijn soort, want ook Maserati moet elektrificeren. Daarom wordt de Grecale de allereerste volledig elektrische auto in de Maserati-historie. Naast de GT, Modena en Trofeo kun je binnenkort dus ook kiezen voor de Folgore. Wat je kunt verwachten? Een 105 KW/h batterij en 400V-technologie. Dat belooft wat.

Comfort

Tja, wat kan ik zeggen. Ik denk dat comfortabel het eerste woord is wat ik zou noemen als iemand aan mij vraagt wat ik van de Grecale vindt. Je zou er met gemak mee naar Modena kunnen rijden en alsnog uitgerust en wel bij het diner aanschuiven voor een goed bord pasta. Het multimedia systeem werkt als een tiet. Met 12,3 inch is het het grootste scherm ooit in een Maserati. Je kunt het systeem customizen naar je eigen wensen, waardoor het nog intuïtiever in gebruik is. Het multimedia systeem draait op Android Auto, maar is via Bluetooth ook compatibel met Apple CarPlay. Als je wil, kun je de knoppen ook links laten liggen en sommige taken besturen met je stem. “Hey Maserati, zet het volume zachter”, bijvoorbeeld.

En als we het dan toch over ambacht hebben, dan is het geluidssysteem in de Maserati Grecale een mooi voorbeeld. De audio is in handen van Sonus Faber, ‘the Italian Artisans of Sound’. Je wordt getrakteerd op maar liefst 21 speakers, die overigens ook het geluid van de uitlaat versterken of nabootsen.

Value for money

Het zal geen verrassing zijn dat je diep in de buidel moet tasten voor deze Maserati Grecale Trofeo. Met een bescheiden ronkende V6-motor is de Trofeo is uiteraard het topmodel in het Grecale-gamma en dat zie je terug in de prijs. Met 50.000 euro kun je namelijk alleen nog maar de BPM betalen. Tel daar nog even 130.000 euro bij op en deze Maserati staat bij je op de stoep.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Met een Aston Martin DBX707 het ijs op: van driften tot James bond-praktijken
We kunnen er niet omheen: de DBX707 is Aston Martins bruutste SUV...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *